Asperges, lente recepten – Jessica Lek (review)

Asperges, lente recepten - Jessica Lek (review)

Jottem, het is weer tijd voor asperges. Zodra het witte goud weer in de winkels ligt, weet je dat het eindelijke lente is. Pure verwennerij en extra speciaal doordat je ze niet het hele jaar rond kunt eten. En dat is maar goed ook. Het aspergeseizoen loopt vanaf april tot en met 24 juni. Dat kan wel eens wisselen al naar gelang het weer. Soms kunnen ze wat eerder geoogst worden en soms is er wat meer geduld voor nodig.

‘Asperges, het ultieme voorjaarsgeluk op je bord.’

Wij maken meestal de klassieke variant met ei, aardappel, vegetarische spekjes (in plaats van ham) en een zelfgemaakt botersausje met wat verse peterselie. Meer hebben asperges niet nodig. Tenminste, dat dacht ik, totdat ik het boek Asperges van Jessica Lek doorbladerde. Het ene gerecht ziet er nog aantrekkelijker uit dan de andere. Gelukkig is het aspergeseizoen net gestart, dus er valt genoeg te experimenteren. Hoe eet jij asperges het liefst?

Vrijdag 17 april 2020

Wit, groen, violet en wild

Jessica legt in het boek uit dat er minimaal vier verschillende soorten eetbare asperges zijn. In het latijn noemt men ze Asparagus officinalis. In mijn plantenlijst is officinalis vertaald als geneeskrachtig. Of dat daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar volgens de auteur van Asperges blijken ze boordevol vezels, vitamine A, D en foliumzuur te zitten.

Er zijn de welbekende witte exemplaren, maar ook groene (sinds een paar jaar in opmars), violette en vermoeden, in de natuur en die vind je dus niet bij de plaatselijke groentejuwelier. De violette of paarse variant wordt veel in Italië gekweekt en gegeten, maar schijnt ook in Nederland verkrijgbaar te zijn.

‘Witte en groene asperges zijn eigenlijk hetzelfde. De een is wit van kleur, omdat het onder de grond groeit. De ander groeit bovengronds. Onder invloed van zonlicht wordt de groene kleur aangemaakt. Daardoor is de smaak ook anders.’

Goed begin is het halve werk

Wie nog geen of weinig ervaring met deze lente groente heeft opgedaan doet er goed aan om het eerste deel van het boek te lezen. Hier vind je handige weetjes en tips over asperges. Welke soorten er zijn, waar je op moet letten en hoe je ze schoonmaakt. De auteur deelt daar zes basisrecepten met ons, van kooktijden tot en met de lekkerste Hollandaisesaus. Tevens geeft ze een goede tip hoe je van de schillen en afsnijdsels een smakelijke bouillon kunt maken. Waar meneer J. direct voor te porren was. Zo verspil je immers niets van het witte goud. En ik moet zeggen, dat soepje smaakt beslist naar meer!

Stomen, koken, bakken en meer

Stel je hebt een of meerdere porties asperges gekocht of gekregen. Wat nu? Eerst maar eens een recept uitzoeken en dan aan de slag. Is afspoelen voldoende of moet je ze eerst bewerken voor gebruik? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Per soort is dat weer anders. Zo moet je bijvoorbeeld de witte exemplaren eerst schillen. Dat lukt het beste met een speciale aspergeschiller, zoals je op een van de foto’s kunt zien. Dit mesje is trouwens ideaal voor het schillen van wortelgewassen, aardappelen en pompoenen. Je kunt ook een aardappeldunschiller nemen, maar het nadeel daarvan vind ik dat je dan sneller stukjes van je nagels meepakt.

Asperges kun je op verschillende manieren bereiden. Jessica laat ons zien dat er van alles mogelijk is. Het gebruik van aspergepan is aan te raden, omdat de toppen van de groente dan minder snel te gaar worden. Wij gebruiken onze soeppan. Die is extra breed en daar lukt het ook redelijk goed mee. Om het boek overzichtelijk te houden heeft ze het opgedeeld in de volgende hoofdstukken:

• Klassiekers – op toast, in soep, als lauwwarme salade, traditioneel, met tuinbonen en meer.
  • Koken/Stomen/Blancheren – tussen een sandwich of met kreeftjes, dumplings, ravioli, et cetera.
  • Van nu – met carpaccio, speltpasta, quinoa, mosselen of courgette-spaghetti.
  • Wokken/Bakken/Grillen/Roosteren – van de bbq, uit de grillpan, in een omelet, met noedels, enz.
  • Uit de oven – op een pizza, platbrood, in een quiche of lasagne.

Wil jij ook graag met asperges aan de slag?

Ben je dol op kokkerellen en werk je graag met streekproducten? Verwen je dan dierbaren en natuurlijk jezelf eens met de asperge recepten uit het boek van Jessica Lek. Stap voor stap legt ze uit hoe het maken van deze heerlijke gerechten in zijn werk gaat. Vier de lente, geniet van asperges of ze nu wit, groen of violet zijn. Ik zeg doen!

IK ZEG KOKKERELLEN MAAR!

Meer van uitgeverij Good Cook:

Bron: Met dank aan uitgeverij Good Cook voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Asperges van Jessica Lek en het Nederlandse Aspergecentrum voor de witte asperges en een fles witte wijn.