Het Nederlandse koekjesboek (review)

Een tijdje geleden verscheen Het Nederlandse koekjesboek. Helaas ben ik er niet eerder aan toegekomen, want het boek is beslist de moeite waard om in de schijnwerpers gezet te worden. Wie blieft er nu geen koekje bij de koffie of thee. Ja zeker, ik weet dat minstens half Nederland nu waarschijnlijk aan het lijnen is, maar je mag jezelf soms best een kleine beloning gunnen. Eén klein en smakelijk koekje per dag moet kunnen lijkt mij.

‘Wil je liever geen zoetigheid eten? Natascha van der Stelt bakt ook vaak zonder suiker. Zie haar eerder verschenen boeken en website.’

Het Nederlandse koekjesboek is niet zomaar een receptenboek. De auteur vertelt ons tevens hoe het boek tot stand gekomen is, waar de recepten vandaan komen en hoe men vroeger deze lekkernijen maakte. In een tijdperk waarin er nog geen elektrische bakmachines of überhaupt nog geen ovens waren. Hoe ze de zoete lekkernijen maakten, zal ik hier niet verklappen, maar vindingrijk waren ze destijds wel. Hoe dat in zijn werk ging kun je zelf in het boek lezen.

Het Nederlandse koekjesboek (review)

Het Hollandse koekjesboek van toen voor nu

Dit boek bevat oude recepten in een nieuw jasje, van krakeling tot letterkoek en evenveeltjes. Wie kent ze nog? Zelfgebakken lekkernijen waar onze voorouders heerlijk van smulden. Veelal bij feestelijke gelegenheden, op hoogtijdagen en soms zomaar tussendoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik van sommige koekjes nog niet eerder gehoord had. Iedereen kent natuurlijk wel de bekende stroopwafels, moppen, wafels en spritsen. Maar heb jij wel eens een Montfoortje, Hubertsnoot of bijvoorbeeld een wrongelkoekje gegeten? En waar denk je aan als de gastvrouw vraagt of je een columbijntje en een brabbelkoekje lust? Die laatste ken ik dan weer wel als drabbelkoek, volgens mij is dat een vergelijkbaar iets. Om ze te proeven moet je even naar Friesland afreizen, want vers gebakken zijn ze natuurlijk het lekkerst.

New Book Collective: ‘Het Nederlandse koekjesboek bevat een selectie van 38 recepten afkomstig uit Nederlandstalige, gedrukte kookboeken uit de 16e tot en met de 19e eeuw.’

Wie denkt dat het bakken van koekjes iets van de laatste tijd is heeft het mis. Natascha ging op onderzoek uit en dook in allerlei oude kookboeken. Wist je trouwens dat je al in 1771 een recept voor pepernoten in de Nieuwe welervarene Utrechtsche keukenmeid kon vinden. En in 1593 stond er een beschrijving voor Pepercoecxkens in het Medecynboec. Ja, je leest het goed in het medicijnboek. Ik wist het wel! Een lekker koekje op zijn tijd kan je soms zoveel troost bieden. Als er dan ook nog chocolade op of in zit, dan ziet je dag er ineens een stuk zonniger uit.

Kaakje, biscuitje of meelkoekje

Verrassend vond ik dat ik al lezend in het boek de naam kaaks of kaakje weer tegenkwam. Vroeger noemde wij thuis biscuitjes zo. Maar toen we naar een ander deel van Nederland waren verhuisd, begreep niemand waar we het over hadden. Is deze benaming iets uit de regio Rotterdam of was het meer een familie dingetje?

Kaakje is afgeleid van het Engelse woord cake. Vroeger waren het inderdaad een soort cakejes die dubbelgebakken (denk aan beschuit) werden en daardoor knapperig.

Het Nederlandse koekjesboek (review)

Het Nederlandse koekjesboek kopen?

Ben je dol op het bakken van koekjes, maar je wil wel eens wat anders dan die geijkte recepten? Dan is het interessant om dit boek eens te bekijken. Je leert alles over oude recepten die door Natascha in een nieuw jasje zijn gestoken. Geschikt voor de keukengadgets en ovens van nu. Aangepast naar onze huidige smaak, maar wel lijkend op het origineel.

Bron: Met dank aan Uitgeverij Het Zwarte Schaap en Natascha van der Stelt voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Het Nederlandse koekjesboek’. Hardcover, 9789492821140, uitgave oktober 2020.

Het Nederlandse koekjesboek (review)