100% volkoren van Emily Ezekiel (review)

Het kookboek 100% volkoren van Emily Ezekiel verscheen enkele weken geleden in de boekwinkels. Het is een fijn boek boordevol informatie over en recepten met volkoren (pseudo)granen en rijst. Denk dan niet alleen aan tarwe, spelt en haver, maar ook ingrediënten als farro, freekeh, gierst en rijst ontbreken niet.

‘Van breakfast bowl met rode rijst tot chocomuffins met roggemeel en van zomerse quinoasalade tot boekweitpizza’s.’

Wat is 100% volkoren?

Iedereen weet eigenlijk wel dat het eten van volkoren producten een goede optie is. Dat je beter voor lekkernijen vol vezels kunt kiezen, dan degene die alleen maar witte bloem bevatten. Maar hoe herken je 100% volkoren producten? Laten we voor deze keer even uitgaan van brood, dat is mijn ding tenslotte. Vandaag de dag bestaat nog steeds het misverstand dat donker bruin brood de gezondste keuze is. Maar wist je dat zo’n brood ook gewoon uit enkel bloem kan bestaan. De bakkers en fabrikanten voegen er namelijk gebrande mout aan toe. Dit doen ze om een leuk kleurtje aan het brood te geven en tevens gebruiken ze het om een iets luchtiger brood te krijgen. Zo wordt jij als consument toch maar mooi gefopt.

Zoals Emily in haar boek uitlegt, bestaat 100% volkoren (pseudo)graan en rijst uit de gehele korrel. Dus inclusief vliesjes (zemelen, voedingsvezels) en kiem (daar waar de korrel uitloopt en een plantje groeit). Juist in deze twee dingen bevatten meer goede eigenschappen ten opzichte van de kern van de korrel. Die bestaat voornamelijk uit witte bloem (zetmeel).

100% volkoren of minder

Wat granen, rijst en pseudogranen betreft heb je naast de volkoren variant vaak ook producten waar het vliesje deels of helemaal van verwijderd is. Door de hele graankorrels of zilvervliesrijst te pellen krijg je een ingrediënt dat sneller gaar is. Denk maar aan witte rijst, die is ook gepeld. Dit pellen doen ze door de korrels te slijpen. Men noemt men ook wel ‘parelen’. Dat woord zie je wel eens terug op de verpakking, zoals bijvoorbeeld bij parelgort en parelspelt van GreenAge.

In het 100% volkorenboek vind je naast alle recepten, tevens informatie over het nut van deze voedingsvezels. Hoe je er makkelijk meer van kunt eten en wat ze precies voor je lichaam betekenen.

Van haver tot gort

100% volkoren kookboek staan 120 heerlijke recepten met als uitgangspunt de 11 gezondste volkorengranen. Naast rijst, vind je er zowel glutenvolle als glutenvrij granen. Je kunt kiezen uit gerechten en baksels met rijst, haver, rogge, freekeh, boekweit, gerst, bulgur (tarwe), quinoa, farro, gierst en spelt.

Alle 11 graan- en rijstsoorten hebben een eigen hoofdstuk in het boek gekregen. Elk onderdeel start met welke varianten er op dat specifieke volkorenproduct zijn. Hoe je ze gebruikt, bewaard en welke goede gezondheidsvoordelen het bevat. Dan volgt een vergelijking waarom je beter voor dit graan kunt kiezen in plaats van een minder goed alternatief. Zo bevat roggemeel een betere voedingswaarden dan witte bloem en is bulgur een betere optie dan couscous. De reden daarvoor kun je in het boek lezen.

Voordat de recepten aan de beurt zijn volgt er ook eerst nog een overzichtelijk schema met basisbewerkingen. Hoe lang moet je dit 100% volkoren graan koken, garen in de oven, droog koken of tot een risotto verwerken. In dit overzicht staan zowel hele graankorrels, als gebroken en geplette exemplaren vermeld.

100% volkoren is nog best verwarrend

Het fijne aan dit boek is dat het niet alleen een bakboek is. Natuurlijk staan er ook enkele recepten voor brood en zoete baksels in. Baksels zijn voor de hand liggend om 100% volkoren in te verwerken. Tenminste dat zou je denken. Maar wist je dat je in Nederland volkorenbrood alleen zo mag noemen, als het ook echt van 100% volkoren gemaakt is. Voor andere lekkernijen die je kunt kopen en maken geldt deze voorwaarde helaas (nog) niet. Een gegeven dat soms best voor wat verwarring kan zorgen.

In dit boek is de definitie van het woord volkoren ook niet altijd even duidelijk. De ene keer spreekt Emily over speltmeel, roggemeel, et cetera en de andere keer over volkorenmeel. Bij de eerste twee is het duidelijk om welk graan het gaat, maar alle die verschillende soorten meel hoeven nog geen 100% volkorenmeel. Zo bestaat er ook gebuild of lemairemeel. Dat is meel waar een deel van de zemelen uit gezeefd zijn. Met andere woorden ze bevatten niet alle meer van de oorspronkelijke graankorrels.

Volkorenmeel is een benaming die voor alle graansoorten geldt. Volkorenmeel kan zowel van tarwe, spelt, rogge, haver en andere granen gemaakt zijn. Dus wat bedoelt de auteur wanneer ze in een recept een x aantal gram volkorenmeel vermeld? Voor een ervaren bakster is het waarschijnlijk wel duidelijk, maar is dat voor een beginneling ook zo? Ik vermoed van niet, gezien de vragen die ik krijg over het verschil tussen bloem en (volkoren)meel.

Recepten met 100% volkoren granen

De 120 recepten in het boek, zien er stuk voor stuk heel smakelijk uit. Een flink aantal zijn verrassend anders voor mij en die wil ik dan ook beslist een keer gaan maken. De gerechten lopen uiteen van soep tot brood en van salade tot ovenschotel. Zo trok onder andere de foto van no bake cookies met quinoavlokken mijn aandacht, maar ook de risotta van freekeh met voorjaarsgroenten en de Koreaanse gerstthee staan inmiddels op mijn to-do-lijstje.

Het prachtige beeldmateriaal is trouwens gemaakt door de fotograaf Issy Crocker. Wat opvallend is, is dat het  boek uit het Frans vertaald is, terwijl de auteur een Engelse is. Dat is wellicht de oorzaak van de al eerder genoemde spraakverwarring over volkoren en meel? Wie het weet mag het zeggen. Ondanks dat is het een fijn boek boordevol informatie, inspiratie en heerlijke lekkernijen en gerechten.

Wie is Emily Ezekiel?

Emily is een creatieve duizendpoot op het gebied van voedsel. De in Londen geboren en getogen Emily werkt al meer dan 15 jaar in de voedingsindustrie. Ze runt daar samen met fotograaf Issy Croker en auteur Anna Jones de Narroway Studio, waar ze onder andere workshops geven. Daarnaast is Emily werkzaam als (kookboeken) auteur, reclame maker en foodstylist.

Maar dat is nog niet alles. Zo heeft ze samengewerkt met verschillende kookexperts, waaronder Jamie Oliver, Nigella Lawson, Antonio Carluccio, Anna Jones en Mellisa Hemsley.

Andere boeken onder haar naam: ‘Basisboek Aziatisch’ en ‘Koreaans’.

Boek: 100% volkoren

Zelf eet ik liever halfvolkoren of volkoren producten dan de ietwat smaakloze, witte varianten. Vaak pak ik volkorenrijst of -pasta voor het avondeten, maar er is zoveel meer mogelijk met volkorengranen en – rijst. Wil je ook beter voor je zelf en je geliefden zorgen, kies dan vaker bewust voor extra voedingsvezels. In dit boek staan de meest heerlijke gerechten die ook nog eens beter voor je darmflora zijn. Ik zeg doen!  Laat je ook inspireren door Emily.

Bron: Met dank aan uitgeverij Becht. voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van 100% volkoren van Emily Ezekiel (Hardcover, ISBN 9789023016502, uitgave juni 2020.)