De pizza elementen van Ken Forkish (review)

Boekenreview: De pizza elementen van Ken Forkish

Onlangs is er een boek nieuw boek van Ken Forkish verschenen; ‘De pizza elementen’. Geheimen uit Napels, Rome en New York voor de perfecte pizza thuis. Ruim 245 pagina’s boordevol informatie, de geschiedenis, technieken, ingrediënten en pizzarecepten. De inhoud is goed opgebouwd, de volgorde is logisch, waardoor het heel overzichtelijk is. Dit leerzame lees- en bakboek is geschikt voor zowel de beginnende als de meer ervaren pizzabakkers.

Ken Forkish: ‘Er vindt iets onbeschrijfelijk moois plaats wanneer je deeg, tomaten en kaas combineert en bakt tot een gesmolten perfectie’.

Vrijdag 6 juli 2018

Broodbakker vs. pizzabakker

Ken Forkish is beslist niet de eerste de beste bakker en kookboeken auteur. Wellicht ken je zijn andere bekende boek ‘Flour Water Salt Yeast’. Dat blijkt een echte bestseller op het gebied van brood te zijn. Wie brood bakt, bakt ook wel eens platbrood en pizza’s. Dus het idee voor een pizzaboek was een logisch vervolg. Tijdens zijn ontdekkingsreis, op zoek naar het geheim voor de ultieme pizza, kwam hij er achter dat een bakker nog geen pizzaioli is. En vice versa waarschijnlijk. Italiaanse pizzaioli’s zeggen dat dat het maken van een goede pizza om andere bak skills vraagt.

‘Hoe meer je leert, hoe beter je pizza wordt. Het levert plezier en een goed gevoel van trots op.’

Ken ontdekte dat het thuis bakken van een goede pizza niet onmogelijk is, mits je weet hoe. Een belangrijke eerste stap is dat je als een pizzaioli moet leren denken en niet als een bakker. Bij brood draait het om het verkrijgen van een zo’n luchtig mogelijk kruim. Met andere woorden extra volume. Voor een pizzabodem is dat minder noodzakelijk. Hier is de juiste elasticiteit van het deeg een pre. Wie meer wil weten over de juiste hydratatie, ingrediënten en kneed- en rijstechnieken van pizzadeeg heeft veel aan dit leerzame boek. In ‘De pizza elementen’ deelt Ken Forkish al zijn opgedane kennis met ons. Zodat ook wij thuis de ultieme pizza kunnen leren bakken. Zelfs de glutenvrije exemplaren ontbreken niet. Heb je coeliakie en ben je dol op pizza’s? Ik zeg lezen, bakken en smullen maar.

Boek De pizza elementen

Zoals ik al eerder vertelde is het boek leerzaam en overzichtelijk. De prachtige foto’s zijn gemaakt door Alan Weiner en wordt uitgeven door Italieplein.nl. Na een uitvoerige introductie waarin je kennis maakt met Ken Forkish, volgen zeven hoofdstukken die weer zijn onderverdeeld in allerlei subcategorieën.

• Hoofdstuk 1 – Ziel van de Pizza; hier lees je alles over Ken’s reis door Italië en zijn inspirerende ontmoetingen met de beste pizzaioli.
  • Hoofdstuk 2 – Pizza stijlen; Napolitaanse (met dikke rand), Romeinse (plat), Amerikaanse pan pizza (dik), pizza uit New York, de barpizza, de plaatpizza, platbrood en glutenvrije pizza.
  • Hoofdstuk 3 – De perfecte pizzabodem; acht punten waar je goed op moet letten; deeg, temperatuur, wegen i.p.v. meten, handgekneed, omgevingsfactoren, tweede rijs is langer dan de eerste, rijpheid deeg en de rol van zout.
  • Hoofdstuk 4 – Ingrediënten en gereedschap; Ken vertelt je alles over de juiste bloem, tomaten(saus), soorten kaas, bakken op steen of juist plaatstaal, pizzascheppen, et cetera.
  • Hoofdstuk 5 – Pizza deeg maken; afwegen, mengen, kneden, rijzen, opbollen, rijzen, oprekken deeg, beleggen en bakken.
  • Hoofdstuk 6 – Recepten pizza deeg; elk recept is voorzien van een schema met hierin de bakkersformule zodat je het zelf snel kan omrekenen naar de hoeveelheid deeg die jij wilt hebben. Er staan allerlei soorten deeg in; 24 -48 uurs deeg, ‘haast’deeg, plaatpizzadeeg, 48 -72 uurs deeg, hoe maak je desem, desemdeeg, glutenvrij deeg, et cetera.
  • Hoofdstuk 7 – Pizza recepten; je vindt er bekende recepten als Hawaii, Margherita, Carbonara, maar ook nieuwe, veelal verrassende smaakcombinaties. Wat denk je van pizza met andijvie of artisjok en bacon. Een platbrood met brandnetelpesto en morieljes. Een pizza met gehaktballetjes, Tarte flambee en nog veel meer lekkers. Loopt het water je al in de mond? Slinger de oven of BBQ maar alvast aan.

Wie is Ken Forkish

Ken Forkisch is een chefkok, geboren in Portland, Oregon, Verenigde Staten. Ken is niet altijd een kok/bakker geweest. Hij begon zijn carrière in de telecommunicatie en internet.

In 1999 besloot hij om het roer om te gooien en iets te gaan doen waar hij pas echt gelukkig van kon worden. Hij vond inspiratie tijdens zijn reizen naar Frankrijk, Italië en andere delen van Europa. Ken wilde graag een plek creëren waar  hij zijn zelfgebakken brood en gebak kon verkopen. Goed gemaakte croissants, een grote, ronde broden als pain au levain of een knapperige stokbroden. Alles op een ambachtelijke wijze gebakken. In 2001, na jaren van dromen, plannen en leren, opende hij ‘Ken’s Artisan Bakery’ in Portland. Later volgende ‘Ken’s Artisan Pizza’. Voor zijn broodbakboek ‘Flour Water Salt Yeast’ heeft Ken Forkish meerdere awards ontvangen.

Je kunt Ken Forkish op sociale media volgen;

De pizza elementen

Staat het zelf bakken van de ultieme pizza nog steeds op je to-do-lijstje? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en stap-voor-stap foto’s zodat je direct aan de slag kunt gaan. Het boek is verkrijgbaar via de webshop van Italieplein.nl of bestel het via de onderstaande link bij Bol.com. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

IK ZEG BAKKEN MAAR!

Bron: Met dank aan Stefan Tibben van Italieplein.nl voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. ‘De pizza elementen’ van Ken Forkish / ISBN 9789082341737 / Hardcover / € 29.95 / uitgave 2018. Het boek is ook via de webshop van Italieplein.nl verkrijgbaar.

Nog meer pizzapret van Italieplein.nl – ‘Het geheim van goed pizzadeeg’ (e-book) van Giuseppe Anedda of ‘Bloem Water Gist Zout Passie’.