Belgisch bakboek van Stefan Elias (review)

Al een jaar kijk ik vol bewondering naar de baksels uit het ‘Belgisch bakboek’ die op social media voorbij komen. Ik ben lid van een paar Facebookgroepen waar het enkel om ‘het zelf bakken van brood’ draait. De hobbybakkers daar zijn dikwijls op zoek naar bijzondere recepten en streekspecialiteiten. Wie veel bakt wil ook wel eens wat anders maken dan een standaard volkorenbrood of zachte witte bolletjes. De avontuurlijke thuisbakkers nemen dan wel eens een kijkje over de landsgrenzen. Het spreekwoord luidt niet voor niets ‘Wat je van ver(der) haalt is lekker’.

Stefan Elias:” Mijn grootste genot is de passie waarmee ik bak terug te zien in de blik van de mensen die mijn lekkernijen proeven.”

Meesterbakker Stefan Elias (recepten) schreef het boek samen met Jacques Bloch (bakkerij Bloch) en Greet Draye (historica werkzaam bij het ‘Centrum Agrarische Geschiedenis Leuven’). Het ‘Belgisch bakboek’ is een ode aan de rijke Belgische bakcultuur. Het bevat ruim 100 authentieke streekrecepten. Van Gentse mastellen tot de klaaskoeken uit West-Vlaanderen, van Brugse kletskoppen tot Lieske vlaaitjes. Het is voor ons Nederlanders soms wel even wennen wat betreft de benamingen voor deze heerlijkheden. Zo is een pistoletje bij ons langwerpig, maar bij onze Zuiderburen is die gewoon rond. Een rozijnen/krentenbrood heet een kramiekse en een wit melkbrood een koekebrood.

Vrijdag 29 september 2017

Een ode aan het (Belgische) bakkersambacht

In dit fraaie bakboek vind je niet alleen veel smakelijke recepten, maar ook gouden bakregels en de geschiedenis van ons bammetje. Greet Draye vertelt ons het verhaal over het ontstaan van brood, het vakmanschap bakker en het ontstaan van efficiënt werkende bakkerijen. Echt heel leerzaam om te lezen. Daardoor ontstaat het vermoeden dat momenteel de ontwikkeling op het gebied van brood een beetje in omgekeerde volgorde plaats vindt. De consument wil weten wat hij/zij eet. Ze kiezen steeds vaker bewust voor ambachtelijk gebakken brood zonder onnodige fratsen. Brood zoals brood hoort te zijn en te smaken.

Bakkerij Bloch

De beroemde winkel van de Joodse familie Bloch in Gent sloot helaas in 2008 haar deuren. Na 110 jaar kwam er een einde aan de familiebakkerij. In 1899 begon Benjamin Bloch een kleine bakkerij onder de naam ‘Boulangerie Viennoisse’. Zowel de bakkerij, als de familie Bloch, kennen een bewogen geschiedenis. Maar door de liefde voor het ambacht en de hechte familieband hebben zij moeilijke tijden weten te doorstaan. De vraag naar de recepten en lekkernijen bleek zelfs na de sluiting onverminderd groot. Stefan bakte ruim achttien jaar bij bakkerij Bloch. Hij probeert door middel van zijn boeken de legende van befaamde bakkerij levend te houden en de recepten te beschermen. Eerder verscheen de Blochtrilogie van zijn hand. Indien die drie boeken ergens nog beschikbaar zijn dan zou ik die ook graag eens lezen. Die gaan dus op mijn wensenlijstje.

In 2015 heeft er een kleine wedergeboorte van bakkerij Bloch plaatsgevonden. Met een hippe foodtruck bezoeken sindsdien wekelijks een aantal markten in Gent. Hier brengen ze de authentieke lekkernijen aan de man. En wie weet, wellicht herrijst er ooit nog weer eens een nieuwe bakkerij. Wie meer over Bloch wil weten of een workshop bij Stefan Elias wil volgen kan een kijkje op de website nemen.

Een lofzang op de Belgische bakcultuur

Antwerpse roggeverdommekes, speltbrood uit Ertvelde of een Zottegemse koekelaring. Weet jij wat het zijn? Mij zegt het niets, maar dat maakt dit boek nu juist zo leuk. Het vormt namelijk een hele mooie aanvulling op al mijn andere (brood)bakboeken. Het is een bijzondere combinatie van een interessant stuk geschiedenis, gouden bakregels en heerlijke streekbaksels. België bezit, net zoals Nederland, een enorme rijkdom aan streekgebonden recepten. Streekbaksels waar we heel zuinig op moeten zijn. Het wordt tijd dat we deze lekkernijen als een stuk culinair erfgoed gaan beschouwen. Laten we ze als (thuis)bakkers weer in ere herstellen zodat ze niet in de vergetelheid raken. Het aanschaffen van bijvoorbeeld het ‘Belgisch bakboek’ is dan een goed begin.

“Het ‘Belgisch Bakboek’ gaat terug naar de essentie van het bakken en ademt de passie voor het ambacht. Laat je inspireren door de Belgische baktradities en haal de geuren van de warme bakker in huis!”

Met het bakboek van Stefan maak je een culinaire en deels informatieve bakreis door België. Na de geschiedenisles, de inleiding en enkel handige basisrecepten volgt er een pagina met ‘Gouden bakregels’. Hier legt Stefan heel kort uit wat de grondbeginselen van het zelf brood bakken zijn. Voor wie nog nooit eerder brood heeft gebakken is deze uitleg absoluut te beknopt. Je moet dit boek dan ook niet zien als een lesboek om brood zelf te leren bakken, maar een als een boek met fantastische authentieke Belgische bakrecepten. Stap voor stap en met handige tips legt Stefan uit hoe je zelf aan de slag kan gaan. De recepten zijn voorzien van prachtige foto’s die je direct doen watertanden. Het boek is heel inspirerend voor zowel de beginnende thuisbakker als de oude rotten in het vak.

Brood, koek, snoep en nog veel meer

De recepten zijn overzichtelijk in negen hoofdstukken onder gebracht. Zo heb je een onderdeel met:

• Dagelijks brood (boerenbrood, roggebrood, speltbrood, verloren brood, broodpudding, ed.)
  • Zondagsbrood (suikerbrood, koekebrood, sandwiches, vervierse taart, ed.)
  • Zachte, zoete koeken (krakelingen, klaaskoeken, brioches, zeemkoek, mastellen, ed.)
  • Koffiekoeken (boterkoeken, bootjes, kattenklauwen, bolussen, ed.)
  • Koekjes & snoepjes (kattentongen, kletskoppen, amandelbrood, financiers, ed.)
  • Taart & vlaai (broodpap, biscuittaart, kneutels, kaastaart van Bloch, evenveeltjes, ed.)
  • Klein gebak (appelflappen, boekskes, mattentaart, zatlappen, ed.)
  • Wafels, pannenkoeken & oliebollen (nonnenscheten, Luikse wafels, ijzerbollen, ed.)
  • Hartig gebak (ajuintaart, flamiche, kaasrollen van Bloch, ed.)

Vooral de Gentse mastellen en de Klaaskoeken wekken op dit moment mijn nieuwsgierigheid. Die gaan als eerste op mijn to-do-lijstje. Ik ben heel benieuwd naar de smaak van deze typisch Belgische koeken. Weer eens wat anders dan taaitaai of pepernoten op 5 december.

Het boek wordt afgesloten met nog meer lesstof over ‘Bakweetjes’. Informatie over dingen als zoetstoffen, de bindkracht van zetmeel, paneermeel of het kloppen van room met een mixer. ‘Basiskennis’ over graangewassen, gist, zout en water of melk. Gevolgd door een heel kort verhaal met wetenswaardigheden over het kneden van deeg en het bakken van brood en de onmisbare basisbenodigdheden. Ik vraag mij regelmatig af waarom uitgeverijen en auteurs er voor kiezen om dit soort informatie achterin het boek te plaatsen. Het is toch juist handig dat je voordat je aan de bak gaat weet wat je allemaal nodig hebt!? Maar wellicht ben ik de enige die daar over valt. Wat vind jij?

Wie is Stefan Elias?

De auteur van het ‘Belgisch bakboek’ is meesterbakker Stefan Elias. Als kleine jongen wilde Stefan al graag bakker worden, maar van zijn ouders moest hij eerst zijn basisopleiding op het Internaat voltooien. Regelmatig was hij voor de verleidelijke etalage van bakkerij Bloch te vinden. Waar hij al likkebaardend de lekkernijen stond te bewonderen. Op zijn zeventiende ging hij uiteindelijk toch naar de bakkersschool en volgde daar een tweejarige opleiding. Toen er bij Bloch een vacature vrij kwam hoefde Stefan er niet over na te denken en solliciteerde meteen naar de baan van zijn dromen. Hij was jarenlang de rechterhand van de legendarische Gentse bakker Jacques Bloch. Stefan werkte ruim achttien jaar voor deze bakkerij totdat het in 2008 definitief haar deuren sloot.

Stefan schreef al eerder de Blochtrilogie; Boek 1 Basisrecepten, Boek 2 Feestelijke recepten en Boek 3 Wereldrecepten. En nu is er dan het ‘Belgisch bakboek’.

Heb jij ook zo’n trek in een Belgische streekproduct?

Ben je nieuwsgierig of je net zulke lekkere Belgische lekkernijen kunt (leren)bakken als Stefan Elias? Zodat je thuis het hele jaar door de fijne vakanties in België kunt herbeleven? Wie is er nu niet dol op Luikse wafels, Hasseltse pannenkoeken, Bilzerse mikkemannen of en paar plakjes koekebrood in je broodtrommel. Pure verwennerij! Met de goede tips en smakelijke recepten in dit boek kan ook jij direct aan de slag. Je kunt heel eenvoudig een exemplaar via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Kannibaal voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het boek ‘Belgisch bakboek van Stefan Elias’.