Bakken zonder gluten Emmelou Green (review)

Bakken zonder gluten van Emmelou Green. Het boek bevat ruim 100 glutenvrije recepten uit de keuken van Bakers and Fakers. Koekjes, cake, taart, brood, broodjes en nog veel meer. Zelfs glutenvrije croissants ontbreken niet. Die zien er trouwens heel aantrekkelijk uit en daarom ga ik ze binnenkort een keer voor mijn dochter bakken. Ik ben reuze benieuwd naar de smaak en de structuur van deze Franse broodjes.

Indien je niet beter zou weten dan zou je kunnen denken dat het hier om een gewoon bakboek gaat. De baksels lijken namelijk sprekend op hun glutenvolle broertjes en zusjes. Goed gedaan Emmelou!

Dinsdag 12 februari 2019

Glutenvrij bakboek

Het boek Bakken zonder gluten heeft een fijn formaat, oogt stoer en is overzichtelijk. Het lijkt eigenlijk helemaal niet op een speciaal dieet bakboek. Als je niet beter zou weten, dan zou je denken dat het een gewoon bakboek is, bomvol gluten. Dat is meteen de kracht van dit boek.

Wie geen gluten mag/kan eten is daar 24/7 mee bezig en dat is al lastig genoeg. Eigenlijk wil iemand met coeliakie of een glutenallergie, net als iedereen, een zo normaal mogelijk leven leiden. Dan wil je ook kunnen genieten van een vers croissantje, een paar smakelijke bammetjes of een koekje bij de thee. Wat is het dan fijn dat er een glutenvrij bakboek op de markt is. Je hoeft beslist geen ervaren bakker te zijn om met de recepten van Emmelou aan de slag te gaan.

Veelzijdig en toegankelijk

Bakken zonder gluten bevat niet alleen recepten. De schrijfster start met een beknopte basisinformatie over gluten, coeliakie, melen en bakmiddelen zonder gluten, glutenvrije baktips en hoe maak je recepten lactosevrij of vegan. Tevens legt ze uit hoe je zelf eenvoudig glutenvrije bakmixen kunt maken. Ze geeft twee recepten, één voor een standaard broodmix en de andere is voor een basis bakmix. Natuurlijk kun je een kant-en-klare meelmix ( bijv. Schär) kopen, maar zelf samenstellen is net zo makkelijk.

Het boek bevat daarnaast ruim 100 recepten, dus er is voor iedereen en voor elke gelegenheid wel iets smakelijks te vinden. De recepten zijn onderverdeeld in de hoofdstukken:

• Brood en ontbijt (croissant, krentenbollen, bruin brood, granola, pancakes, etc.)
  • Lunch en hartig (focaccia, kaneelbroodjes, pastadeeg, pizza, quiche, flatbread, etc.)
  • Zoet en koekjes (brownies, muffins, donuts, mousse, speculaas, pindakaaskoekjes, etc.)
  • Cake en taartjes (tulband, stoofpeertjescake, pecan-pie, meringue, soezen, cheesecake, etc.)

Wie is Emmelou Green

Wie is Emmelou Green eigenlijk? Wellicht ken je haar naam van de succesvolle website Bakers and Fakers. Een echte aanrader voor iedereen die glutenvrij wil of moet eten. Naast bakker, glutenvrije recepten ontwikkelaar en blogger is Emmelou ook een liedjesmaker, vormgeefster/illustratrice en helpt zij af en toe andere bloggers. Je mag haar met recht een creatieve duizendpoot noemen. De prachtige foto’s in het boek zijn door Emmelou zelf gemaakt en ook de vormgeving, de teksten en natuurlijk de recepten nam zij voor haar rekening.

Emmelou: ’Dit bakboek is het boek dat ik zelf graag had willen hebben toen ik gluten vaarwel moest zeggen.’

Na allerlei onderzoeken bleek Emmelou een glutenintolerantie te hebben. Wanneer je een echte broodjunkie bent is dat best afzien. Dus ging ze op zoek naar glutenvrije alternatieven. Glutenvrij brood en andere lekkernijen zijn tegenwoordig steeds makkelijk verkrijgbaar. Ook de kwaliteit wordt steeds beter. Maar enkele jaren geleden was dat een heel ander verhaal. Daarom is de auteur zelf aan het bakken gegaan en zie hier het resultaat.

Bakken zonder gluten

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van mijn review. Wil je nu de uitdaging aangaan en zelf ook allerlei heerlijke, glutenvrije lekkernijen bakken? Wellicht heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken. Moeilijk is het niet, maar het is wel fijn als je over de nodige basisinformatie beschikt. In het boek Bakken zonder gluten vind je alles wat je nodig hebt.

Je kunt heel eenvoudig een exemplaar van Bakken zonder gluten van uitgeverij Forte Culinair / Van Halewyck via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

IK ZEG LEZEN MAAR!

Met dank aan uitgeverij Forte Culinair / Van Halewyck voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar ‘Bakken zonder gluten van Emmelou Green / ISBN 9789461317148 / uitgave januari 2019 / hardcover.

Dat smaakt naar meer glutenvrij. Wil je alvast aan de bak? Kijk dan even bij mijn glutenvrije recepten. Ik ontwikkelde ze speciaal voor Xandra Bakt Brood. Enkele voorbeelden: