Groene burgers van Martin Nordin (review)

Ervaar jij dat ook wel eens? Je hebt van die (kook)boeken waar je direct blij van wordt. Laatst was ik in Haarlem aan het shoppen met dochterlief. In een van de vele winkels kwamen we een tafel met kookboeken tegen. Dus moest ik zoals echte boekenwurm betaamt, natuurlijk even boeken sneupen. Heerlijk! Wat zou het leven zonder boeken toch ontzettend saai zijn. Voor mij geen digitale versies, maar boeken die je kunt vasthouden, doorbladeren, besnuffelen en beleven.

Maar goed, ik wilde je vertellen over mijn eerste ontmoeting met de ‘Groene burgers’ van Martin Nordin. Het was liefde op het eerste gezicht. Nee, ik bedoel de auteur niet, maar de adembenemende omslag. Zeg nou zelf, is het geen beauty. Ik kon mijn ogen bijna niet van het boek afwenden. Die vegetarische burger op de omslag ziet er namelijk zo verleidelijk uit. Daar wilde ik beslist nader kennis meemaken. Hoe is het mogelijk dat een vleesvrije lekkernij zo smakelijk oogt? Blijkbaar ben ik niet de enige fan, want dit fraaie kookboek is verkozen tot ‘Kookboek van de maand juli.

Martin Nordin: “Toen ik begon met het schrijven van dit boek, realiseerde ik me dat het een feest is om groene burgers te bedenken. Voor mij is het belangrijk om op vlees te bezuinigen en in het algemeen minder dierlijke producten te eten.”

Dinsdag 22 augustus 2017

Burgers, broodjes en toppings

Het boek ‘Groene burgers’ start met een welkomstwoord. Vervolgens leert Martin ons hoe we van een aantal goede ingrediënten zelf dé ultieme groene burger kunnen maken. Wat is de beste volgorde om een broodje op te bouwen en waarom. Helaas blijkt nu wel dat mijn eigen constructies niet geheel aan deze regels voldoen. Hier valt wellicht nog wat voordeel te behalen. Tenslotte baart oefening kunst en het is beslist geen straf om wat vaker een burger te (moeten) eten. Martin legt ook uit welke gadgets het kokkerellen een stuk aangenamer maken. Zo blijken metalen bakringen erg handig te zijn om de burgers hun ronde vorm te geven en te laten behouden.

De auteur heeft speciaal voor zijn boek 31 overheerlijke, vegetarische burgers bedacht. Allemaal gemaakt met gezonde ingrediënten zoals bonen en linzen, wortel, courgette, spinazie, champignons of kaas. Volgens Martin is het belangrijk om de perfecte balans tussen de verschillende smaken en structuren te vinden. Naast alle burgers bevat het boek tevens recepten voor vier soorten brood en allerlei toppings als gefrituurde aardappelkrullen, gevulde courgettebloemen, spitskoolsla, baba ganoush, duindoorn- en knoflook mayonaise, tomatenketchup en gefermenteerde groenten.

Namen als borlottibonen-cantharellenburger met vossenbessenchutney en kaas, bietenburger met erwtenhummus en kiemen of gepaneerde burger van koningsoesterzwam met courgettekimchi doen je toch direct watertanden. Of wat dacht je van een BBQ-burger met gekaramelliseerde uien en blauwaderkaas. Mjammie, ik wil ze alle 31 wel een keer testen.

Panko & actieve koolpoeder

Voor sommige ingrediënten moet je eerst even op internet zoeken om er achter te komen waar ze precies verkocht worden. Neem bijvoorbeeld Panko, een Japans broodkruim. Dat blijkt gewoon bij AH in het schap te liggen. Je kunt broodkruim vergelijken met onze paneermeel. Dat is natuurlijk ook heel eenvoudig zelf te maken van enkele oude & gedroogde bammetjes.

Een ander vreemd goedje dat Martin en ook andere bakkers gebruiken om broodjes intens zwart te kleuren blijkt actieve koolpoeder te zijn. Ons beter bekend onder de naam Norit. Het is natuurlijk een heel doeldreffend middel wanneer je last hebt van een bepaald lichamelijk ongemak. Maar of ik dat nu zomaar in mijn brooddeeg durf te stoppen. Gevalletje ‘wat de boer niet kent’. Feit blijft wel dat de zwarte kleur van deze hamburgerbroodjes mij bijzonder intrigeert. Wie weet bak ik ze ooit eens.

De layout van het boek spreekt mij zeer aan. Stoer en gezond. Wat natuurlijk heel goed bij vegetarische en dus groene burgers past. Ook is het fijn dat de inhoud overzichtelijk is gehouden en zonder allerlei overbodige opsmuk wordt weergegeven. Als het boek opengeslagen ligt, dan staat er aan de ene kant een foto en aan de andere kant een recept. De vormgever en de fotograaf hebben ‘de kunst van het weglaten’ begrepen.

Martin Nordin

Martin Nordin is een nazaat van een oude Zweedse boerenfamilie. Hij is werkzaam als senior art director voor de communicatie afdeling van Ikea. Daarnaast experimenteert hij graag met allerlei soorten verse groente. Zo is Martin bijvoorbeeld dol op inmaken, barbecuen en het bedenken van nieuwe groene burgers. Ze bieden een smakelijk en vegetarisch alternatief voor de alom bekende hamburger. Wie zuinig is op onze mooie planeet, doet er goed aan om minder of geen vlees te eten.

De auteur vindt de omgeving waarin het eten wordt klaargemaakt minstens zo belangrijk als de herkomst van de ingrediënten. Vers verdient de voorkeur. En pas wanneer de heerlijke burgers in gezelschap van anderen worden genuttigd is het feest compleet.

Je kunt Martin ook volgen op:

Wil je ook direct aan de slag?

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze heerlijke groene burgers van Martin Nordin? Wil je voortaan zelf net zulke vegetarische hamburgers en broodjes maken. Lekkernijen die minstens net zo smakelijk zijn als de burgers van dierlijke oorsprong. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg smullen maar!

Bron: Met dank aan uitgeverij Forte culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het boek ‘Groene burgers’ van Martin Nordin..