De beste broodrecepten wereldwijd (review)

Wat een fantastisch naslagwerk is dit boek ‘De beste broodrecepten wereldwijd’. Je zult hiermee nooit meer zonder bak inspiratie komen te zitten. Deze dikke pil bevat wel 200 authentieke recepten. Keuze genoeg zou ik zo denken. Of je nu een zoet, hartige, eenvoudig, ambachtelijk, feestelijk, uitdagend of gezond brood wilt baken, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat wel in. ‘De beste broodrecepten wereldwijd’ bevat niet alleen recepten, maar ook tips, info en uitleg over de broodnodige basisvaardigheden. Zo maak je bijvoorbeeld kennis met de verschillende kneedtechnieken aan de hand van duidelijke stap-voor-stap foto’s. Bij ieder recept staat een moeilijkheidsgraad. Dus het boek is zeer geschikt voor zowel de beginnende als de meer gevorderde hobbybakker.

De beste broodrecepten wereldwijd

Dinsdag 21 maart 2017

Informatie & uitleg

Dit veelzijdige broodbakboek start met de geschiedenis van brood. Hoe is het ontstaan en wat zijn de verschillen wereldwijd. Brood kan zo plat zijn als een soort pannenkoek, men noemt dat een dosa, pitaof bijvoorbeeld fougasse. Het kan ook heel hoog gevormd zijn als een busbrood of een Italiaanse panettone. Brood is er in allerlei vormen en maten, klein en rond (bolletje), langwerpig (stokbrood) of gevlochten (challah). Zacht en fluffy, met een knapperige korst of juist zwaar en compact zoals Fries roggebrood. Zoet, hartig, met kruiden, specerijen, noten, zaden pitten, graankorrels, chocolade, gedroogd fruit, et cetera. Je kunt een luchtig brood krijgen door gebruik te maken van een rijsmiddel. Dat kan verse, gedroogde, bier- of instantgist zijn, (zuur)desem, bakpoeder of baksoda.

Leer de basis van het brood bakken

Aan de hand van stap-voor-stap foto’s voorzien van duidelijke uitleg, leer je heel eenvoudig de basistechnieken van het broodbakken onder de knie te krijgen. Denk dan de volgende dingen:

• Welke basisbenodigdheden heb je nodig.
  • Welke ingrediënten gebruik je.
  • Hoe mix & kneed je deeg met de hand.
  • Hoe mix & kneed je deeg met een keukenmachine (KitchenAid, Kenwood, etc.)
  • Waar moet je op letten tijdens het rijzen, vormen, insnijden & bakken.
  • Hoe je een zelf een desemstarter maakt.

Recepten, recepten en nog meer recepten

De 200 recepten in het boek zijn opgedeeld in 7 hoofdstukken. De broden/broodjes die qua uiterlijk en smaak veel overeenkomsten vertonen zijn per onderdeel samengevoegd. Wat natuurlijk handig werkt als je op zoek bent naar recept voor een bepaald een soort brood, maar juist weer jammer is als je meer over de bijzondere baksels van een land of werelddeel wil weten. Er wordt in het boek weinig verteld over de herkomst van een bepaald brood verstrekt. Persoonlijk vind ik dat wel een gemiste kans. Maar het ontbreken van deze interessante verhalen doet verder geen afbreuk aan de hoeveelheid inspirerende & smakelijke recepten. Voor nog geen 20 euro bak je, je een slag rond de wereld. Wat best een koopje is voor zo’n uitgebreid naslagwerk.

De 7 hoofdstukken bestaan uit:

• Platbroden (knäckebröd, matze, focaccia, lavash, pirog, socca, etc.)
  • Snelle broden (muffins, biscuits, scones, popovers, sodabrood, damper, etc.)
  • Kleine gistbroden (rundstykker, beschuitbollen, simits, bagels, flaounes, etc.)
  • Alledaagse broden (boerenbrood, nietkneden brood, glutenvrij brood, volkorenbrood, etc.)
  • Ambachtelijke broden (pumpernickel, speltbrood, broa de milho, limpa, etc.)
  • Zuurdesembroden (roggezuurdesem, vruchtenbrood, zuurdemfocaccia, etc.)
  • Zoete broodjes en broden (chelsea buns, kanelsnegle, puddingbroodjes, etc.)

Rachael Lane & Carla Bardi

Hoewel de namen van deze auteurs mij in eerste instantie niet bekend voorkwamen, blijken Rachael Lane en Carla Bardi beslist niet stil te hebben gezeten. Beide hebben een indrukwekkende stapel boeken op hun staan. Zowel op kook- als op bakgebied, sushi, pizza, nagerechten, bbq, pasta, brood, chocolade, gebak, koekjes, vegetarisch, et cetera. Ik herken wel veel van de kaften door mijn jarenlange ervaring bij boekhandel De Slegte, maar de dames zeiden mij niet veel. Ik vermoed dat ik niet de enige ben en dat is best jammer, want ze verdienen wel meer bekendheid. Er zitten namelijk naast de vele budget uitgaven ook hele leerzame & mooie boeken bij.

Ga je mee op ontdekkingsreis?

Nieuwsgierig geworden en wil je ook aan de bak en zo het huis vullen met de geur van versgebakken lekkernijen. Je kunt het boek ‘De beste broodrecepten wereldwijd’ heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan Rebo productions voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘De beste broodrecepten wereldwijd.’

Meer boeken met wereldrecepten