IJs in elk seizoen – Modeste Herwig (review)

Een beetje tuinfreak (her)kent haar naam direct, Modeste Herwig. Zij is inderdaad de dochter van Rob Herwig en intussen zelf ook een bekende fotograaf en auteur van diverse tuinboeken. Daarom was ik bijzonder verrast dat ze dit keer een kookboek gelanceerd heeft. Wanneer je het boek doorbladert blijkt dat de inhoud eveneens met planten en tuinieren te maken heeft. Modestes 40 gezonde en ambachtelijke ijssoorten bevatten stuk voor stuk natuurlijke smaakmakers, veelal uit eigen tuin.

Modeste Herwig: “Het heerlijkste ijs maak je gewoon zelf.”

Met zelf gekweekte groente, fruit, kruiden en eetbare bloemen kun je veel meer dan je in eerste instantie vermoedt. Zelfgemaakt ijs is lekker puur natuur, want het bevat geen onnodig toegevoegde stoffen. De recepten zijn eenvoudig aan te passen naar een zuivelvrije en/of kristalsuikervrije variant. Je weet wat je eet en dat is best prettig. Bovendien is zelf ijs maken gewoon een ontzettend leuk werkje. Je kunt het zo eenvoudig of ingewikkeld maken als jezelf wilt. Ook geen onbelangrijk detail, de recepten van Modeste zijn zowel mét als zónder ijsmachine te maken.

Dinsdag 6 juni 2017

IJskoud het lekkerst

Vroeger was ijs alleen betaalbaar voor de rijken. Gelukkig kunnen we tegenwoordig allemaal op zijn tijd van een ijskoude lekkernij genieten. Modeste Herwig heeft zich laten inspireren door de seizoenen. Alle ijsjes bevatten fruit, groente, kruiden en eetbare bloemen uit haar eigen tuin. Het boek start met algemene informatie over ijs. Zelfgemaakt ijs is minder lang houdbaar dan die uit de supermarkt, omdat het geen conserveringsmiddelen bevat. Maak desnoods slechts kleine hoeveelheden. Probeer elke keer een andere smaak uit. Maar ik beloof je dat je voorraad zal verdwijnen als sneeuw voor de zon.

In het tweede hoofdstuk staan de basisrecepten met roomijs, yoghurtijs, semifreddo ijs (parfait) sorbetijs of een granité (soort slush). Daarna volgt duidelijke uitleg over allerlei verschillende ingrediënten die geschikt zijn om te gebruiken in ijs. Zo is er een hoofdstuk met alles over:

• Zuivel en eieren
  • Fruit
  • Groente, kruiden en (eetbare)bloemen
  • Noten, pitten, rozijnen en chocola
  • Zoetigheden (suiker, honing, etc.)

Zelf maken is een koud kunstje

Hoofdstuk vier bevat de recepten, onderverdeeld in ‘Roomijs’, ‘Yoghurtijs’, ‘Sorbetijs’, ‘IJslolly’s’ en ‘Gezonde ijsjes’. Gevolgd door allerlei praktische tips over keukengerei en andere handigheidjes, ijsmachines, vormpjes, hoorntjes, wafels, sauzen en toppings. Het boek sluit af met (hoe kan het ook anders met een hovenier) een overzichtelijke oogstkalender. In een oogopslag kun je zien wanneer wat beschikbaar is om te gebruiken in je ijsjes.

Nu ben je vast wel nieuwsgierig geworden naar de smaken die Modeste voor ons bedacht heeft. Ik zal een klein tipje van de sluier oplichten. In het boek staan wel 40 overheerlijke recepten. Soms een klein beetje voorspelbaar, vaak genoeg verrassend origineel. Smaakcombinaties waarvan je denk, waarom ben ik daar nooit op gekomen. Of een aantal waarbij je zo je twijfels hebt. Mijn ervaring is dat je juist die moet proberen, omdat ze verbluffend goed kunnen zijn. Wat denk je van ‘lavendelijs met witte chocolade’ of ‘wortelijs met venkelzaad’, ‘honing-yoghurtijs met hazelnoten’, ‘bramen-vlierbessenijs met mascarpone’, ‘komkommerijsjes met munt’ en ‘ijslolly’s met prosecco en bloemen’. Naast zoetigheden maakte Modeste ook hartige recepten als ‘pittig ijs van gele tomaten met oregano’ en heel verrassend ‘doperwtenijs met basilicum’. Me dunkt dit zijn toch voorlopig wel genoeg smaken om te maken en vol op ideeën om mee te experimenteren.

Modeste Herwig

Modeste werd op 18 augustus 1963 in Leiden geboren, maar groeide op in Lunteren. Op 15-jarige leeftijd begon ze met het fotograferen van bloemen en tuinen. Modeste is een bekende Nederlands schrijver, tuinfotograaf en tuinontwerper. Een beetje boekenwurm en tuinier herkent haar naam direct. Ja zeker, Modeste is de dochter van Rob Herwig. Zij heeft haar groene vingers absoluut niet van een vreemde. Sterker nog in de familie Herwig bevinden zich als sinds mensenheugenis hoveniers. Men zegt dat er al rond 1700 een heuse gaardenier zich in hun gelederen bevond. Van iets wat recentere datum is haar grootvader, A.J. Herwig, hij schreef tuinboeken, werkte mee aan een radiorubriek en artikelen in magazines zoals bijvoorbeeld de Margriet. Modestes vader, Rob Herwig, zette de traditie voort, als fotograaf & auteur van tuinboeken.

Hovenier en co

Ik ben zelf, enkele jaren geleden, ook opgeleid tot hovenier. Gevalletje midlifecrisis waarschijnlijk: ‘Je bent veertig geweest en je wilt absoluut niet indutten zoals het gros van je collega’s’. Na het ontwerpen en aanleggen van onze eigen tuin kreeg ik de smaak te pakken. Dus besloot ik in de avonduren de driejarige opleiding aan het Clusius College in Alkmaar te gaan volgen. Wat een geweldige tijd heb ik daar gehad. Je leert nog meer waardering voor alles wat groeit en bloeit te hebben. Daarom zal het je vast niet verbazen dat ik een groot aantal van haar tuin- en plantenboeken in mijn kast heb staan. Vooral ‘Kleur in de tuin’ en de ‘Tuinencyclopedie op kleur’ zijn mijn favorieten. In eerste instantie was ik wel verrast dat er nu een ijsboek van Modestes hand is verschenen. Maar wanneer je het boek en de recepten beter bekijkt begrijp je ineens dat het een logisch vervolg is op haar eerdere boeken. Ik ben nieuwsgierig naar wat zij in de toekomst nog meer uit haar mouw tovert.

Wil je de komende weken van een heerlijk zelfgemaakt ijsje genieten?

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze ijskoude recepten van Modeste Herwig? Wil je voortaan zelf net zulke bijzondere ijssmaken maken net als die van die van de plaatselijke ijssalon? Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg aan de slag!

Bron: Met dank aan uitgeverij Forte culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het boek ‘IJs in elk seizoen’.