Bakken met spelt (review)

Bakken met spelt (review)

Bakken met spelt, verrassende recepten met spelt volkorenmeel & speltbloem. Van de auteurs Myriam Hirano-Curtet & Theres Berweger. In dit boek staan niet alleen heerlijke recepten voor brood en broodjes, hartig en zoet gebak, taarten en koekjes. Ook vind je er veel uitleg over de oorsprong van deze graansoort. Wat de goede eigenschappen zijn, hoe het verbouwd wordt en handige baktips. Spelt vraag namelijk wel om een iets andere verwerking dan bijvoorbeeld tarwe. Dat heeft te maken met het type gluten dat spelt bevat. Kortom het is een heel handig naslagwerk.

Bakken met spelt (review)

Vrijdag 24 maart 2017

Bakken met spelt (review)

Spelt tarwe of Triticum spelta

Spelt en tarwe komen voort uit hetzelfde geslacht Triticum en zijn dus naaste familie van elkaar. Daarom hebben zij dus veel gemeenschappelijke eigenschappen. De voorouders van spelt en tarwe zijn een samensmelting van eenkoorn en een wilde grassoort. Zo ontstonden emmer en durum. Emmer heeft zich vervolgens weer gekruist met een wilde grassoort en toen kreeg je spelt. Daarom noemt men emmer ook wel oerspelt. Door middel van veredeling heeft men de huidige tarwe verkregen.

Spelt is absoluut niet glutenvrij zoals sommige wel eens beweren. Mensen die last hebben van een glutenintolerantie (coeliakie) kunnen dus helaas ook geen speltbrood eten. Wel kan het zo zijn dat als je gevoelig voor tarwe bent, je spelt soms beter kan verdragen. Het is een gezonder alternatief voor tarwe, omdat het minder fytinezuur bevat. Het zuur belemmert de opname van mineralen. Spelt bevat veel eiwitten, vitaminen, mineralen, ijzer, magnesium en fosfor. Deze stoffen zijn goed voor lichaam en geest. Daarnaast zit spelt boordevol voedingsvezels die de spijsvertering bevorderen en bevat het een hoog gehalte aan koolhydraten en essentiële vetzuren. Maar bovenal is spelt gewoon heel erg lekker!

Bakken met spelt (review)

Veel info, tips & meer

Bakken met spelt is niet alleen een bakboek met 29 smakelijke recepten, maar je kunt er ook heel veel informatie en goede tips in vinden. Het boek is opgedeeld in vijf overzichtelijke hoofdstukken.

1. Inleiding (alles wat je over spelt wilt weten)
  2. Recepten voor brood(jes) (al dan niet gecombineerd met een ander graan)
  3. Hartige & zoete gerechten (zoals pizza, flensjes & ovenhapjes)
  4. Gebak en taart (cake, koek, taart)
  5. Koekjes (muesli-repen, koekjes, muffins)

Vooral de hoeveelheid informatie over de geschiedenis en het ontstaan van spelt, uitleg over de positieve eigenschappen en tips over de werking van het graan hebben mij verrast. Het is interessant om meer over de achtergrond van een graansoort te lezen. Daardoor ga je vaak beter begrijpen waarom je het op een bepaalde manier moet kneden, laten rijzen en bakken. Om zo een luchtiger en mooier eindproduct uit je oven te kunnen toveren. Voor wie meer over spelt wilt weten en er mee wil gaan bakken is dit boek zeker de moeite waard.

Bakken met spelt (review)

Van koekjes tot brood

Van Spelt volkorenmeel en speltbloem kun je niet alleen brood baken, maar ook knapperige koekjes, gefrituurde ringen, 5-granen muffins, zandtaartjes, mini en grote pizza’s, zalmblini’s, citroencake, zachte peperkoek en nog veel andere lekkernijen. Ik ben meer van het brood en daarom altijd op zoek naar nieuwe ideetjes en recepten. Een klein nadeel van het boek is dat het een vertaling is uit het Duits en dat een aantal ingrediënten niet zijn aangepast aan de Nederlandse markt. Een doorgewinterde thuisbakker zal er waarschijnlijk geen moeite mee hebben. Maar als beginneling weet je waarschijnlijk niet wat er met halfwit speltmeel of wat met meel type 630 bedoelt wordt. Het staat wel beknopt in de inleiding uitgelegd, maar over het algemeen kun je bij ons vaak alleen spelt volkorenmeel of speltbloem kopen en geen tussenvarianten. In Duitsland heb je namelijk veel meer keuze, kijk maar eens hier. Dus lees eerst goed het eerste hoofdstuk door voordat je aan het bakken slaat, dan is er niets aan de hand.

Bakken met spelt (review)

Ik bak met spelt en jij?

Nieuwsgierig geworden en wil je ook aan de bak en zo het huis vullen met de geur van versgebakken lekkernijen. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Deltas voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Bakken met spelt.