Hoe je een brood laat rijzen (review)

Zelf desembrood (leren) bakken is helemaal hot momenteel. Ontstaan door chronisch gebrek aan bakkersgist en verplicht thuis blijven vanwege Corona. ‘Hoe je een brood laat rijzen en verliefd wordt op desem’ is een van de vele nieuwe bakboeken op dit gebied. Het is wellicht een wat lange titel voor een broodbakboek. Zie dat maar eens te onthouden wanneer je naar de winkel gaat om dit boek te kopen. Desondanks geeft het wel de kern van het onderwerp weer. Wie eenmaal de smaak te pakken heeft, raakt besmet met het bakvirus. Ook al is het niet voor iedereen liefde op het eerste gezicht, uiteindelijk baart oefening kunst. Hele smakelijke kunst zelfs.

Roly: ‘Een brood is bij uitstek eten om te delen. Het is leuk om te zien hoe je vrienden of familieleden genieten van hun eerste hap.’

Het begint allemaal met een goede start(er)

Overal om je heen zie afbeeldingen van de mooiste desembroden, gepost door enthousiaste thuisbakkers. Broden met mooie oortjes, patronen en vormen. Dat wil jij ook! Het lijkt je zo fantastisch om zelf zo’n desembrood te bakken. Maar hoe pak je zoiets aan? Inlezen en kilometers maken, heel veel oefenen dus. Online kun je natuurlijk veel informatie over het bakken van desembrood vinden, maar mijn ervaring is dat een boek ook heel fijn is. Persoonlijk vind ik dat prettiger lezen, maar ieder zijn voorkeur. Ander voordeel is dat je post-id papiertjes bij belangrijke items kunt plakken. Dan vind je tips en bepaalde info snel terug. Het boek ‘Hoe je een brood laat rijzen’ biedt dan een goede uitkomst voor de beginnende hobbybakker.

Roly bakt zijn desembrood in een gietijzeren braadpan, op een pizza- of ovensteen en in metalen bakblikken. (kleine aantekening van mij, sommige bakblikken kunnen helaas wel aangetast worden door je desem).

In dit boek neemt de auteur je stap-voor-stap mee door het gehele proces. Hij leert je hoe je een desemstarter maakt en verzorgt. Laat je zien en ervaren hoe je daarmee dan je eerste, echte desembrood bakt. Heb je het basisrecept eenmaal onder de knie dan kun je uitstapjes maken naar andere smaken, combinaties en graansoorten. Roly’s boek bevat naast alle broodnodige informatie en tips ook nog 15 recepten voor elk wat wils. Van hartig tot zoet, van busbrood tot vloerbrood en van fougasse tot grissini met kaas. Zelf pizzabodems van desemdeeg ontbreken hier niet. Voldoende oefenmateriaal om je als beginnende desembakker heerlijk uit te leven.

Fijn basisboek over hoe je brood laat rijzen

Het fijne aan dit boek is het kleine formaat (A5). Zo past het makkelijk op je werkblad naast alle andere bakbenodigdheden. De inhoud is overzichtelijk, eerst de theorie, dan pas de praktijk (lees: recepten). Dat is een indeling waar ik altijd blij van word. Rustig, opbouwend en beslist niet overweldigend. Dat laatste is heel fijn, anders kan de moed je als beginnende bakker meteen in de schoenen zakken en dat zou jammer zijn. Zelf brood bakken is namelijk zo leuk om te doen.

De basis informatie is duidelijk en uitgebreid, al mis ik hier en daar wel wat kleine dingetjes. Details die een onervaren en onzekere bakker juist houvast kunnen bieden. Het onderdeel over het verzorgen en activeren van een starter kan wat mij betreft nog wel een puntje op de i gebruiken. En ja, in tegenstelling tot wat de auteur vertelt, ook in een koelkast op een lage temperatuur kun je een desem om zeep helpen. Is dat erg? Welnee, in een mum van tijd start je weer een nieuwe op. Meer dan gefermenteerd meel/bloem en water is het tenslotte niet. Dus niets om je zorgen over te maken.

Je hoeft geen deskundige bakker te zijn om thuis je eigen zuurdesem te maken, maar wanneer je eenmaal de smaak te pakken hebt, ligt er een hele nieuwe wereld voor je open.

Roly vertelt je in zijn boek ook wat lames, bannetons, borstels en stenen zijn en van welke soorten je het meeste plezier hebt. Investeer in een paar goede basis artikelen, want goed gereedschap is immers het halve werk.

Hoe je brood laat rijzen (review)

Vele wegen leiden naar een lekker desembrood

Zoveel bakkers, zoveel verschillende methoden om een goed desembrood te bakken. Roly maakt bijvoorbeeld een starter van sterke bloem, rozijnen, yoghurt en water. In de bloem zitten (te) weinig wilde gisten, omdat de vliesjes van de granen ontbreken. Dus daarom voegt hij wat rozijnen toe. Ik heb het zelf op deze manier nog niet geprobeerd, maar dat ga ik zeker een keertje doen.

De recepten uit het boek heb ik niet zelf getest, maar ik heb er wel een aantal uitvoerig bekeken. Wie veel bakt kan zelf met een bakkersformule uitrekenen of de verhoudingen in het recept enigszins kloppen. Het ziet er allemaal prima uit. De bereidingswijzen zijn duidelijk en uitgebreid beschreven. Een deel van de recepten is ook nog eens voorzien van stap-voor-stap foto’s, dat maakt het nog een stuk eenvoudiger. In een opslag kun je herkennen of je deeg er goed uitziet.

De meeste broden worden in 1 dag gemaakt, het activeren van je desem is dan niet meegerekend. Er staan ook lang-onderweg exemplaren in zoals een nachtbrood en een 18 uurs brood.

Wie is Roly Allen?

Op de achterflap van het boek staat te lezen dat Roly ergens aan de zuidkust van Engeland woont en daar inmiddels de sterren van de hemel bakt. Waar hij geniet van deze fijne, inmiddels uit de hand gelopen, hobby. Geboren uit noodzaak om een vervelende periode in zijn leven door te komen. En dat lijkt prima gelukt. Van het kneden van deeg en bakken van brood wordt je volgens hem weer helemaal zen. Door middel van zijn boek wil hij iedereen interesseren voor en verliefd laten worden op desem.

Hoe je een brood laat rijzen bestellen

Ben je dol op smaakvol desembrood en wil je dit brood zelf leren bakken? Dan is dit boek een echte aanrader. ‘Hoe je brood laat rijzen en verliefd wordt op desem’ is een fijn beginnersboek met veel informatie en 15 lekkere recepten. Laat je inspireren door Roly Allen.

Bron: Met dank aan uitgeverij BIS Publishers B.V. voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Hoe je een brood laat rijzen en verliefd wordt op desem’ van Roly Allen (Softcover, ISBN 9789492938350), uitgave mei 2020.

Meer over desem

Hoe je een brood laat rijzen (review)

2 gedachten over “Hoe je een brood laat rijzen (review)

1. Bedankt voor je review. Ik koop mijn boeken liever in de boekhandel, kan ik ze inkijken en zien of het écht iets voor me is. Komt nog bij dat boekhandels het al moeilijk genoeg hebben, verdienen zij er tenminste ook nog wat aan.

1. Beste Liduin, dat snap ik helemaal hoor, maar van (plaatselijke) boekhandels krijg ik helaas geen kleine vergoeding wanneer er een boek verkocht wordt. Om jullie gratis van mijn website te kunnen laten genieten moet ik online ruimte huren en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Rijk wordt je niet van Bol, maar het dekt tenminste wel een klein deel van de onkosten die ik maak. Ik hoop dat je het nu beter begrijpt. Groetjes en bak ze, Sandra.