Kaneel en Kardemom van Anne Shooter

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter-1

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter is een heel mooi en bijzonder bakboek. Vol met toegankelijke recepten uit de Joodse keuken. Zo vertelt Anne hoe je heel eenvoudig zelf Matzes kunt maken die niet naar karton smaken. Of heerlijke Arabische anijskoekjes voor bij de thee. Maar misschien heb je liever een ovenverse bagels, pretzels, een stukje van de traditionele challe of zelfs een hapje van een hartige baksels. Ik ga deze week maar voor de Tahin-honingkoekjes, want bij het zien van de foto loopt het water mij al in de mond. Ik kan bijna niet wachten tot ik ze kan proeven. Hup aan de bak dan maar!

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter

6 oktober 2015

Anne: “Het boek staat vol met mijn familierecepten waarmee ik in Groot-Brittannië ben opgegroeid. Midden-Oosterse bakrecepten van mijn Israëlische schoonfamilie en een keur aan verzamelde bakgerechten die zijn oorsprong vinden in de Sefardische en Asjkenazische wereld.”

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter 9

Het boek begint met een verhaal over de auteur, haar achtergrond, familie en de Joodse baktraditie. Het is een heel ongewoon en zeer bijzondere start van een kookboek. Ik krijg wel het gevoel alsof ik zomaar heimelijk in iemands fotoboek zit te neuzen. Zoals je op de foto hier boven kunt zien, bevat ‘Kaneel & Kardemom’ ook een aantal privé kiekjes.

Dan volgen de hoofdstukken met recepten:

• Cakes & taarten
  • Koekjes
  • Desserts
  • Bakken voor Pesach, met veel glutenvrije recepten
  • Brood
  • Zoeten broodjes
  • Zoete deegwaren
  • Hartige deegwaren

Het boek eindigt met een handig register, waar je het gezochte recept snel terug kunt vinden.

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter 3-1

Zoete en hartige taarten

Tot mijn grote verbazing staat er ook een Midden-Oosterse Arretjescake in het boek. Ik heb altijd gedacht dat deze lekkernij, die je zonder oven ‘bakt’, iets typisch Nederlands was. De Joden noemen deze cake ook wel Tiffen en wordt gemaakt met marshmallows, rozijnen, digestieve koekjes en chocolade. Dus toch weer een beetje anders dan onze Hollandse variant, maar minstens zo lekker denk ik.

Verder staan er heerlijke hartige taarten in. Een ‘pastel’ gevuld met spinazie en kaas of tomatensaus en vlees. Het lijkt op lasagne, maar men gebruikt hier Matzes in plaats van pastavellen. De pashtida met courgette, feta en munt ziet er ook uit om zo in te happen. Een pashtida is een taart van korstdeeg gevuld verschillende soorten groente en eieren. Het zijn de bijzondere specerijen en kruiden die deze baksels vaak zo anders maken.

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter 4-1

Brood en broodjes

In Kaneel en Kardemom staan veel recepten voor brood en broodjes. Bekende en onbekende soorten die ik nog niet eerder gemaakt heb. Het boek vormt voor mij dus een leuke uitdaging. Zo wil ik bijvoorbeeld heel graag nog eens pretzels, bagels en babkabroodjes broodjes bakken.

Anne laat je kennis maken met  de historische achtergrond en over de herkomst van de baksels. Het geeft tevens goede uitleg hoe je zuivelproducten kunt vervangen voor diegenen die de spijswetten naleven. Zo vind je in het boek een hoofdstuk vol heerlijke bakgerechten die tijdens Pesach worden genuttigd. Pesach is de periode waarin Joden niets eten dat gerezen is. Denk dan aan bijvoorbeeld aan Matzes die geen gist of andere rijsmiddelen bevatten.

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter 5-1

Kruiden en Specerijen

Kaneel, kardemom, gemberpoeder, kruidnagel, piment, nootmuskaat, rozenwater, dadelstroop, tahin, maanzaad, stemgember, saffraan, vijgen, granaatappels, kikkererwtenmeel en ga zo maar verder. Maak kennis met de bijzondere geuren en smaken die de Joodse en Oosterse keuken ons biedt. Een goede kwaliteit en overvloed aan specerijen, kruiden, noten en zaden vind je in veel Turkse supermarkten, toko’s of bijvoorbeeld ‘De Bazaar’ in Beverwijk.

Tip van Anne: “De meeste recepten in het boek zijn eenvoudig aan te passen tot zuivelvrij cakes of desserts. Vervang de boter door een plantaardige olie, de melk door een variant van soja of bijvoorbeeld haver. Room kun je beter niet vervangen door een een zuivelvrije soort, want vaak mislukt dan het recept.

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter 6-1

Anne Shooter

Anne Shooter is Joods opgevoed en woont samen met haar man en twee dochters in Harrow (ten noordwesten van Londen). De auteur is al 20 jaar journalist, onder andere voor kranten en tijdschriften als de Delicious, The Jewish Chronicle, The Guardian en Woman and Home. Momenteel werkt ze als freelance schrijver en is de redacteur van Daily Mail. Ze blogt over eten en voedsel op Mail Online genaamd Shooter’s Kitchen. Daarnaast is ze regelmatig werkzaam als cateraar voor kleine tot middelgrote evenementen. En in 2012 heeft ze ook nog even haar diploma gehaald op de Leiths School of Food & Wine en een boek uitgebracht genaamd ‘Sesame & Spice’. De Nederlandse vertaling heet ‘Kaneel en Kardemom’. Een drukbezette en veelzijdige dame dus. Je kunt Anne ook op Twitter volgen.

Anne: “Eten is een onlosmakelijk deel van de Joodse godsdienst en cultuur. Voor elke lekkernij is er een gebed en voor elke denkbare beet of hap is een regel. Bij elke feestdag horen speciale gerechten en ook de wekelijkse sabbat draait om eten.”

Kaneel en Kardemom van Anne Shooter 8-1

Kortom dit is een bakboek dat je zelf even moet hebben ingekeken en doorgebladerd. Er staan gewoon teveel lekkere en bijzondere recepten in om allemaal even hier op te noemen. Wat Kaneel en Kardemom zo anders maakt dan een doorsnede bakboek? Het zijn vooral de Oosterse kruiden, specerijen en fruitsoorten die het zo aantrekkelijk maken. Een bakboek dat bij avontuurlijke thuisbakkers absoluut niet zal misstaan. Het vormt een goede aanvulling op alle andere kook- en bakboeken.

Meer van uitgeverij Good Cook

Bron: Met dank aan uitgeverij Good Cook voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Kaneel & Kardemom.