Heerlijk bakken zonder gluten of melk (review)

Heerlijk bakken zonder gluten of melk van de auteurs Alice & Laure Laffont, Jean Pommier, Anne & Philippe Rapaport. Zorgeloos genieten van de lekkerste koekjes, cakes, taarten en desserts. In dit boek staan meer dan 40 recepten voor zowel glutenvrije als lactosevrije snoeperijen. Er wordt alleen gebruik gemaakt van boter, olie, room en melk van plantaardige oorsprong en glutenvrije meelsoorten gemaakt van (volkoren)rijst, gierst, aardappel, quinoa, boekweit en kastanjes. Door te kiezen voor vergelijkbare vervangingsproducten van goede kwaliteit blijven de structuur en de smaak van de bekende & traditionele baksels behouden. Denk bijvoorbeeld aan tarte tatin, marmercake, appeltaart, crème brûlée, ontbijtkoek of brioche.

Heerlijk bakken zonder gluten of melk

Dinsdag 28 maart 2017

Samenwerkingsverband van vijf auteurs

De vijf auteurs van dit smaakvolle bak- en kookboek lijden allemaal wel aan een of meerdere allergieën, zeldzame aandoeningen en/of een een of andere auto-immuunziekte. Daardoor werden zij gedwongen om alle tarwe en andere glutenhoudende graansoorten, evenals alle melkproducten, van koe, schaap en geit, van hun menu te schrappen. Bij gebrek aan keuze zat er niks anders voor ze op dan op zoek te gaan naar goede alternatieven voor de standaard koekjes, taart, toetjes en brood.

Heerlijk bakken zonder gluten of melk is een echt kookboek aangevuld met tips, weetjes en broodnodige ingrediënten. De schrijvers laten de medische kant verder rusten. Wie meer info over coeliakie, gluten- of lactose intolerantie zoekt moet elders zijn. Neemt niet weg dat het een smakelijk boek is vol goede ideeën en recepten waar je zeker je voordeel mee kunt doen.

Informatie & tips

Het boek start met een duidelijk schema, inclusief handige informatie over, en de bakeigenschappen van de vervangende ingrediënten:

Glutenvrij meel: volkorenrijst-, witte rijst-, aardappel-, boekweit-, maniok(cassave)-,kastanje-, quinoa-, gierst- en maiszetmeel.
Gist & vervangende rijsmiddelen: (bakkers)gist, bakpoeder (vegan), baksoda (zuiveringszout) en zelfrijzend poeder op basis van gisting van rozijnen.
Melk, room & boter: soja-, rijst-, kokos-, amandel- en hazelnootmelk. Kokosmelk, kokosroom en sojaroom. Plantaardige olie en boter.
Bindmiddel: agaragar poeder (vegan), aardappelzetmeel (saus).
Zoetstof: ongeraffineerde rietsuiker, honing.

Glutenvrije en lactosevrije recepten

Het onderdeel met recepten bestaat uit zeven hoofdstukken:

• Wafels & pannenkoeken (o.a. wafels, kastanjepannenkoeken, blini’s)
  • Koekjes & co (o.a. kattentongen, macarons, muffins, kokosrotjes)
  • Cake & gebak (o.a. brioche, cake, ontbijtkoek, fondant, gebak)
  • Taarten & vlaaien (o.a. verschillende soorten taartdeeg, appeltaart, tarte tatin)
  • Crèmes & smeuïge desserten (o.a. bavarois, karamel, crème brulée, clafoutis)
  • IJs & sorbets (o.a. ijs, ijstaart, sorbet)
  • Feestelijke nagerechten (o.a. Kerststronk, truffels, brood)

Het hoofdstuk over Taarten & vlaaien bevat bovendien handige informatie over de verschillende types taartbodem. Van zacht tot knapperig, van zandbodem tot aanvullend smaakvol. De schrijvers hebben zorgvuldig een speciale combinatie van glutenvrije meelsoorten geselecteerd. Ze vertellen ons ook waarom ze juist voor die variëteiten gekozen hebben. Zo geven ze bijvoorbeeld aan dat een mengsel van kastanje-, maniok- en aardappelmeel een bodem geeft dat vergelijkbaar met zanddeeg is. En mengsel van rijst- en maniokmeel met een ei geeft juist een knapperig kruimeldeeg, et cetera. Het is absoluut de moeite waard om deze specifieke samenvoegingen eens uit te proberen.

Wil je ook lekker bakken zonder gluten en melk?

Nieuwsgierig geworden en wil je ook aan de bak en zo het huis vullen met de geur van versgebakken lekkernijen. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Deltas voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Heerlijk bakken zonder gluten of melk’.