Bakken met Peter Balcaen (review)

Bakken met Peter Balcaen (review)

Sinds enkele weken ligt er weer een nieuw bakboek in de schappen van de (online)boekhandel. ‘Bakken’, het basisbakboek met 350 recepten van Peter Balcaen. In dit allesomvattende standaardwerk vind je niet alleen recepten voor koekjes, maar bijvoorbeeld ook voor gebak, cake, taart, brood en broodjes. Lekkernijen als tarte tatin met abrikozen en amandelen, aardbeiengebakjes, Hollandse appelbollen, bruin vormbrood, ciabatta, nougat en nog veel meer. Alle baksels staan overzichtelijk op alfabet en zijn voorzien van één of meerdere sterren, al naargelang de moeilijkheidsgraad van het recept. De prachtige layout van het omslag belooft veel goeds en verleid je tot het willen doorbladeren van het boek. Wist je trouwens dat een aantrekkelijke kaft van grote invloed is op het wel of niet goed verkopen van een boek. Nieuwsgierig en enthousiast begon ik met het bekijken van de inhoud, het lezen van kleine stukjes informatie en een aantal recepten.

Peter Balcaen:”Het handboek ‘Bakken’ bevat circa 350 recepten – waarvan een veertigtal zonder gluten, lactose of suiker – en een uitgebreide vaktermenlijst. Een honderdtal van deze recepten werden ook uitgewerkt voor Kenwood-gebruikers.”

Bakken met Peter Balcaen (review)

Dinsdag 15 augustus 2017

Bakken met Peter Balcaen (review)

De kunst van het weglaten

Tijdens het doorbladeren van het boek ontstaat er direct een gevoel van chaos in mijn hoofd. Ondanks dat alle recepten op alfabetische volgorde zijn ingedeeld. Het is nogal verwarrend dat brood, koekjes, cake en andere lekkernijen allemaal door elkaar staan. Ik vermoed dat de makers van ‘De ultieme bakbijbel’ te veel wilden en daardoor helaas het overzicht zijn kwijtgeraakt. En dat is ontzettend jammer! Dit boek bevat namelijk wel veel broodnodige ingrediënten die een gewoon bakboek maakt tot hét allesomvattende naslagwerk.

De layout van het boek ziet er aantrekkelijk uit. Al staat er niet bij elk recepten een afbeelding. Wat voor beginnende bakkers belangrijk kan zijn. Niet iedereen weet hoe een bepaald baksel er uit hoort te zien. Ook de Belgische benaming maakt het er niet altijd duidelijker op. De foto’s die wel geplaatst zijn zien er prachtig uit. De beschrijvingen van de productinformatie en de (basis)recepten zijn weliswaar beknopt, maar duidelijk voor de thuisbakker met enige ervaring. Wat tevens voor verwarring zorgt zijn de twee hoofdstukken met de (basis)recepten speciaal die zijn ‘aangepast’ voor de Kenwood keukenmachine. Dezelfde recepten staan namelijk vrijwel identiek ook elders in het boek. Naar mijn idee is dit Kenwood onderdeel geheel overbodig.

Ik geloof direct dat Peter Balcaen een zeer goede (banket)bakker is met heel veel ervaring. Maar zoals wel vaker het geval is, is een geweldige bakker/kok nog geen auteur/uitgever. Dat is ook de reden waarom het schrijven van mijn review veel langer heeft geduurd. Ik wist namelijk absoluut niet wat ik met dit boek aan moest. Persoonlijk vind ik dat juist een bakbijbel heel toegankelijk moet zijn voor zowel de startende als de meer ervaren thuisbakker. Dat feit staat immers ook op de achterzijde van het desbetreffende boek vermeld. Ik vraag mij af of dat inderdaad zo is. Wellicht geldt deze belofte voor het patisserie gedeelte, maar wat het brood betreft is de auteur wat al te kort door de bocht gegaan. Omdat brood bakken mijn ‘ding’ is en ik nog meer chaos wil voorkomen, beperk ik mij verder alleen tot dit gedeelte van het bakboek.

Bakken met Peter Balcaen (review)

Broden & broodjes

Veel informatie & tips om zelf brood te leren bakken zul je in dit boek niet tegen komen. Ik heb een aantal recepten beter bekeken en ik kwam al snel tot de conclusie dat een groot deel van de ingrediëntenlijsten en beschrijvingen vrijwel identiek zijn. Zo bevatten bijvoorbeeld het ‘Hoevebrood’, het ‘Donker volkorenbrood’, het ‘Bruin vormbrood’, de ‘Piccolo’s’ en de ‘Ciabatta’ gelijke hoeveelheden bloem/meel, verse gist, water en zout. Het laatste product wordt trouwens gemeten in koffielepels. Ik vraag mij dan af of alle Belgen dan een en dezelfde maat koffielepel bezitten. Dat recepten voor verschillende busbroden erg op elkaar lijken is niet zo vreemd, maar een ciabatta is toch echt iets anders.

Naast de ‘gewone’ broden en broodjes bevat het boek ook recepten voor afbreekbroodjes, brioche, chocoladebroodjes, croissants, drievlechtbrood, Italiaans Kerstbrood, Kerststollen, masteluinbrood (50% tarwebloem + 50% roggemeel), roggebrood, speltbrood, tijgerbrood, et cetera. Een opvallend detail hier is dat de auteur speltdeeg precies net zo lang laat kneden als bijvoorbeeld tarwedeeg. Best een vreemd advies, aangezien je spelt beter korter kunt kneden in verband met de zeer kwetsbare glutenstrengen. Met een overkneed deeg kun je namelijk niets meer beginnen.

Is dit boek dan alleen maar kommer en kwel? Nee, dat nu ook weer niet. Het voldoet gewoon niet helemaal aan mijn verwachtingen. Wellicht ben ik (te) kritisch doordat ik 30 jaar in het boekenvak werkzaam ben geweest. Er zijn in al die jaren een ongelooflijke hoeveelheid kook- en bakboeken door mijn handen gegaan. Maar oordeel gerust zelf. Hier op de website van uitgeverij Lannoo staat een inkijkexemplaar. Ik hoor graag van je wat jij van het boek vindt.

Bakken met Peter Balcaen (review)

Wie is Peter Balcaen?

Peter Balcaen is een Vlaamse bakkerszoon. Peter is niet alleen brood- & banketbakker, maar ook auteur van diverse bakboeken. Tevens is hij technisch en commercieel coördinator, food consultant, productontwikkelaar en technisch adviseur voor verschillende bedrijven, waaronder Kenwood. Ook is hij regelmatig te beluisteren op Radio 2 bij De Madammen. Peter volgde zijn opleiding brood- en banketbakker aan de Gastronomische school ‘Ter Groene Poorte’. Ja, dat is de bekende Belgische school waar ook Danny Capon (Niet zomaar koekjes) Frank Deldaele (De smaak van brood) en Yves Thomaes (Lekker zonder allergenen) hun opleiding volgden of lesgeven. Daarna heeft Peter ook nog verschillende opleidingen op Internationale vakscholen voltooid.

Ander bakboeken van Peter Balcaen zijn: ‘Bakken Zonder Suiker’, ‘Het Soezie Bakboek’, ‘Suikervrij gebak & desserts’, ‘Lekker Ontbijten & Brunchen’, ‘Nest bakboek’ en nu is er dus ook ‘Bakken’.

Wil je de komende weken ook aan de bak?

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze heerlijke recepten van Peter Balcaen? Wil je voortaan zelf net zulke bijzondere koekjes, gebak en brood maken net als die van die van de plaatselijke brood- & banketbakker? Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Lannoo voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het boek ‘Bakken. Het basis bakboek met 350 recepten’.