Het broodboek Toon de Klerck (review)

Het broodboek Toon de Klerck (review)

Vorige maand verscheen Het broodboek van Toon de Klerck en Luc Hoornaerts. Voorzien van allerlei prachtige foto’s van Kris Vlegels. Een echt Vlaams boek van uitgeverij Lannoo dat gaat over bakken, bereiden en beleggen. De recente negativiteit rondom brood was voor de makers van dit boek de enige echte trigger om aan de slag te gaan. Het broodboek is het resultaat van een goede samenwerking tussen een bakker, een schrijver, een fotograaf en een handvol topchefs.

Luc: “Iedereen weet wat slecht brood is. Het is smakeloos en lijkt meer op een spons dan op een van de pilaren van ons dagelijks dieet.“

Het broodboek Toon de Klerck (review)

Dinsdag 11 december 2018

Het broodboek Toon de Klerck (review)

Brood en een heleboel chefs

Toen de kaft op internet voorbij kwam dacht ik wat leuk, een nieuw boek over het bakken van brood. Daar wil ik meer over weten en jij waarschijnlijk ook. Anders zou je nu mijn review niet lezen. Eerlijk zeggen, wat dacht je toen je de foto van de kaft zag? Ik nam ogenblikkelijk aan dat het een boek over het bakken van brood is. En jij?

In eerste instantie was ik ontzettend teleurgesteld tijdens het doorbladeren van Het broodboek. Er blijken slechts 18 recepten voor brood, broodjes en crackers in te staan. Verder geen enkele informatie, uitleg of tips over het leren bakken van brood. De rest van het boek gaat over Belgische chefs die gerechten maken met brood. Het deed mij in eerste instantie meer aan een reclamefolder over de chefs denken dan aan een bakboek. Ik had geen idee wat ik er mee aan moest en daarom bleef het boek enkele weken op de to-do-stapel liggen.

Herkansing voor Het broodboek

Vandaag heb ik Het broodboek een herkansing gegeven. Misschien had ik destijds mijn dag niet en was mijn oordeel daarom onnodig streng. Wat bleek, als ik de eerste keer beter had gekeken dan had ik op de achterzijde kunnen lezen waar het boek over gaat.

“Het ovenverse brood van Toon de Klerck belegd en bereid door Belgische topchefs.”

Tevens werd ik door de afbeelding op de kaft op het verkeerde been gezet. Zelf had ik liever voor een foto met een belegd broodje of een gerecht waar brood in is verwerkt gezien. Dat dekt de lading namelijk beter.

Het broodboek Toon de Klerck (review)

Geef brood een tweede leven

Is Het broodboek dan een flop? Nee, absoluut niet! Het boek is prachtig vormgegeven en zit boordevol fraai beeldmateriaal. Maar als het geen broodbakboek is, wat is het dan wel? Het is een inspiratieboek. De auteurs laten ons namelijk zien wat er allemaal met (oud) brood mogelijk is. Er wordt dagelijks zoveel voedsel weggegooid, eten dan nog prima is. Dat is absoluut niet nodig, dus verminder die verspilling. Met brood kun je namelijk meer dan je in eerste instantie denkt.

In dit kookboek delen diverse Belgische topchefs hun creaties met ons. Je kunt kiezen uit wel 60 recepten, van ‘eenvoudig’ belegde broodjes tot en met delicate gerechten die tijdens het kerstdiner beslist niet misstaan. Stuk voor stuk heerlijke gerechten om van te genieten bij, tussen of op je brood.

De 18 recepten voor verschillende soorten brood, heb ik nog niet uitvoerig bekeken of getest. Daar kan ik op dit moment niets zinnigs over zeggen. Wel zie ik in één opslag dat de beschrijvingen uiterst summier zijn en daarom niet geschikt voor de beginnende keukenprins(es). Zo blijkt maar weer dat hoeveel kennis een professionele bakker ook bezit, dat het schrijven van een recept voor een thuisbakker nog niet zo eenvoudig is.

Het broodboek Toon de Klerck (review)

Brood daar kun je meer mee

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van mijn review. Wil je voortaan liever restjes brood omtoveren tot een lekkernij? Alles beter dan in de kliko deponeren. Verspil geen voedsel en ga samen met de Belgische Chefs aan de slag. Je kunt heel eenvoudig een exemplaar van ‘Het broodboek’ van uitgeverij Lannoo via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

IK ZEG LEZEN MAAR!

Meer van uitgeverij Lannoo

Bron: Met dank aan uitgeverij Lannoo voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar ‘Het broodboek’ / 9789401451901 / november 2018  / hardcover.