Broodbijbel van Hiljo Hillebrand (review)

We hebben er even op moeten wachten, maar daar is hij dan. Tatarata, het nieuwste deel uit de serie kookbijbels van uitgeverij Carrera Culinair: de ‘Broodbijbel’. Dit leerzame naslagwerk annex lesboek is beslist niet door de eerste de beste bakker samengesteld. Niemand minder dan Meester Boulanger Hiljo Hillebrand leert ons daarmee de kneepjes van het brood bakken. Zoals op de omslag staat aangegeven heb je geen  broodbakmachine nodig. Minimaal één linker en één rechter hand is voldoende om te starten. Daarnaast mogen een goede keukenweegschaal en een oven natuurlijk niet ontbreken.

Hiljo: ’Broodbakken is namelijk een techniek die je in de vingers moet zien te krijgen.’

Dat bakker een vak is, mag inmiddels voor de meeste van ons duidelijk zijn. Maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Echt iedereen kan brood leren bakken, dus jij ook! Het is net zoiets als fietsen, wanneer je de techniek eenmaal onder de knie hebt ga je als een tierelier.

Vrijdag 13 april 2018

Veel basistechnieken

Het fijne aan deze ‘Broodbijbel’ is dat de basistechnieken met behulp van duidelijke stap-voor-stap foto’s worden uitgelegd. Zo kan iedereen zelf thuis, in zijn of haar eigen tempo, aan de slag. Bij het begin beginnen, niet meteen teveel hooi op je vork nemen. Zodra je de basistechnieken beheerst kun je een stapje verder gaan. Al doende leer je het deeg (beter) kennen en kun je overstappen naar bruin-, volkoren-, desembrood en bijzondere (oer)granen.

Goede tip; leg al je bak avonturen in een schriftje vast. Dan kun je de volgende baksessie even spieken wat er de vorige keer goed of fout ging en je werkwijze daar op aanpassen. Laat je niet van de wijs brengen door alle mooie foto’s die op social media geplaatst worden. Besef dat (thuis)bakkers zelden hun minder geslaagde baksels online showen. Moeilijk is het bakken van brood niet, het is een kwestie van oefenen en nog meer oefenen. Of zoals piloten zeggen; vlieguren maken.

Lekker overzichtelijk

In dit naslagwerk vind je niet alleen lesstof in de vorm van ‘how to’s’. De auteur vertelt tevens over de oorsprong van ons dagelijkse bammetje. Hoe brood (bij toeval)) is ontstaan en dat deze lekkernij niet in alle landen gegeten wordt. Verder bevat het boek beknopte informatie over de broodnodige ingrediënten als bloem, meel, gist, desem, zout, et cetera. Ook een overzicht met handige keukengadgets en een lijst met bakbegrippen ontbreken niet. Met als afsluiting de lekkerste broodsoorten, wel 187 verschillende soorten om precies te zijn. Recepten met gist, desem of beide (ook wel hybride deeg genoemd). Groot, klein, rond, vierkant, plat, gevuld, feestelijk, typische Nederlands of juist echt Italiaans, Duits of Frans.

Een ding is zeker, met dit boek ben je voorlopig niet uitgebakken. Wat zou jij het liefste maken? Een wit busbrood of juist een volkoren met veel zaden en pitten. Zachte speltbolletjes, zuurdesembrood, bagels of ga je liever de uitdaging aan kies je voor croissants, Allinson brood of brioche à tête? Ik heb al een keuze gemaakt. Van de uitgeverij en de auteur mag ik namelijk een recept met jullie delen. Hoe leuk is dat! Volgende week gaan we aan de slag met heerlijke Zeeuwse bolussen.

Inhoud Broodbijbel

Het maken van een bakboek is natuurlijk veel werk. Er is zoveel informatie om te delen, waar begin je, wat wil je bereiken en wat kun je beter weglaten zodat het overzichtelijk blijft. Dat zijn best lastige keuzes. Helaas mis ik in de ‘Broodbijbel’ toch wat basiskennis en zorgen sommige dingen voor verwarring. Zo vind ik bijvoorbeeld (vrijwel) niets terug over moederdeeg in de vorm van een voordeeg, poolish of biga. Dit zijn methodes om de smaak van het brood te verbeteren. Ze zijn voor beginnende thuisbakkers zoveel toegankelijker dan het maken van en werken met desem.

Tevens is het jammer dat er in de ingrediëntenlijsten alleen verse gist genoemd wordt, want ik vermoed dat veel (startende) thuisbakkers droge gist gebruiken. Zelf had ik alle recepten waar desem in verwerkt wordt in het hoofdstuk over desem geplaatst. Nu vind je ze ook in het onderdeel over ‘kleine broodjes’. Ondanks die paar kleinigheden is het een fraai een leerzaam broodbakboek. Waar zowel beginners als de meer ervaren thuisbakkers veel bak plezier aan kunnen beleven.

Hiljo Hillebrand

Carrera Culinair: ‘Hiljo Hillebrand, opgegroeid in de bakkerij. Hij realiseerde de hoogst haalbare onderscheiding in het bakkersambacht: hij werd in 2014 benoemd tot Meester Boulanger. Zijn visie en wereldklasse op het vakgebied maken Hiljo tot een expert. Hij kent de fijne kneepjes van het vak en weet als geen ander hoe je de perfecte korst, de beste structuur en de mooiste authentieke smaken kunt creëren.’

Broodbijbel

Staat het zelf bakken van brood nog steeds op je to-do-lijstje? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en stap-voor-stap foto’s zodat je direct aan de slag kunt gaan. Kun je niet wachten download dan nu alvast een fragment van de ‘Hiljo’s- Brood(bak)bijbel’ op de website van uitgeverij Carrera Culinair. Je kunt het boek ook heel eenvoudig via de onderstaande link  bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg proberen maar!

Bron: Met dank aan uitgeverij Carrera Culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. De ‘Broodbijbel’ van Hiljo Hillebrand / ISBN 9789048834839 / Hardcover / € 29.99

Meer reviews over boeken uit deze serie kookbijbels: ‘Pizzabijbel’, ‘Bakbijbel’ of de ‘Pastabijbel’.