Brood, op ontdekkingsreis (review)

Brood op ontdekkingsreis

Na de geweldig inspirerende serie ‘Brood’ bij omroep MAX is er nu ook het boek ‘Brood op ontdekkingsreis met Robèrt van Beckhoven’. Het boek is een mooie combinatie tussen reisgids, reisverhaal en bakboek. Boordevol recepten, info, how to, verhalen en ontmoetingen met zielsverwanten. Misschien heb je alle zes de afleveringen al gezien. Niet? Kijk ze dan alsnog even op uitzending gemist. Doen hoor! Het programma is echt de moeite waard.

Robèrt reist door een deel van Europa en ontmoet onderweg collega-bakkers, leermeesters, molenaars en andere brood(bak)liefhebbers. Hij bezoekt zeven verschillende landen, waaronder Nederland, België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Duitsland en Zweden. Onderweg laat hij je kennismaken met allerlei bijzondere soorten brood en deelt hij bakgeheimen, tips en mooie verhalen met je. Een groot deel van deze items vind je terug in het boek, aangevuld met de meest smakelijke recepten.

Brood op ontdekkingsreis (review)

Dinsdag 7 maart 2017

Brood op ontdekkingsreis

Info, verhalen & recepten

Het boek ‘brood op ontdekkingsreis’ bestaat uit zes hoofdstukken. Elk hoofdstuk bestaat uit meerdere onderdelen. Het start met informatie over een specifiek brood-, meel- of graansoort & tradities uit het desbetreffende land. Dan volgen er een stuk of tien bijpassende recepten van Robèrt die gebaseerd zijn op de televisie uitzendingen. Het zijn stuk voor stuk heerlijke broden en broodjes. De bakkers die Robèrt heeft ontmoet geven hun brood & bak geheimen natuurlijk niet prijs. Daarom zijn de meeste recepten niet helemaal hetzelfde als die je in de uitzendingen kan zien. Maar de smaak zal er absoluut niet minder om zijn.

• Nederland & België (spelt, emmer & een heuse desembibliotheek)
  • Frankrijk (alles over broodkruim snuiven, pain de campagne & baguettes)
  • Italië (over eenkoorn, kastanjes & zoutloos brood)
  • Oostenrijk & Duitsland (van bierbrood tot kaisersemmel/-brötchen)
  • Zweden (van Vikingen tot knäckebröd)
  • De Basis (technieken, ingrediënten, begrippen, index)

In het laatste hoofdstuk ‘De basis’ vind je een beknopte uitleg over graan, meel, bloem, gist, desem, kneden, rijzen en bakken. Het boek is heel geschikt voor de keukenprins(es)die al wat vaker brood heeft gebakken. Ben je een beginner gebruik dan het boek als een mooie aanvulling op een van Robèrts eerder verschenen broodbakboeken.

Brood op ontdekkingsreis

Met ruim 38 overheerlijke recepten

Wellicht heb je, net zoals ik, fijne herinneringen aan een vakantie in Duitsland of Oostenrijk en at je daar kaisersemmel of kaiserbrötchen tijdens het ontbijt. Met het recept van Robèrt maak je ze in een handomdraai zelf. Als je het vormen te ingewikkeld vindt, kun je altijd nog een speciale kaiserbrötchen-stempel bij een kookwinkel aanschaffen. Super makkelijk en met een groot effect.

Maar misschien ben je meer van de zwoele zomerse avonden met een glaasje wijn en een stukje knapperige baguette. Ook daar vind je een recept voor in de boek ‘Brood’. Net als knäckebröd, croissants, brioche, pane Toscane, pane Altamura, kastanjebrood, zwart stokbrood, Vikingbrood en nog veel meer. Er staan zoveel lekkere broden en broodjes in het boek dat kiezen nog best lastig wordt. Wat zou jij als eerste willen bakken? Ik heb zelf tijdens de uitzendingen voor het kastanjebrood gekozen. Een echte aanrader voor wie eens wat bijzonders wil bakken. Het recept van Robèrt is toch weer totaal anders dan die van mij. Ik ben erg benieuwd hoe zijn variatie smaakt. Dat wordt de komende herfst tamme kastanjes verzamelen.

Brood op ontdekkingsreis

Robèrt van Beckhoven

Robèrt werd op 1 januari 1961 geboren in Oisterwijk en is de zoon van een banketbakker. De liefde voor het bakken heeft hij dus al in zijn genen meegekregen. Na het behalen van zijn bakkersdiploma op het ROC in Eindhoven gaat hij aan het werk bij banketbakkerij Lucas in Knokke. Tussendoor sloot hij in 2004 de oude winkel van zijn ouders en vestigde hij zich op een industrieterrein in Oisterwijk. Sinds kort bevindt de bakkerij zich op een nog mooiere en ambachtelijke locatie op het KVL-terrein in Oisterwijk. Robèrt is niet alleen Meester Boulanger en Meester Patissier, maar ook een goede leraar wat betreft het uitleggen van de lesstof. Iedereen kan brood leren bakken.

Het grote publiek kent Robèrt natuurlijk van televisie programma’s als Heel Holland bakt, de Cupcakecup en de Cupcakeklas. Zijn eigen boeken ‘Meesterlijk brood‘ en ‘Meer Meesterlijk brood’. Onlangs verscheen ‘Heel Holland Bakt Brood’ een mooi boek voor zowel beginners als de thuisbakkers met wat meer ervaring. En nu is er dan ook ‘Brood’, een mooie combinatie tussen reisgids, reisverhaal en bakboek. Boordevol recepten, info, how to, verhalen en ontmoetingen met zielsverwanten.

Brood op ontdekkingsreis 1

Ga je mee met brood op ontdekkingsreis?

Nieuwsgierig geworden en wil je ook aan de bak en zo het huis vullen met de geur van versgebakken lekkernijen. Ga dan ook met brood op ontdekkingsreis. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan Kickuitgevers voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Brood, op ontdekkingsreis met Robèrt van Beckhoven.