Broodjes uit eigen oven (review)

Broodjes uit eigen oven (review)

Broodjes uit eigen oven bevat zowel zoete als hartige broodbaksels van Levine van Doorne. Dit is alweer het derde bakboek van deze auteur. Alleen de afbeelding op de kaft al, maakt dat je direct aan de slag wilt. Rond, langwerpig, gedraaid, gevlochten of platte broodjes. Geen enkel model ontbreekt en ook wat smaken betreft, is de keuze weer reuze. In dit heerlijke bakboek staan wel 42 recepten, hiermee ben je voorlopig niet uitgebakken.

‘De geur van versgebakken brood is onweerstaanbaar. Iedere thuisbakker weet dit. En met dit verrukkelijke derde boek van Levine van Doorne kun je nu ook de lekkerste broodjes thuis bakken.’

Dat smaak naar meer:

Broodjes uit eigen oven (review)

Vrijdag 14 februari 2020

Levine: ‘Iemand zei ooit eens tegen mij: ’Ik snap al dat gedoe van jou met brood niet. Zoveel soorten brood zijn er toch niet? Ik ken alleen wit en bruin brood en puntjes.’

Toen ik de eerste zinnen in het boek Broodjes uit eigen oven las, was ik een beetje verbaasd en moest ik eigenlijk ook wel gniffelen. Bestaan er heden ten dage nog mensen wiens brood kennis niet verder gaat dan dat? In een gemiddelde supermarkt vind je al een uitgebreider assortiment. Dat is vast geen enthousiaste boodschapper of thuisbakker geweest. Gelukkig weten wij wel beter.

Feestje voor de smaakpapillen

Neem nou de boeken van Levine van Doorne. Je kunt het zo gek niet bedenken of er staat wel een recept van in. Daar waar de vorige twee titels zowel groot als klein brood bevatten, bestaat deel 3 enkel uit kleine zoete en hartige lekkernijen. Deze luxe broodjes lijken meer op gebakjes dan op het welbekende witte bolletje. Wat een feest is het om zo’n recept te maken om de heerlijkheden vervolgens met je dierbaren te nuttigen.

‘Levine’s recepten lukken altijd’

In Broodjes uit eigen oven staan 42 recepten voor zoete en hartige broodjes. Zoals  advocaatbroodjes, kaneelbroodjes, chocoladekoffiebroodjes, uienkaasstokjes, Italiaanse gehaktbroodjes, kruidenbroodjes met knoflook, et cetera. Het derde boek vormt een fijne aanvulling op de eerder verschenen titels. Het zijn stuk voor stuk lekkere recepten, waarmee zowel een beginnende als meer ervaren rot in het vak, uit de voeten kan.

Broodjes uit eigen oven (review)

Meer dan recepten alleen

Het fijne aan de boeken van Levine is dat ze naast de recepten tevens allerlei handige informatie en uitleg bevatten. Keukenprinsen en –prinsessen die zelf thuis brood wil leren bakken kunnen het beste met deel 1 en 2 starten. Daarin legt de auteur stap voor stap uit hoe alles in zijn werk gaat. Levine weet als geen ander waar je in je eigen bakpaleisje tegenaan loopt. En nog beter hoe je dat de volgende keer kunt voorkomen. Wie de basisbeginselen in de vingers heeft kan met haar nieuwste titel verder gaan. Zonder enige broodbakkennis kun je wel met Broodjes uit eigen oven starten, maar begin dan wel met de eenvoudige recepten als witte bolletjes of zo.

Broodjes uit eigen oven bestaat uit vier hoofdstukken:

Inleiding – informatie over ingrediënten, bakbenodigdheden, tips en uitleg over hoe brooddeeg te vormen.

Zoet – van advocaatbroodjes tot brioche, oliebollen, vlechtbroodjes met anijs en meer.

Hartig – breekbroodjes met droge worst, puntjes met boursin, kaasbolletjes, kruidenbroodjes met knoflook, et cetera.

Lunchbroodjes –  voor 1-3 personen – o.a. bietenbrood met walnoten, kurkumabrood, spinaziebrood met feta of wortelbrood.

Als er weer een (brood)bakboek is verschenen dan wil ik zelf altijd graag weten of het vernieuwend is. Voegt het iets toe aan de al bestaande titels? Daar over twijfel ik een beetje. Wellicht heb ik al teveel op dit gebied gezien en ik heb tenslotte een eigen website boordevol brood. Er zitten verrassende exemplaren bij, maar als ik heel eerlijk ben heb ik een aantal dingen elders al gezien. Is dat een probleem, nee zeker niet, maar het is toch fijn om te weten. Ook een hobbybakker kan niet altijd het wagenwiel opnieuw uitvinden. Je kunt er hoogstens een eigen draai aan geven. Voor wie weinig tot geen broodbakboeken op de plank heeft staan is het boek wel een echte aanrader.

Tover jij graag broodjes uit eigen oven?

Ben je dol op bakken en verwen je, je dierbaren graag met een versgebakken lekkernij? Met de broodjes uit het nieuwste boek van Levine maakt je zeker nieuwe vrienden. Stap voor stap legt ze je uit hoe het maken ervan in zijn werk gaat. Zodat je er na afloop samen van kunt genieten.

Bron: Met dank aan uitgeverij Forte Culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het boek ‘Broodjes uit eigen oven’ van Levine van Doorne – hardcover – ISBN 9789462502116 – oktober 2019

Broodjes uit eigen oven (review)

Eén gedachte over “Broodjes uit eigen oven (review)

1. Leuke review weer, leuk ook dat Levine en u naar elkaar verwijzen wat het allemaal tot een leerzaam geheel maakt.