Kefirboek Waterkefir Melkkefir (review)

Kefirboek Waterkefir Melkkefir (review)

Waterkefir Melkkefir. Lekker, gezond en zo klaar. Dit kefirboek is een handig naslagwerk voor iedereen die meer over kefir wil weten. Peter Bauwens legt ons uit wat het verschil is tussen waterkefir en melkkefir. Hij vertelt hoe je zelf smakelijke probiotische drankjes kunt brouwen. Moeilijk? Welnee! Meer dan een goede kwaliteit kefirkorrels en wat ingrediënten heb je niet nodig. Wist je trouwens dat er nog meer met kefirdrank mogelijk is? Wat dacht je van kefirbrood, ijs, verse kaas, cake, vruchtensap of als activator voor een desemstarter. Klinkt goed nietwaar!

Peter Bauwens: “Kefir brengt evenwicht in het lichaam, werkt vitaliserend en optimaliseert de lichaamsfuncties.”

Kefirboek Waterkefir Melkkefir (review)

Vrijdag 30 maart 2018

Kefirboek

In het kefirboek van Peter Bauwens lees je over de oorsprong en geschiedenis van kefir. Vind je een duidelijke handleiding voor de basisbereiding van zowel water- als melkkefir. Leren avontuurlijke types onder ons hoe beide type korrels kunt omzetten van water naar melk en vice versa. Eenmaal omgezet kunnen ze niet meer terug naar hun oorspronkelijke doel en zullen ze ook niet meer in volume toenemen. Maar het is wel een leuk experiment voor wie een overschot aan kefirkorrels heeft. Zo heb ik zelf melkkefirkorrels omgezet naar waterkefir. Het gaf een heerlijk, bruisend drankje. De smaak was weer geheel anders dan met waterkefirkorrels.

Je bent al enige tijd dol enthousiast allerlei probiotische drankjes aan het maken en dan staat ineens de vakantie voor de deur. Wat doe je dan? Zoek je een oppas of neem je de pot met kefir mee op reis met alle risico’s die daar bij horen? Een betere en ook veel makkelijkere optie is om ze tijdelijk in rust te brengen. Hoe je dat doet lees je in het boek. Daarin vind je tevens welke keukengadgets je het beste kunt gebruiken. Het schijnt dat metalen voorwerpen niet geschikt zijn. Daarna volgen twee hoofdstukken met allerhande recepten voor baksels, kaas, ijs, zuurkool, vruchtensappen, thee en zelfs een plantaardige melkdrank. Tot slot wordt er een onderdeel aan de voedingswaarden en de gezondheidsaspecten van kefir besteed. Kortom het is een zeer leerzaam naslagwerk voor iedereen die zelf met kefir aan de slag wil.

Waterkefir Melkkefir, hoe kom je daar aan

Je kunt beide soorten kefirkorrels kopen op internet of verkrijgen via familie of (on)bekenden. Mits je de korrels goed verzorgt, blijven ze in omvang toenemen. Na enige tijd zit de eigenaar dus met een overschot. Je kunt de korrels natuurlijk composteren, maar je kunt ze ook weggeven. Hoe weet je nu of je melk- of waterkefirkorrels hebt? Door middel van prachtig beeldmateriaal laat Peter ons het verschil zien.

Kefirboek Waterkefir Melkkefir (review)

Waterkefir(korrels)

Waterkefirkorrels zijn klein, hoekig, transparant en erg bros. Ze lijken een beetje op kristallen. Waterkefir is een levende cultuur en geeft een fris sprankelde limonade. Deze probiotische drank bevat koolzuur en klein alcoholpercentage (0,2%). Traditioneel voegt men water, citroen, gedroogde vruchten en suiker toe. Maar vers fruit, kruiden en specerijen behoren ook tot de eindeloze rij mogelijkheden.

Melkkefir(korrels)

Melkkefirkorrels ogen als kleine stukjes bloemkool en voelen een beetje rubberig aan. Hiermee maak je een gefermenteerde yoghurtdrank. Deze probiotische drank bevat koolzuur en klein alcoholpercentage (0,2%). Het is licht friszuur van smaak. Gefermenteerde melk bevat veel minder lactose en is lichter verteerbaar. Daarom kunnen mensen met een koemelk of een lactose allergie of intolerantie soms nog wel (kefir)yoghurt eten. Melkkefir is lekker veelzijdig. Hier staat bijvoorbeeld mijn recept voor ‘Brood bakken met kefir en spelt’.

Peter Bauwens, auteur Waterkefir Melkkefir

Wie is Peter Bauwens? Peter woont in België en werkt als freelance schrijver, fotograaf en vormgever voor verschillende magazines. Inmiddels heeft hij ook een tal van (moestuin)boeken op zijn naam staan. Met titels als ‘Groenten in de hoofdrol’, ‘Sappen en smoothies uit eigen tuin’, ‘Oosterse inspiratie voor de westerse moestuin’, ‘Oost-Indische kers’ en nog veel meer. Aan deze boeken kun je wel zien dat Peter een gepassioneerd tuinier is. Hij is verzot op bijzondere en vergeten, eetbare gewassen.

De nieuwe tuin: ”We spelen met smaak, kleur en een zorgeloze teeltwijze, een avontuur in bio-diversiteit op zoek naar een nieuw tuinpubliek.”

Naast alle bovenstaande bezigheden inspireert Peter een kleinschalig bedrijf ‘De nieuwe tuin’. Hier is men gespecialiseerd in het kweken van bijzondere eetbare planten. Bij dit bedrijf hoort een website. Daar vind je veel informatie over groenten, kruiden en (eetbare) bloemen. Tevens kun je daar de meest ongewone (groente)zaden, boeken en tuingadgets bestellen.

Kefirboek Waterkefir Melkkefir (review)

Alles over waterkefir melkkefir

Staat het zelf maken van probiotische drankjes nog steeds op je to-do-lijstje? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en verkoopadressen zodat je direct aan de slag kunt gaan. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg proberen maar!

Bron: Met dank aan uitgeverij Deltas voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het boek: ‘Waterkefir l Melkkefir’ van Peter Bauwens / ISBN 9789044736342 / paperback / Deltas Centrale uitgeverij / online en in de boekwinkel te koop € 15,95. De foto’s in dit boek zijn gemaakt door Peter Bauwens.

Wil jij op de hoogte blijven van alles rondom brood? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief! Vul het formulier in aan de rechterkant van de website (onder de zoekfunctie).