Het makkelijke bakboek van Rutger (review)

Het makkelijke bakboek van Rutger van den Broek werd een paar weken geleden gelanceerd. Het is alweer het zevende bakboek van deze Heel Holland Bakt winnaar en nummer acht heeft inmiddels ook al het levenslicht gezien. Je vraagt je af of deze goedlachse thuisbakker nooit eens genoeg heeft van al dat gebak. Nou wij niet hoor. Als je Rutger op sociale media volgt dan vliegen er regelmatig allerlei zoete en hartige lekkernijen door je tijdlijn. Om spontaan trek van te krijgen! Stiekem kijk je dan snel op je horloge om te checken of het al bijna koffietijd is. Wanneer het dan eindelijk zover is dan blijkt dat de koektrommel op een paar kruimeltjes na leeg is. Oeps…

Rutger: ‘Zet de oven aan, geniet van het bakken en maak vooral ook heel veel anderen blij!’

Gelukkig is er nu het makkelijke bakboek. Daarmee zet je in een handomdraai een heerlijke traktatie op tafel. Zelfs wanneer je nog geen ervaring met het bakken van koekjes, cake, taart en andere snoeperijen hebt. Er is dus niets meer dat je kan tegenhouden. Ik zeg bakken maar!

Dat smaakt naar meer van Rutger:

Vrijdag 18 oktober 2019

Overzichtelijk ingedeeld

Het makkelijke bakboek bevat wel 100 recepten; simpel, snel en stap-voor-stap. Het boek heeft een hardcover, is net iets kleiner dan A4 formaat en blijft goed open op je werkblad liggen. Dat is fijn, want dat lukt niet met elk kookboek. De omslag en de inhoud ogen fris en eenvoudig. De recepten zijn voorzien van prachtige beeldmateriaal van de fotograaf Saskia Lelieveld. Alleen al bij het zien van de plaatjes loopt het water je in de mond en wil je direct aan het bakken slaan.

Het makkelijke bakboek start, net zoals de meeste kookboeken, met de basisinformatie. Als je het eerste deel goed doorleest kom je goed beslagen ten ijs en kan er weinig meer mislukken. Het bijzondere aan dit exemplaar is dat het is ingedeeld aan de hand van de bakvormen die worden gebruikt. Ik geloof niet dat ik dat ooit eerder in een bakboek heb gezien. Dat is best handig wanneer je alleen over een cakeblik of een ovenplaat beschikt. Zo kun je in een opslag zien welke recepten er op dat moment voor jouw bakblik geschikt zijn. Rest je enkel nog een keuze hier uit te maken.

Wie is er niet dol op een stukje bananenbrood met pecannoten of cheesecake met lemon curd. De klassieke baksels ontbreken niet in het boek. Bak ook eens heerlijke gemberkoekjes, chocolade muffins, panna cotta, American pancakes of sticky toffeepotjes

Boordevol heerlijke baksels

Het is een prachtig bakboek. Boordevol heerlijke recepten en allerhande weetjes. Dat maakt het geschikt voor zowel de beginnende als meer gevorderde thuisbakker. Rutger weet namelijk als geen ander waar je in je eigen keuken tegenaan kunt lopen. Thuis bakken is toch heel anders dan in een professionele keuken of bakkerij. De tips in het boek zijn gebaseerd op zijn eigen ervaringen. Als je die informatie eerst goed leest, dan kan er eigenlijk tijdens het bakken niks meer mis gaan.

Vernieuwend of toch herhalend

Wie al meer bakboeken van deze auteur heeft komt in het nieuwe boek wel recepten tegen die erg lijken op eerdere publicaties. Tenminste, dat idee had ik. Voor mij persoonlijk zou dat een reden kunnen zijn om eerst op onderzoek uit te gaan om te zien hoeveel de boeken elkaar overlapping. Wanneer je een aantal soortgelijke recepten geen probleem vindt dan heb je aan Het makkelijke bakboek een fijn kookboek waar je veel bakplezier aan kunt beleven. Nu de avonden weer langer worden, heb je meer tijd om de oven aan te slingeren.

Met de 100 recepten in dit boek ben je voorlopig niet uitgebakken. Rutger bewijst met deze snelle snoeperijen dat bakken niet altijd moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn. Stap voor stap, met slechts weinig ingrediënten, een korte bereidingstijd en zonder moeilijke technieken of dure apparaten. Meer dan een kom, handmixer, steelpan, oven en een aantal standaard bakvormen en wat keukengerei heb je niet nodig.

Het makkelijke bakboek

Staat het zelf bakken van makkelijke lekkernijen nog steeds op je to-do-lijstje? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en stap-voor-stap foto’s zodat je direct aan de slag kunt gaan. Je kunt het boek ook heel eenvoudig via de onderstaande link  bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Carrera Culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Het makkelijke bakboek’ van Rutger van den Broek / ISBN 9789048842827 / Hardcover / september 2019