Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

Hoe bak ik zuurdesembrood is alweer het derde boek van de auteur Emmanuel Hadjiandreou. Eerder verschenen al ‘Hoe bak ik brood’ & ‘Samen brood bakken’. Ik vind het een heerlijk boek en een echte aanrader. Voor zowel de beginnende als de meer ervaren hobbybakkers.  Het broodbakboek is overzichtelijk opgebouwd en bevat veel uitleg. Dingen zoals het opstarten van een desem en hoe en wanneer je daar een lekker brood van kunt bakken. Zuurdesem maak je van allerlei soorten meel, ook van glutenvrije varianten. Verder vind je in het boek allerlei informatie over oude granen en hoe je het deeg in model brengt. Bijvoorbeeld rond (boule), langwerpig (batard) of als busbrood voor in een bakblik.

Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

5 oktober 2016

Zuurdesembrood recepten

De auteur laat ons in ‘Hoe bak ik zuurdesembrood’ kennis maken met verschillende soorten recepten, maar allemaal op basis van zuurdesem of een alternatief op basis van gefermenteerd fruitsap. Enkele voorbeelden zijn:

• Zuurdesem: pompernikkelzuuresembrood, zuurdesembrood met appel & kaneel of bagels, stokbrood, ciabatta, pretzels en zelfs croissants.
  • Zuurdesembrood op basis van andere gist culturen: kefir- of yoghurtbrood, moutbiergistbrood of boerenbiergistbrood.
  • Glutenvrij zuurdesembrood: basisrecept, teffbrood met abrikoos, rodequinoabrood of kikkererwten-aardappelfocaccia.

Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

Gezond & smaakvol

Wist je dat zuurdesembrood supergezond is?! Steeds meer mensen kiezen voor natuurlijke, zelfgebakken broden in plaats van massaal geproduceerd, smakeloos brood. Als je eenmaal je eigen zuurdesemstarter gemaakt hebt, hoef je hiervan maar een klein beetje toe te voegen aan de andere ingrediënten en dan al ben je goed op weg naar een heerlijk, vers brood. Hoe bak ik zuurdesembrood begint met een stap-voor-stap uitleg. Je start met een basisrecept voor zuurdesembrood. Hoe maak en kneed je deeg, vervolgens rijzen, vormen, nog een keer laten rijzen en dan in de oven bakken. Hierop kun je variëren met bijvoorbeeld emmer, eenkoorn, kamut en spelt. Of neem een glutenvrij meel, zoals teff, gierst en boekweit.

Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

Zo start je een desem

De auteur Emmanuel leert je stap-voor-stap hoe je van slechts twee ingrediënten heel makkelijk zelf een (zuur)desemstarter kunt maken. Dat ‘zuur’ moet je niet heel letterlijk nemen, want een goed gebakken desembrood hoeft absoluut niet zurig te smaken. Zuur staat voor de melkzuur- en azijnzuur bacteriën. Wanneer deze twee soorten niet in balans zijn, dan smaakt je desem inderdaad zuur. Denk maar aan azijn en yoghurt. Als je de starter een tijdje verwaarloost hebt en er een laagje water op ligt dan kan deze zelfs naar nagellakremover ruiken. Niks aan de hand, gewoon even vertroetelen en dan bubbelt het er weer vrolijk op los.

Het opstarten van een desem is een wonderbaarlijke proces en erg leuk om te doen. Meer dan wat water, bloem of meel en een portie geduld heb je niet nodig. De benodigdheden goed door elkaar mengen, in een schoon, afsluitbaar potje stoppen en op een warme plaats neerzetten. Elke dag moet je, je kleine vriend wat eten en drinken geven. Na drie, vier dagen zie je een paar belletjes en dat worden er in de loop van de week steeds meer. Wanneer je klein vriend zo vrolijk is dat hij bijna het potje uitbubbelt, dan kun je brood gaan bakken. Ook vertelt de auteur hoe je de desemstarter in de koelkast moet bewaren voor de volgende keer dat je brood wilt bakken.

Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

Stretch and fold

De kneed methode die Emmanuel hanteert is anders dan meestal gebruikelijk is. Men noemt deze werkwijze ook wel ‘stretch and fold’, wat zoiets als ‘uitrekken en vouwen’ betekend. Nadeel is dat het wel veel meer tijd kost voordat het deeg gebakken kan worden, want om de 10 á 15 minuten dien je het te vouwen. Voordeel die extra tijd die komt natuurlijk wél de smaak en structuur ten goede. Maar dit proces valt niet altijd even makkelijk in een druk schema in te passen.

Gadgets & handige hulpjes

Nu heb je natuurlijk zin om aan de slag te gaan. Maar hoe begin je dan en wat heb je allemaal nodig? Emmanuel heeft een lijst samengesteld met de meest onmisbare basisbenodigdheden voor de thuisbakker. Wees gerust de meeste dingen heb je waarschijnlijk al in huis. Ook biedt hij alternatieven, zodat je de ‘echte’ gadgets pas hoeft aan te schaffen, wanneer je zeker weet dat je vaker zelf brood wilt gaan bakken. Met een goede keukenweegschaal, een paar maatlepels, bakplaat, vergiet, schone theedoek, een scherp mes, (thee)zeefje, een mengkom en een schone plastic zak kom je al heel ver. Valt reuze mee toch?! O ja, bloem en/of meel van goede kwaliteit, liefst van een korenmolen, mag natuurlijk niet ontbreken. hier staat of valt alles mee.

Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

Emmanuel Hadjiandreou

Er is niet veel bekend over deze auteur. De grootste passie van Emmanuel Hadjiandreou is het bakken van echt ambachtelijk brood. Ik vermoed dat hij in Zuid-Afrika is geboren, omdat hij daar zijn bakkersdiploma heeft behaald. Daarna heeft hij over de gehele aardbol gezworven, om overal de juiste kneepjes van het bakkersvak te leren. Zo heeft hij bijvoorbeeld in Engeland onder andere gewerkt voor Flour Power & Gordon Ramsay. Een van Emmanuel’s broden won de Soil Association Organic Food Award. Momenteel is hij docent op de ‘School of Artisan Food’s’ in Nottinghamshire / Engeland. Nu is er dan zijn derde boek: ‘Hoe bak ik zuurdesembrood’.

LEES SMAKELIJK!

Hoe bak ik zuurdesembrood (review)

Bron: Met dank aan uitgeverij Becht voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Hoe bak ik zuurdesembrood’.