Easy curry Vegetarisch (review)

Easy curry Vegetarisch

Het nieuwe kookboek ‘Easy curry Vegetarisch’ mag in het ‘Bonenjaar 2016’ absoluut niet ontbreken op je boekenplank. Het staat boordevol heerlijke gerechten met allerlei verschillende soorten dal. Daar onder verstaan ze in India gedroogde bonen, gedroogde & verse peulvruchten en spliterwten. De avontuurlijke keukenprinsen en-prinsessen onder ons bedenken natuurlijk smakelijke combinaties met gedroogde peulvruchten van Hollandse bodem en echte Indiase kruiden. Met behulp van dit fraaie en duidelijke boek was het zelf maken een vegetarische curry nog nooit zo makkelijk. ‘Easy Curry Vegetarisch’ bevat wel meer dan tweehonderd heerlijke en geurige recepten.

“Madhur Jaffrey wordt ook wel de koningin van curry’s genoemd en is wereldautoriteit als het gaat om Indiaas eten.”

Easy curry Vegetarisch (review)

Easy curry Vegetarisch 4

Inhoud kookboek

‘Easy curry Vegetarisch’ is een fraai vormgegeven kookboek met een stevige kaft eromheen. De inhoud beslaat acht overzichtelijke hoofdstukken vooraf gegaan door een persoonlijke inleiding van de auteur. Het boek wordt afgesloten met een handig index per hoofdstuk en een totaal register. Veel gerechten zijn voorzien van een (persoonlijk) verhaal over ingrediënten, streekgewoontes en andere interessante feitjes. Madhur Jaffrey heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het eetpatroon van vegetarische Indiërs. Ze is voor inspiratie onder andere op bezoek geweest bij verschillende Ashrams in India. Een ashram of een asjram is een Indiase naam voor een leefgemeenschap.

• Soepen, hapjes & snacks
  • Groenten
  • Dals: (informatie en recepten) gedroogde bonen &peulvruchten
  • Granen: (informatie en recepten) rijst, griesmeel & quinoa
  • Granen: brood, pannenkoeken, hartige hapjes & noedels
  • Eieren & zuivel
  • Chutney’s, relishes & salades
  • Dranken, zoetigheden & desserts

Het water loopt je in de mond bij het zien van de prachtige foto’s en het lezen van de recepten. Wie wil er nu niet genieten van wat lekkere rode biet met gember in Punjabistijl, okrafrites, rode linzen met komijn &sjalot, risotto van dal, rijst & groente. Maar misschien geniet je liever van een glas heerlijke granaatappeldrank met munt of een gember-muntthee met een stukje Sooji halva.

Easy curry Vegetarisch 7

Voorraadkast aanvullen

Gedroogde peulvruchten

Nergens ter wereld worden er meer peulvruchten gegeten dan in India. Ze vormen een goede bron van eiwitten en zijn daarom prima als vleesvervanger te gebruiken. In India maken ze heerlijke gerechten met bijvoorbeeld zwartoog boontjes, linzen in allerlei kleuren en mungbonen. Tegenwoordig zijn de algemene soorten vrijwel overal verkrijgbaar. Voor wat bijzondere soorten kun je terecht bij een toko, natuurvoedingswinkel, online, Bazaar of een Turkse supermarkt.

Kruiden & specerijen

Veel van de gebruikte kruiden & specerijen koop je bij een Bazaar, Turkse supermarkt, toko, online en soms ook wel in een natuurvoedingswinkel. Denk dan aan geelwortelpoeder, asafoetida (of duivelsdrek, maar dat klinkt meteen wat minder aangenaam), komijn, kerrieblaadjes, mosterdzaad, fenegriekzaad en sambarpoeder (kruidenmengsel).

Poha, rijst maar dan anders

Poha, ik had er nog niet eerder van gehoord. Het schijnt gegaarde rijst te zijn, dat na het koken plat wordt gestampt en vervolgens gedroogd. Volgens de auteur is het een heel bijzonder en voor de meeste Westerlingen een nieuw ingrediënt waar we beslist eens kennis mee moeten maken. Helaas heb ik nog niet kunnen ontdekken waar het te koop is. De volgende keer dat ik een toko bezoek, maar eens naar vragen. Wanneer iemand het weet dan hoor ik het graag.

Easy curry Vegetarisch 8

Ga je ook mee op een avontuurlijke en culinaire reis door te koken uit dit mooie Indiase boek? De gerechten zijn een pure smaakbeleving en eenvoudig zelf te bereiden. Zorg dat je een basis voorraad specerijen en verschillende soorten dal in de kast hebt staan en je kunt direct aan de slag. Het leuke is dat dit boek niet alleen curry’s bevat, er staan ook soepen, hapjes, snacks, chutneys, platbrood, pannenkoeken, gerechten met ei, relish, salades, dranken, zoetigheden en nagerechten in.

Madhur: “De Indiase vegetarische gerechten zijn misschien wel de smakelijkste en meest gevarieerde vegetarische gerechten ter wereld, met een goed uitgebalanceerde voedingswaarde.”

Wij eten geen vlees en zijn daarom altijd op zoek naar lekkere eiwitrijke gerechten. Op de vleesvervanger uit de supermarkt zijn we al heel lang uitgekeken. Dat blijft naar mijn idee een ongezonde en te zoute instant hap met te veel sojabonen. ‘Easy curry Vegetarisch’ vormt een mooie aanvulling op het boek ‘Bonen!’ van Joke Boon. Laat het ‘Bonenjaar 2016’ maar beginnen, wij hebben voorlopig voldoende en vooral gezonde inspiratie.

TIP: Wil je alvast een lekker en door ons regelmatig gemaakt gerecht met kikkererwten, broccoli of bloemkool en tikka masala maken? Kijk dan even op deze website: Joan’s Story. Dit recept komt niet uit het boek van Madhur Jaffrey, maar sluit er wel heel goed bij aan. Eet smakelijk allemaal!

Easy curry Vegetarisch 6

Madhur Jaffrey

Madhur Jaffrey is geboren in Delhi (India) en wel op 13 augustus 1933. Ze is een bekende actrice,  tv-persoonlijkheid en bestsellerauteur van diverse kookboeken. Ik heb altijd gedacht dat Madhur een mannennaam was, dus mijn verbazing was groot toen ik een foto van haar op internet tegen kwam. Madhur wordt de koningin van curry’s genoemd en men roemt haar om haar allesomvattende kennis op het gebied van Indiaas eten.

Pas op 19 jarige leeftijd, toen ze in Londen ging studeren, heeft ze leren koken. De recepten met bijbehorende instructies werden door haar moeder via de post gestuurd. Naderhand heeft ze de oorspronkelijke Indiase recepten toegankelijker gemaakt voor de rest van de wereld. Ze heeft momenteel al meer dan vijftien kookboeken op haar naam staan, waaronder de bestseller Easy Curry. De Nederlandstalige versie is boek is helaas alleen nog tweedehands in verkrijgbaar en bevat wel vleesgerechten.Deze veelzijdige dame maakte ook een kookserie voor de Britse BBC ‘Madhur Jaffrey’s Indian Cookery’. Dit programma zorgde voor een wereldwijde bekendheid van Madhur.

Easy curry Vegetarisch 5

Meer info en bestellen

Bron: Met dank aan uitgeverij Fonteine voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Easy curry Vegetarisch.