Cornersmith seizoensrecepten (review)

Cornersmith seizoensrecepten (review) 0

Onlangs kwam er een nieuw kookboek van Good Cook op de markt, genaamd Cornersmith. Het bevat seizoensrecepten uit het gelijknamige eetcafé en de inmakerij van Alex Elliott-Howery en James Grant. Cornersmith is een mooi en inspirerend kookboek over het inmaken en minder verspillen van goed voedsel. Koken en conserveren met overschotten of restjes kan een leuke uitdaging zijn, maar soms heb je daar wel een beetje hulp bij nodig. De praktische tips, duidelijke uitleg en voorbeeld recepten in dit boek vormen een goede start. Ze leren ons stil te staan en na te denken over de herkomst van ons dagelijkse voedsel.

Wat is er allemaal nodig voordat die mooie oranje wortels of die zoete aardbeien bij ons in de keuken liggen? En is het echt noodzakelijk dat we ze het hele jaar door kunnen eten? Er is nog een halve aubergine over, maar daar heb ik nu niets aan, hup de kliko in. Een handeling die helaas al jarenlang voor veel mensen en bedrijven vanzelfsprekend is. Het is hoog tijd voor verandering! ‘Cornersmith’ is een goed handvat en inspiratiebron om direct mee aan de slag te gaan.

Alex & James: ‘Alle seizoensrecepten in dit boek komen uit ons eetcafé en onze inmakerij en zijn razend populair. Niet alleen omdat ze zo lekker zijn, maar ook omdat ze weerspiegelen hoe wij bij Cornersmith denken over hoe men met voedsel om zou moeten gaan.’

Cornersmith seizoensrecepten (review)

Cornersmith seizoensrecepten (review) 2

Eetcafé & inmakerij

Helaas ligt Marickville niet naast de deur. Maar voor wie binnenkort van plan is om naar Sidney af te reizen, breng dan beslist eens een bezoekje aan dit bijzondere eetcafé genaamd Cornersmith. Voor de minder reislustigen, zoals ik, is er gelukkig het mooie (kook)boek. Boordevol informatie over lokale (seizoens)producten, duurzaamheid, conserveren en niets verspillen zijn dé succesfactoren van eetcafé en inmakerij Cornersmith in Australië. De visie van eigenaren Alex Elliott-Howery en James Grant zal iedereen aanspreken. Gebruik de overvloedige oogst groenten en fruit van je buren en ruil ze voor een kop koffie, lunch of enkele potten zelfgemaakte jam of pickles. Koop in bij de lokale producenten en pluk in de natuur alles wat je kunt gebruiken en lekker is.

Jarenlang droomden Alex en James over het openen van een eigen eetcafé. Lekker voor jezelf beginnen, een uniek concept neerzetten waar je voor de volle 100% achter staat. Een bedrijf dat iets moois toevoegt aan de buurt en zijn bewoners. Met behulp van familie en vrienden toverden ze een vervallen hoekpand om tot een leuk eetcafé. In januari 2012 vierden ze de opening. Sindsdien is deze plek niet meer weg te denken uit de wijk. Doordat de verkoop van ingemaakte producten zo’n doorslaand succes bleek, kwam er een paar maanden later ook een heuse inmakerij bij. Daar geven ze momenteel ook workshops en ruilen lokale moestuinders hun overschotten tegen een kop koffie of een pot pickles.

Wil je meer weten over Cornersmith, het eetcafé en de inmakerij? Breng dan een bezoekje aan hun website.

Cornersmith seizoensrecepten (review) 4

Inhoud boek

Er verschijnen momenteel veel nieuwe kookboeken over conserveren en met anti-verspilling recepten. Ook Cornersmith is een mooie aanvulling op de titels die ik al eerder op mijn blog besproken heb, Waarom? Het bevat namelijk niet alleen tips en werkwijzen over conserveren, maar ook inspirerende recepten (met deze ingemaakte producten). Iets dat je in een standaard boek over wecken en inmaken vaak mist. Dan heb je een rij potten en flessen met vrolijk gekleurde inhoud in je voorraadkast staan en hoe dan verder. Soms moet je eerst enkele weken geduld hebben voordat je ze kunt nuttigen. De inhoud moet dan eerst fermenteren om een goede smaak en structuur te ontwikkelen. En waarom zou je bonen eerst wecken als je ze die avond toch al wilt eten? Gelukkig vind je in dit fraaie boek voor alle (eet)gelegenheden een oplossing.

De inhoud is overzichtelijk ingedeeld in de vier jaargetijden. Zo vind je snel de recepten die bij de producten horen die op dat moment ruim voorhanden zijn. Dan volgt er een hoofdstuk over tips & trucs voor inmaken in het algemeen, één met richtlijnen voor de recepten, over het ontstaan en het team van Cornersmith, een compleet register en een tabel met oventijden & maateenheden. Heel handig , want de ene oven of bijvoorbeeld eetlepel is natuurlijk de andere niet.

Ik geef je alvast een voorproefje om je een beetje te laten watertanden, zodat je meteen naar de plaatselijk boekhandel snelt (of het boek via de link hieronder besteld natuurlijk). Zal ik een aantal recepten opnoemen die je in het boek kunt vinden:

• Rabarber met hibiscus.
  • Boerenkool-appelsalade met karnemelk-dressing.
  • Kruidig gehakt met zelfgemaakte granaatappelsiroop (voor de vleesliefhebbers).
  • Wittebonenpuree met ingelegde citroen.
  • Paars wortelbrood.
  • Paddenstoelenschnitzels.
  • Cornersmithmosterd.
  • Ingemaakte sardines (voor de visliefhebbers).
  • Hazelnootmeringuetaart met limoencurd, perzik & mango.
  • Abrikozen-kardemommilkshake.

Cornersmith seizoensrecepten (review) 3

Heerlijk al die inmaakboeken boordevol smakelijke recepten, goede tips en leermomenten. Ze laten je weer even nadenken over dingen die voor ons zo vanzelf sprekend. In Nederland zijn ingrediënten en etenswaren vol op verkrijgbaar en betaalbaar. Zeker wanneer je groente en fruit van het seizoen neemt. Ga eens op zoek naar boeren, telers of moestuinders in je eigen omgeving. Ja, ook aan de rand van de grote stad is best het een en ander te vinden. Vaak bieden zij hun overschotten (?), tegen een klein bedrag te koop aan. Je vindt hun kraampjes meestal langs de kant van de weg. Maak je er meteen een mooie fietstocht van. Je in de gezonde buitenlucht en met een beetje zoeken keer je ook nog eens met een mand vol heerlijke en verse producten huiswaarts. Die je dan eventueel weer kunt inmaken en bewaren voor een later moment.

Cornersmith is een heel toegankelijk (kook)boek. Zelfs kokkies zonder inmaak ervaring kunnen er meteen mee aan de slag. De lay-out oogt fris, vers en natuurlijk. Ik zag heerlijke ijsjes, een smakelijke ketchup, chilizout, met fruit gevulde broodjes, een bijzondere worteljam en nog veel meer. Kortom er valt genoeg te ontdekken, experimenteren, kokkerellen en te smikkelen de komende maanden. Als iemand mij zoekt dan ben ik of in de moestuin of op zoek naar kraampjes met vers fruit en groente. Fijne zomer allemaal!

Cornersmith seizoensrecepten (review) 5

Bron: Met dank aan uitgeverij Good Cook voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Cornersmith.