Koken met Janny (review en winactie)

Koken met Janny review en winactie

Elke dag koken met verse ingrediënten is een gezonde keuze. Eigenlijk zouden dat veel meer mensen moeten (gaan) doen. Lekker en vooral ‘troeploos’ koken en bakken. Weet wat je eet! Gun jezelf en je dierbaren het allerbeste. Je bent met verse producten vaak echt niet duurder uit. Neem seizoen- en streekproducten. Je zult zien dat er een hele nieuwe wereld van bijzondere smaken voor je open gaat. Wil je het wel proberen, maar heb je werkelijk geen idee hoe je dat moet aanpakken? Het nieuwe boek van Janny van der Heijden, boordevol gezonde en vooral verse recepten, kunnen je op weg helpen.

Kosmos:”Lekker en gezond koken, iedereen wil het, iedereen kan het! Met een beetje hulp van Janny (en haar keukenhelden).

Koken met Janny (review en winactie)

Het boek bevat wel 200 van Janny’s lekkere recepten. Makkelijke & snel voor doordeweeks, iets moeilijker & langzamer voor in het weekend, maar allemaal met als uitgangspunt verse producten. Kleurrijk eten ziet er niet alleen vrolijk uit op je bord, maar Moeder Natuur heeft daar ook een bedoeling mee. Elke kleur staat namelijk voor andere voedingsstoffen, vitamines en mineralen.

80% vers en 20% guilty pleasures

Volgens Janny moeten we weer plezier leren krijgen in het koken met verse ingrediënten. Haar motto is: “Eet vers, gekleurd en verantwoord. Een keertje ‘zondigen’ mag best, maar compenseer dit dan wel. Wanneer je voor 80% gezond en verantwoord eet, blijft er toch nog 20% over voor pure verwennerij.” Tja… en als Janny het zegt! Wie ben ik dan om haar tegen te spreken? Kom dan maar op met mijn portie chocolade.

Koken met Janny 2

Het bijzondere aan dit boek ‘Koken met Janny’ is dat het op een andere manier is ingedeeld. Zo staan de recepten op hoofd-ingrediënt gerangschikt, alles met kip bij het onderdeel kip, alles over vega bij de vega. In plaats van voor-, hoofd- en nagerechten. Zo leert Janny je om zelf verse bouillon te maken, welke soorten zout er zijn, wat er beslist in je voorraad kast moet staan en waarom.

• Het eerste onderdeel van ‘Elke dag vers’ bevat een beknopt overzicht van de receptgroepen zoals Soepen, Salades, Eieren, Kip, Vis, vlees, Vega, Fingerfood, Zoet & co en Bakken. Daarna volgen er een paar handige seizoenskalenders voor groente, fruit, vis en wild.
  • In het tweede gedeelte kun je alles opzoeken en leren over: De basis, Bouillon, Kruiden, Sla, Dressing & co, Brood & co, Smoothies, Groen & co, 7x Broccoli & co, 8x Aardappel, Gehakt, Granen & co en Dips & co.
  • Het laatste en derde gedeelten bevat een overzicht met de persoonlijke kookgadgets van Janny. Ze verteld ons waarom ze deze handige en onmisbare keukengerei gebruikt.

Koken met Janny 3

Persoonlijk vind ik de inhoudsopgave ietwat verwarrend, omdat het is opgedeeld in drie hoofddelen. Genaamd: ‘Hoofdstukken’, ‘Alles over …’ en ‘Keukenhelden’. En dat is best jammer, want het is verder een prachtig boek. Geschikt voor zowel een beginner als een wat meer ervaren keukenprins(es). ‘Elke dag vers’ bevat veel verschillende soorten recepten, interessante informatie over productgroepen en Janny’s favoriete en zeer handige keukengadgets.

Al bladerend kom ik de mooiste foto’s van de meeste smakelijke gerechten tegen. Wat dacht je bijvoorbeeld van geitenkaas-bonbons, ananascarpaccio met granaatappel, gorgonzola-polenta, braadworstjes met rode uien marmelade, spiesjes van krielaardappeltjes of een pompoensoep met zoete aardappel. Echt te veel om op te noemen. Ik begin maar met het gedeelte ‘Brood & co’, want dat blijft tenslotte mijn meest favoriete onderdeel. Eens kijken wat Janny daar van gebakken heeft.

Koken met Janny 4

Janny van der Heijden

Wie kent Janny van der Heijden niet als het sympathieke jurylid van Heel Holland Bakt of de Nationale Eettest. Deze veelzijdige dame zag op 3 september 1954 in Haarlem Het levenslicht. Wist je dat Janny ook achter de televisieschermen werkt als culinair adviseur en (eind)redacteur van Koffietijd, Masterchef, Obese en Life & Cooking? Daarnaast schrijft ze niet alleen kookboeken, zij was tevens jarenlang hoofdredactrice van het kookblad Tip Culinair. Momenteel vind je nog regelmatig recepten en stukjes van haar in diverse dagbladen, zoals het Haarlems Dagblad en verschillende magazines.

Koken met Janny 6

Winactie via Facebook

De winactie start op dinsdag 15 september 2015 en loopt via mijn Facebook account ‘Xandra bakt brood’. Zodra minimaal 600 mensen mijn pagina hebben ‘geliked’, ga ik 1 exemplaar van het boek ‘Koken met Janny, elke dag vers’ van Janny van der Heijden verloten onder al mijn volgers.

Wat moet je doen om kans te maken?

1. Ga naar Facebook en like mijn pagina ‘Xandra bakt brood’
  2. Deel het bericht van deze winactie op jouw eigen tijdlijn (Facebook).