Pastabijbel van Roberta Pagnier (review)

Onlangs is er weer een nieuwe titel in de serie kook- en bakbijbels van Carrera Culinair verschenen. Deze keer staat pasta in de schijnwerpers. Het boek bevat ruim 130 recepten, handige tips en veel informatie. Aan de hand van stap-voor-stap foto’s en bijbehorende uitleg kan iedereen zelf (verse) pasta en sausen leren maken. Of het nu tagliatelle, lasagne, orecchiette of ravioli is, ook jij kunt met wat hulp van Roberta Pagnier een heerlijk Italiaans pastagerecht op tafel zetten. De ‘Pastabijbel’ is een fijn leerboek én een handig naslagwerk. Daarom is het dus geschikt voor zowel de startende als de meer ervaren thuiskok.

Carrera Culinair: “De pastabijbel is hét naslagwerk voor de pastaliefhebber.”

Dinsdag 14 november 2017

Pasta di mama (of papa natuurlijk)

Misschien heb jij ook wel een paar mooie vakantieherinneringen aan Italië en allerlei lekkernijen. Nee, dan bedoel ik niet de zwoel-ogende, op Vespa’s rondrijdende Italianen (m/v). Maar dan heb ik het over de plaatselijke geneugten zoals pizza, pasta, tomaten(saus), kaas, worst & wijn. Zou het niet leuk zijn wanneer je gewoon thuis, in je eigen keuken, ook van deze heerlijkheden kunt gaan genieten? Het fijne vakantiegevoel herbeleven. De zon en warmte moet je in deze donkere dagen maar even vervangen door een sfeervol openhaardvuur of doe anders de kachel en wat kaarsjes aan. Ben je dol op Italië en houd je van koken? Dan is dit boek echt iets voor jou.

Roberta Pagnier heeft special voor deze ‘Pastabijbel’ meer dan 130 lekkere recepten uitgezocht. Wel 447 pagina’s boordevol met pasta, pasta en nog meer pasta. Naast al deze heerlijkheden, tips en info vertelt ze ons ook over de geschiedenis van de pasta. Leuk denk je, nu kom ik eindelijk te weten waar de pasta oorspronkelijk vandaan komt. Blijkt al lezend dat veel dorpen, steden en zelfs families hun eigen verhaal hebben. Vol trots vertelt de een dat de deegwaren via de Romeinen zijn verspreid, anderen houden het op de Grieken, Marco Polo, Chinezen, Arabieren of nee, het waren beslist de Etrusken. Eigenlijk maakt het niet uit wie er gelijk heeft. Het zijn immers stuk voor stuk schitterende verhalen en de pasta, die smaakt er beslist niet minder om.

Of zoals Pellegrino Artusi (Italiaanse schrijver en gastronoom) altijd zei:” Een flink bord pasta is altijd welkom, dus maak er iets moois van.”

In de Pastabijbel leert Roberta ons van A tot Z hoe je zelf (verse) pasta maakt, kookt en serveert. Tevens gaat er een hoofdstuk over de verschillende vormen pasta die er bestaan. Plat, smal, breed, klein, groot, hol, gevuld, beige, groen, rood, noem maar op. Teveel soorten om hier even op te noemen. Gedroogde pasta is tegenwoordig overal en in allerlei uitvoeringen verkrijgbaar. Maar je kunt een groot deel ook gewoon zelf maken. Verse pasta kun je heel eenvoudig met behulp van een pastamachine en allerlei hulpstukken vormgeven. Maar met een deegroller en een scherp mes kom je ook al een heel eind. Investeren in handige keukengadgets kan immers altijd nog. Overigens, die machine is ook handig voor het maken van knapperige ciappe (kruidige crackertjes). Heb je de basistechnieken eenmaal onder de knie dan kun je, je eigen draai aan de recepten geven. Zo serveer je een heel persoonlijke pasta di mama (of papa natuurlijk).

Leerboek en naslagwerk ineen

Wat ik zo fijn aan deze kook- en bakbijbels vind is dat ze zo overzichtelijk en allesomvattend zijn. Een leerboek en naslagwerk tegelijkertijd. Nog een pluspunt is dat alle broodnodige kennis voorin het boek staat en daarna pas de recepten. De bijbel is mooi vormgegeven door Alexandra schijf en ondanks de vele informatie, foto’s en recepten oogt het boek heel rustig. De prachtige foodfoto’s zijn gemaakt door Simone van den Berg en doen je direct watertanden.

Het informatieve gedeelte bestaat uit hoofdstukken over: geschiedenis van de past, pasta rules, pasta koken, alle soorten pasta, een ingrediëntenlijst, handig keukengerei, how to’s (zo maak je verse pasta met de hand of machinaal) en (basis)deegrecepten (gewone pasta, volkoren, glutenvrij of met durum, spelt, kastanjemeel, boekweit en rode biet). Dan zijn de recepten aan de beurt. Die staan heel netjes op alfabet gerangschikt. Wat ontzettend veel keus. Er blijkt zoveel meer te zijn dan de nostalgische elleboogjes macaroni met blokjes ham, tomatenketchup en geraspte kaas uit mijn jeugd. Een heel populair gerecht in de jaren zeventig. Maar ik ben toch blij dat het kookniveau in de Nederlandse keukens inmiddels iets hoger ligt. Tegenwoordig genieten we van agnalotti, maccheroni, orecchiette, lasagne, spaghetti, tagliolini en ravioli.

Wie is Roberta Pagnier

Roberta Pagnier (1979) maakte kennis met de Italiaanse keuken via haar Italiaanse moeder. Ze kreeg de smaak te pakken en kookt Italiaans aan de hand van herinneringen aan het smaakvolle eten van haar familie. Ze heeft altijd in de culinaire wereld gewerkt: ze maakte kookvideo’s voor ‘Het Parool’ en is een vaste chef bij ’24Kitchen’ en in ‘Carlo’s TV Café’ op RTL4. Haar liefde voor pasta komt trouwens ook voor een deel van vaders kant. Niet veel mensen weten dat haar Nederlandse opa (de vader van haar vader) tot 1967 eigenaar was van de macaroni en vermicellifabriek J.Pagnier Files & Co’s. Het familiebedrijf werd in 1967 overgenomen door Honig.

Recept & inkijkexemplaar

Wie alvast aan de slag wil en bij het zien van de bovenstaande foto gaat watertanden, kan het recept voor deze smakelijke ‘rigatoni met krab en venkel’, nog meer lekkere pastagerechten én een inkijkexemplaar op de website van Carrera Culinair vinden.

Wil je ook zelfgemaakte Italiaanse pasta serveren?

De Pastabijbel is een nieuw deel uit de serie kookbijbels van uitgeverij Carrera Culinair. Eerder verschenen al de Pizza-, Groente-, Vis-, BBQ-, Vlees- en de Bakbijbel. Stuk voor stuk zijn het geweldige naslagwerken op het gebied van de ultieme kook- en bakkunsten. Nieuwsgierig geworden en wil je ook zelf aan de slag. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg koken maar!

Bron: Met dank aan uitgeverij Carrera Culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van de ‘Pastabijbel’ van Roberta Pagnier in samenwerking met Lotje Deelman. De prachtige foto’s in dit naslagwerk zijn gemaakt door Simone van den Berg.