De wandelende fijnproever (review)

De wandelende fijnproever (review)

Vandaag een review over ‘De wandelende fijnproever’ van Ria Loohuizen. Een handboek voor het verzamelen en bereiden van wilde planten, bloemen, noten, vruchten, paddenstoelen en wieren. Wildplukken is de afgelopen jaren veel in het nieuws geweest en is razend populair. Vrijwel iedereen heeft bramen zo van de struik gesnoept, een handje beukennootjes opgeraapt of paardenbloemen geplukt. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat je er meer mee kunt dan voor de sier in een vaasje of bakje neerzetten?

KNNV: ‘Wildplukken met respect voor de natuur’

Voordat ik je meer over de inhoud van het boek vertel, wil ik je graag iets belangrijks meegeven. Helaas kun je in Nederland niet zomaar op strooptocht gaan. Er zijn een aantal voorwaarden waar je, je aan dient te houden. Pluk en verzamel met respect voor de natuur, zoek eerst uit of dingen wel eetbaar zijn en of je in dat gebied mag wildplukken. De KNNV heeft een aantal duidelijke richtlijnen opgesteld, lees die eerst even goed door voordat je op pad gaat.

De wandelende fijnproever (review)

Vrijdag 14 september 2018

De wandelende fijnproever (review)

Wie is Ria Loohuizen

Ria Loohuizen is niet de eerste de beste op het gebied van wildplukken. Al ruim dertig jaar is zij een fervent voedselverzamelaar en is ze voorstander van puur en eerlijk eten. In ‘De wandelende fijnproever’ neemt Ria ons mee op ontdekkingsreis. Ze laat ons kennis maken met bijzonder smakelijke gerechten met bekende en minder bekende lekkernijen als brandnetels, rozenbottels, schorrenkruid en sponszwammen.

Ria: ‘Wildplukken is een geweldige manier om de natuur te ontdekken, ‘ontleden’ en te leren waarderen.’

Ria Loohuizen woont aan de waddenkust van Groningen. Zij is de auteur van meer dan tien boeken die allemaal gaan over eten uit de natuur. De meeste recente titels zijn: ‘Bos op je Bord’, ‘Kweepeer’, ‘Mispel en Vijg’, ‘Bes boven Bes’ en ‘Zilt en Bitter’. Al deze boeken zijn uitgegeven door Fontaine Uitgevers, dus wanneer je meer over de andere titels wilt weten kijk dan even op de website van deze uitgeverij.

De wandelende fijnproever (review)

De inhoud van het boek

Het boek start met basis informatie. Hier lees je onder andere over de voor- en tegenstanders van wildplukken, de verloedering van smaak, oude volksgeneeskunde en hedendaagse natuurtherapieën. Daarna volgen deel één t/m vier met beknopte informatie over bomen, struiken, planten, paddenstoelen, wieren en zilte groenten. Het onderdeel over de paddenstoelen bevat tevens uitleg over determineren en hoe je ze het beste kunt oogsten. Iets wat je ook weer terug vindt in deel vijf. In hoofdstuk zes staan 150 recepten en in zeven bevindt zich de gifwijzer. Dat laatste item is echt een goed aanvulling. Tot slot nog twee registers, één voor de algemene informatie en één voor de recepten.

Het is een prima handboek voor iedereen die zich in het fenomeen wildplukken wil verdiepen. Ik heb nog geen andere boeken over dit onderwerp gelezen, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Na het lezen van dit boek ben ik een beetje in verwarring. Het is bijzonder toegankelijk, er staan interessante weetjes en feiten in, de tekst is vlot geschreven, niks mis mee zou je denken. Maar als je wat verder kijkt dan zijn er toch kleine dingetjes die best storend zijn. Zo staat er bijvoorbeeld niet bij elke plantenbeschrijving een foto.

De wandelende fijnproever (review)

Eikeltjeskoffie en vlierbessen

Wat mij tevens opviel is dat belangrijke wetenswaardigheden wel in het boek vermeld staan, maar niet op de plek waar je het eigenlijk ook wilt lezen. Ik zal een voorbeeld geven. Vlierbessen kun je beter niet rauw eten. Ria weet dat, ik weet dat, maar jij misschien niet. De groene exemplaren kun je beter helemaal mijden en de zwarte moet je eerst koken omdat ze licht giftig zijn. Deze informatie staat wel in hoofdstuk zeven, maar niet op pagina 55, 56 en 57 waar Ria verteld waar je over de vlier en waar je de onderdelen van deze struik/boom voor kunt gebruiken.

Nog een voorbeeld, een recept om zelf eikeltjeskoffie te maken. Op de bijbehorende foto liggen groene, dus onrijpe eikels, vers van de boom. In de tekst staat niet vermeld of het nu om de groene, onrijpe exemplaren gaat of dat je juist de bruine, rijpe vruchten moet gebruiken. Dus heb ik even een rondje internet gedaan. Daar hebben ze het specifiek over de bruine, rijpe eikeltjes.

Conclusie

Het is ontzettend jammer dat er niet wat meer aandacht aan de details is geschonken. Een handboek is er voor om een leek van noodzakelijke basisinformatie te voorzien. Ik vermoed dat de auteur het euvel niet opgemerkt heeft, omdat wildplukken voor haar gesneden koek is. Als ervaringsdeskundige loop je dan helaas het risico om sneller over dingen heen te kijken.

Mijn advies, gebruik het boek als basis. Wanneer je alleen de bekende soorten bloemen, noten en planten wil plukken dan kan levert dat waarschijnlijk geen problemen op.  Als je soorten wilt plukken waarvoor je meer kennis nodig hebt (bessen en paddenstoelen), verdiep je dan eerst verder in de materie, zodat je weet wat je eet. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee en bij twijfel: niet doen!

De wandelende fijnproever (review)

Boek ‘De wandelende fijnproever’

Wil je ook wel eens rozenbotteljam maken, eikeltjeskoffie drinken of eekhoorntjesbrood-brood bakken, maar heb je geen idee hoe je dat aanpakt? Dan is dit je kans! In dit boek vind je allerlei handige informatie, plantbeschrijvingen en bijbehorende recepten. Zo kun je direct aan de slag. Het boek is verkrijgbaar via de onderstaande link van Bol.com. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan Fontaine uitgevers voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. ‘De wandelende fijnproever’ van Ria Loohuizen / ISBN 9789059567153 / Hardcover / uitgave 2018.

Meer over wildplukken op XBB: