Brits bakboek van Regula Ysewijn (review)

Brits bakboek, review door Xandra Bakt Brood

Wie dol is op een high tea of afternoon tea (zoals de Britten het zelf noemen), moet beslist eens het Brits bakboek van Regula Ysewijn bekijken. Het boek bevat niet alleen typisch Engelse lekkernijen, maar ook allerlei historische feiten en bijpassend beeldmateriaal. Als je het boek doorbladert dan heb je meteen zin om een vakantie naar Groot-Brittannië te boeken. Gelukkig kunnen we nu met het boek van Regula zelf thuis aan de slag en onze eigen theepartijtje organiseren. In het Brits bakboek staan namelijk ruim 100 ultieme Britse recepten voor zoet en hartig gebak.

Regula: ‘Al sinds ik klein ben, heb ik een fascinatie voor Groot-Brittannië. Die ontstond toen ik op vijfjarige leeftijd een kinderliedje hoorde waarin een beeld werd geschetst van een groen eiland met kastelen, prehistorische monumenten, indrukwekkende koninginnen, dappere ridders en mystieke wezens’.

Dinsdag 16 juli 2019

Wie is Regula Ysewijn

Je zou verwachten dat Regula een op en top Britse dame is, maar niets is minder waar. Ik kende haar nog niet en daarom was ik bijzonder verrast dat ze een van onze zuiderburen blijkt te zijn. Regula is namelijk opgegroeid in Vlaanderen, het Nederlandstalige deel van België. Dat Ursula een veelzijdig talent is blijkt wel uit haar C.V. Naast kookboeken auteur is ze ook werkzaam als fotograaf en op televisie als jurylid te bewonderen in de Bake Off Vlaanderen. Deze duizendpoot schijnt daarnaast tevens bier sommelier te zijn.

Zoals Regula zelf zegt: ‘Ik ben een verzamelaar van culinaire geschiedenis’.

Al sinds 2010 schrijft ze op haar website Miss Foodwise (Engelstalig) over haar culinaire ontdekkingsreizen en deelt ze daar allerlei heerlijke recepten met ons.

Haar boeken:

• Pride and pudding, de geschiedenis van de Britse pudding – hartig en zoet (2015) Voor dit boek ontving ze de prijs voor Beste Britse Culinaire Erfgoedboek op de prestigieuze Gourmand World Cookbook Awards.
  • Authentieke Belgische cafés, in woord en beeld (2016)
  • Brits bakboek, zoet en hartig, Brits gebak met hun geschiedenis (2019)

Sinds kort runt ze, alsof het niet genoeg is, ook nog eens Regula’s ‘kook studio’ in Antwerpen. Daar kun je allerlei leerzame workshops volgen. Meer informatie vind je op haar website.

Regula online:

Florerende Britse bakcultuur

Het Brits bakboek van Regula Ysewijn misstaat beslist niet naast de bekende bestsellers van Paul Hollywood en Mary Berry, om er maar een paar te noemen. Alweer een high tea bakboek zou je kunnen denken, er zijn er al zoveel. Maar dit boek bevat iets wat veelal in de andere exemplaren ontbreekt. Er zijn zowel aan de inleiding als bij de recepten, historische verhalen en feiten over de herkomst van de gerechten toegevoegd. Dit alles aangevuld met prachtige foto’s die door de auteur zelf gemaakt zijn. Ze laat je kennis maken met adembenemende landschappen en vergezichten. Het is een boek waar je in blijft bladeren, lezen en ook uit blijft bakken. Een echte aanrader dus en niet alleen voor zoetekauwen.

Afternoon tea / high tea is een kleine maaltijd met thee, die bestaat zowel uit hartige als zoete hapjes bestaat. Het is een oude traditie in die in Groot-Brittannie tussen 16.00 en 17.00 uur genuttigd wordt.

De inhoud van dit boek bestaat uit ruim 100 recepten:

• Cakes – Victoria sandwich cake, Lardy cake, Dorset apple cake, lemon drizzle cake, etc.
  • Traybakes – Tottemham cake, Flapjacks.
  • Fruitloaves en cakes – Dundee cake, tea loaf, Simnel cake, black bun, etc.
  • Sweet tarts en pies – bakewell tart, custard tarts, Manchester tart, mince pies met vlees, etc.
  • Gingerbreads – Yorkshire parkin, aunt Betty’s gingerbread, Eliza’s 18th century gingerbread, etc.
  • Biscuits –  shortbread biscuits, Shrewbury cakes, rich tea biscuits, etc.
  • Buns – Chelsea buns, hot cross buns, Davon splits, Eccles cake, etc.
  • Oatcakes, griddlecakes en scones – Staffordshire oatcakes, Scottish oatcakes, scones, etc.
  • Bread – cottage loaf, Irish soda bread, soft baps, Aberdeen buttery rowie, etc.
  • Savoury pies – Yorkshire Christmas pie, sweet lamb pie, Cornish pasties, etc.

Traditionele recepten in ere houden

Wie aan Groot-Brittannië denkt, denkt vaak aan woeste landschappen, rode telefooncellen, dubbeldeks-bussen, Bobby’s en natuurlijk een smakelijke high tea. Het houden van een Afternoon Tea (zoals de Engelsen het zelf noemen) met veel zwarte thee en driehoekige sandwiches, lauwwarme scones, clotted creme, jam en allerlei soorten cake en andere zoetigheid is verstrengeld met de identiteit van de Britten. Denk maar niet dat je zomaar kun aanvallen om je trek te stillen. Nee, beslist niet! Er hoort namelijke een hele ceremonie bij. Alles over de do’s en don’ts en het ontstaan van deze traditie lees je in het Brits bakboek.

Rugula: ‘Ik heb bewust geen gepimpte versie van het Britse gebak gemaakt, omdat het arrogant zou zijn om iets aan de Britse baksels, die perfect zijn zoals ze zijn, te veranderen.

Het is een heerlijk boek om lekker bij weg te zwijmelen en je in een ander tijdperk te wanen. Zelfs als je niet van plan bent om wat te gaan bakken is dit boek de moeite waard om te lezen. De prachtige verhalen en typisch Engelse baksels zijn gebaseerd op de originele recepten die de auteur tegenkwam tijdens haar onderzoek naar de historie van deze lekkernijen. Het namaken van deze baksels bleek nog een heel karwei aangezien ze in die tijd de recepten niet uitgebreid beschreven. Ook gebruikten ze dierlijke ingrediënten die nu minder voor de hand liggen, zoals reuzel en suet. Door te bakken en nog meer te bakken, kwam de auteur er achter hoe alles in zijn werk gaat. Hoe fijn is het dat zij nu deze bevindingen en recepten via haar boek met ons deelt.

Brits bakboek van Regula Ysewijn

Wil je ook een culinaire reis door de Britse bakcultuur maken en na afloop meteen aan de slag in de keuken? Dan is dit boek echt iets oor jou. Regula neemt je mee door heel Groot-Brittannië. Het leuke is dat je geen koffers hoeft te pakken en je ook niet ergens in een ellenlange file hoef te staan. Installeer je met dit boek op de bank. Neem een kopje thee, ja hoe kan het ook anders, en ga op stap. Regula vertelt je alles over cakes, pasteien, brood en nog veel meer. In dit boek staan ruim 100 typisch Britse recepten. Dus je bent voorlopig nog niet uitgebakken.

Je kunt het Brits bakboek eenvoudig via de onderstaande link bestellen. Zo help je mij vervolgens ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg proberen maar!

Bron: Met dank aan uitgeverij Carrera Culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het Brits bakboek van Regula Ysewijn / ISBN 9789048846894 / Hardcover / mei 2019.