Heel Holland Bakt Brood (review)

Heel Holland Bakt Brood (review)

Zelf brood bakken is dé trend van 2017. Overal waar je kijkt zie je reclame uitingen voor (h)eerlijk brood. De broodbakboeken vliegen je bijna letterlijk om de oren. Goede kwaliteit meel & bloem van de korenmolens in Nederland worden gepromoot. En er is momenteel bij MAX zelfs een televisieprogramma genaamd ‘Brood’. Wie een beetje hip wil zijn gaat de uitdaging aan. Als hobbybakker in spé schaf je enkele basisbenodigdheden aan en stroopt vervolgens de mouwen op. Met behulp van ‘Heel Holland Bakt Brood’ van Robèrt van Beckhoven zet ook jij binnenkort de lekkerste broden en broodjes op tafel.

Heel Holland Bakt Brood (review)

Dinsdag 7 februari 2017

Heel Holland Bakt Brood

Zoals de meeste van jullie wel weten is Robèrt van Beckhoven jurylid van het bekende tv-programma ‘Heel Holland Bakt’. Het bakken van goed brood is zijn grootste passie. In zijn nieuwe boek ‘Heel Holland Bakt Brood’ deelt hij de lekkerste broodrecepten met ons. Brood bakken moeilijk?  Welnee, als je de tips en receptuur volgt kan ook jij de mooiste lekkernijen uit de oven toveren. Op de Heel Holland Bakt-manier kan er eigenlijk niks mis gaan!

Robèrt & Linda: ‘Het lekkerste brood bak je natuurlijk zelf!’

Er bestaan natuurlijk keukenprinsen en -prinsessen die beweren dat ze zelfs nog geen ei kunnen koken. Wees gerust ook voor die kokkies met twee linkerhanden is er hoop. Oefening baart kunst! Begin gewoon voorin het boek, want de recepten lopen op in moeilijkheidsgraad. Het boek bevat zowel basisrecepten als feestelijke spektakelstukken waar je de show mee kunt stelen. Natuurlijk komen ook de toppers uit Heel Holland Bakt aan bod. De recepten variëren van dagelijks volkoren- en hartig gevuld brood tot zoete brioche, scones en crackers.

Heel Holland Bakt Brood

Brood bakken, zo doe je dat

Het boek is opgedeeld in vier overzichtelijke hoofdstukken. Het start met de broodnodige basisinfo en dan volgen drie delen met recepten oplopend in moeilijkheidsgraad van ‘Best makkelijk’, ‘Goed te doen’ naar ‘Wow! Wel moeilijk’. Niet meteen schrikken. Als je wat meer ervaring met deeg kneden en rijstijden hebt opgedaan, dan zijn die ook een peulenschilletje. Het fijne van dit boek is dat de werkwijze en uitleg bij het bijbehorende recept staan. In de andere boeken van Robèrt vond ik het nogal hinderlijk dat je een x aantal pagina’s moest terugbladeren om te zien hoe je het deeg moest vormgeven. Dat probleem heb je in dit broodbakboek niet. Echt een hele verbetering!

‘Van basisbrood tot echte showstopper. De lekkerste recepten van Robèrt. Kneden, rijzen, bakken maar!’

Aan de hand van mooie en duidelijke foto’s loodsen Robèrt en Linda je door een recept. Vaak aangevuld met goede tips over rijstijden, uitleg over een bepaald type graan of info over de herkomst van een brood. Soms komt het wel eens voor dat een baksel helaas niet helemaal is geworden wat je er van verwacht had. “Op het plaatsje ziet het er toch echt heel anders uit.” Geen paniek! In het onderdeel: ‘Help, er gaat iets mis!’ op pagina 20 & 21 legt Robèrt uit wat je moet doen, zodat het de volgende keer beter gaat. En vergeet niet: oefening baart kunst. De meeste van ons hebben fietsen tenslotte ook geleerd met vallen en opstaan. ‘Heel Holland Bakt Brood’ is heel toegankelijk, zowel voor de beginner als de meer ervaren thuisbakker.

Heel Holland Bakt Brood 3

Brood, voor elk wat wils

Het boek bevat een grote variatie aan broodsoorten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er in. Alleen voor diegene die graag een desemstarter willen leren maken of een recept voor desembrood zoeken. Helaas, daar voorziet dit boek niet in. (Beste Robèrt, wellicht een idee voor deel 2 van ‘Heel Holland Bakt Brood’?!) Je vindt in het boek wel een recept voor imitatie zuurdesembrood. In plaats van desem gebruik je dan een voordeeg. Je mengt een deel van het meel met wat water en een klein beetje gist en laat dat dan 24 uur fermenteren. Deze werkwijze geeft meer smaak en geur aan het brood.

Dun, dik of rond, kort, vierkant, lang

In ‘Heel Holland Bakt Brood’ vind je basisrecepten voor de dagelijkse boterham, wit, bruin, meergranen of roggebrood. Gebakken in een bus (bakblik) of zo op de bakplaat. Of wat dacht je van zachte bolletjes, een luxe brioche, chocoladebrood, niet knedenbrood, pizza’s, rozemarijn-aardappelbrood, luchtige tarwe crackers, pretzels, speltfougasse, boerensodabrood en nog veel en veel meer. Gewoon te veel om op te noemen. Koop het boek, leef je uit en geniet samen met je familie en vrienden van het allerlekkerste brood.

Heel Holland Bakt Brood

Robèrt van Beckhoven

Robèrt werd op 1 januari 1961 geboren in Oisterwijk en is de zoon van een banketbakker. De liefde voor het bakken heeft hij dus al in zijn genen meegekregen. Na het behalen van zijn bakkersdiploma op het ROC in Eindhoven gaat hij aan het werk bij banketbakkerij Lucas in Knokke. Tussendoor sloot hij in 2004 de oude winkel van zijn ouders en vestigde hij zich op een industrieterrein in Oisterwijk. Sinds kort bevindt de bakkerij zich op een nog mooiere en ambachtelijke locatie op het KVL-terrein in Oisterwijk. Robèrt is niet alleen Meester Boulanger en Meester Patissier, maar ook een goede leraar wat betreft het uitleggen van de lesstof. Iedereen kan brood leren bakken.

Het grote publiek kent Robèrt natuurlijk van televisie programma’s als Heel Holland bakt, de Cupcakecup en de Cupcakeklas. Zijn eigen boeken ‘Meesterlijk brood‘ en ‘Meer Meesterlijk brood’. En onlangs verscheen ook ‘Heel Holland Bakt Brood’ een mooi boek voor zowel beginners als de thuisbakkers met wat meer ervaring.

Linda Collister

Robèrt heeft het bakboek samen met Linda Collister (The Great British Bake Off) gemaakt. Of moet ik zeggen herschreven/ aangevuld? Er is in 2015 namelijk al een Engelstalige versie van dit boek op de markt verschenen, maar daar ontbreek Robèrt natuurlijk. ‘Great British Bake Off – Bake it Better (No.4): Bread’ door Linda Collister, ISBN 9781473615328. Linda is een ervaren kok en bakker. Zij volgde een koksopleiding aan L’Ecole de Cuisine La Varenne in Parijs en Le Cordon Bleu in Londen. Linda ken je misschien wel van de andere titels van Heel Holland Bakt en bijvoorbeeld ‘De bakbijbel’, ‘Bijzonder brood’ en ‘Ik wil chocolade’. Er zijn van haar kookboeken wereldwijd al meer dan 500.000 exemplaren verkocht.

Heel Holland Bakt Brood

Heel Holland Bakt Brood en jij?

Nieuwsgierig geworden en wil je ook aan de bak en zo het huis vullen met de geur van versgebakken lekkernijen. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Kosmos voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Heel Holland Bakt Brood.