Brood uit eigen oven

Brood uit eigen oven 1

Levine van Doorne heeft jarenlange ervaring met het bakken van brood en andere lekkernijen. Sinds september 2006 houdt zij ons via haar blog ‘Uit de keuken van Levine’ op de hoogte van haar nieuwste bak en kook creaties. Via dit medium deelt zij haar tips, ervaringen en de lekkerste recepten met ons. Veel hobbybakkers zijn mede door Levine met het broodbakvirus besmet geraakt. De recepten kloppen altijd, omdat zij al haar broden/broodjes eerst zelf een aantal keren maakt. En nu is er dus dat geweldige boek ‘Brood uit eigen oven’. Een leuk kado voor jezelf of iemand anders natuurlijk!

Met ‘Brood uit eigen oven’ wordt iedereen een echte thuisbakker!

Brood uit eigen oven (review)

1 december 2014

Een heel mooi en vooral ook compleet boek voor zowel de beginnende als de gevorderde hobbybakker. Een echte aanrader! Ik ken eigenlijk alleen Engels- en Duitstalige broodbakboeken die net zo compleet zijn. Een fantastische aanvulling dus voor de Nederlandstalige boekenmarkt.

Brood uit eigen oven 2

Wat vind je allemaal in het boek?

Het boek start met een gezellige introductie van en door Levine. Dan volgt er een hoofdstuk met alle feiten en weetjes over benodigdheden. Goed gereedschap is natuurlijk het halve werk, maar wat heb je nodig voor het bakken van brood. Moet je dure dingen aanschaffen of kun je ook al aan de slag met spullen die je toch al in de keuken hebt liggen? Wat is het verschil tussen meel en bloem, gist en desem? En waar koop je dat dan? Levine legt het je in dit hoofdstuk allemaal duidelijk uit.

Brood uit eigen oven 3

Basistechnieken

Hoofdstuk 2 gaat over basistechnieken. In slechts 10 leerzame stappen maak je kennis met het gehele broodbakproces. Ook vind je hier veel handige stap-voor-stap foto’s. Zodat je tijdens het bakken precies ziet hoe het vormen van deeg in zijn werk gaat. Erg handig, want nu kun je dus al lezende meteen met Levine meedoen. Zo leer je in een handomdraai hoe je een batard, een boule, busbrood of een driehoek vormt. Zie een goed voorbeeld op de foto hieronder. Vergeet niet: ….. oefening baart kunst! Oftewel na veel noeste arbeid bak jij net zulke mooie en lekkere exemplaren als de auteur van dit leerzame boek. Verder leert Levine je hoe je heel eenvoudig zelf een desemstarter kunt maken.

Brood uit eigen oven 4

Veel recepten

Hoofdstuk 3 is opgedeeld in 5 onderdelen: busbrood, vloerbrood, broodjes, desembrood en feestbrood. Genoeg keus dus voor zowel de beginnende, als de gevorderde hobbybakker.

Een vloerbrood is een brood dat op een ovensteen gebakken wordt. Vroeger deed men dat letterlijk op de schoon geveegde stenen vloer van een grote oven. De ovenvloer wordt zeer heet, waardoor het deeg daarop snel dicht schroeit. Dit zorgt voor een knapperige korst.

Het water loopt je al in de mond bij het zien van al die prachtige broden. Wat dacht je van een hazelnoten-speltbrood of een vloerbrood met zongedroogde tomaten en walnoten? Maar misschien ben je meer een zoetekauw en ga je voor de chocoladebroodjes of de feestelijke speculaasbroodjes met heerlijke amandelspijs. Je zou er bijna keuzestress van krijgen. Zoveel lekkernijen om zelf te (leren) bakken.

Brood uit eigen oven 5

Leveranciers

In het laatste onderdeel van ‘Brood uit eigen oven’ bevindt zich een overzicht met verschillende leveranciers van meel, bakvormen, rijsmandjes, pizzastenen, kneedmachines tot zelfs ovens. De Rofco oven staat nog op mijn verlanglijstje. Misschien dat het er ooit van komt, al gaat het bakken op een pizzasteen in een doorsnede oven ook prima. Ik ben net als Levine en vele anderen fan van de Weekend Bakery. Ze verkopen online mooie rijsmandjes en andere bak spullen. Leveren snel en netjes. Nee, wees gerust ik heb geen aandelen in dat bedrijf en ik word ook niet door ze gesponsord. Ik ben gewoon een heel tevreden klant 😛

Brood uit eigen oven 6

Met dank aan Levine & SimplifyLife / Forte Uitgevers voor de uitnodiging en het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Brood uit eigen oven’.

Meer van Levine: