Lekker zonder allergenen (review)

Lekker zonder allergenen 1

Eindelijk is er dan een Nederlandstalig boek op de markt over glutenvrij desem. In het boek ‘Lekker zonder allergenen’ van Yves Thomaes. De auteur legt ons duidelijk uit hoe je zelf een glutenvrije desemstarter kunt maken. Wanneer je starter gereed is, dan kun je kiezen uit allerlei smakelijke broden zoals: rijstbrood, boekweitbrood en lichtbruin brood. Het boek bevat ook broodsoorten met gist als rijsmiddel. Verder vind je er de lekkerste recepten voor allergeenvrije koekjes, muffins, cake, taart en zelfs lactosevrij ijs. Kortom een veelzijdig bak- en kookboek voor iedereen die helaas niet zomaar alles kan/mag eten.

Yves:”Na heel wat research en baktesten is hij er eindelijk. Met Lekker zonder allergenen hoeven mensen met voedselallergieën zich helemaal geen zorgen te maken om ongewenste ingrediënten bij het bakken! Zowel brood, kleingebak, hartig gebak, patisserie en ijs werden in een allergenenvrije vorm gegoten, zonder hun mooi uitzicht en een lekkere smaak te verliezen!”

Lekker zonder allergenen (review)

8 december 2015

Lekker zonder allergenen 2

‘Lekker zonder allergenen’ van Yves Thomaes staat vol met gezonde recepten voor mensen met voedselallergieën. Allergie is een reactie van het menselijk afweersysteem op bepaalde stoffen van buitenaf die we allergenen noemen. Het is de meest voorkomende chronische ziekte. Wanneer je een voedselallergie hebt, dan heb je vaak niet zo veel aan de reguliere kookboeken.

Wat zijn allergenen

Yves legt ons uitgebreid uit welke soorten allergenen er zijn en wat dat met je lichaam doet indien je allergisch voor een van deze stoffen bent. Wist je dat er wel 14 verschillende allergenen zijn? Je bent een echte mazzelaar wanneer je lichaam al deze voedingsmiddelen verdraagt. Denk bij allergenen aan: gluten, schaaldieren, vis, eieren, pinda’s, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesam, sulfiet, lupine en weekdieren.

Vaak weet je niet eens dat je voor een bepaalde stof intolerant bent. Zo kunnen klachten door onwetendheid jarenlang in stand gehouden worden. Door je voedingspatroon te veranderen kun je ongemakken vaak al iets verbeteren. Klachten als buikpijn, chronische vermoeidheid, spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn, eczeem, duizeligheid. Of bijvoorbeeld een verkoudheid die maar niet weg gaat. We hebben er allemaal op zijn tijd wel eens last van. Wanneer deze klachten echter langer aanwezig zijn, blijf er dan niet mee rondlopen. Vraag dan je huisarts om advies.

Lekker zonder allergenen 4

Het boek ‘Lekker zonder allergenen’ is opgebouwd in 7 overzichtelijke hoofdstukken:

1. De 14 allergenen (uitleg/info)
  2. Intoleranties (uitleg/info)
  3. Grondstoffen (welke ingrediënten kun je wel gebruiken en waar zijn deze te koop)
  4. Brood (met zowel gist als desem, incl. glutenvrije desemstarter leren maken)
  5. Koffiekoeken, broodjes en hartig gebak
  6. Koekjes, cake & taart
  7. IJs

Het start met een voorwoord door Yves Thomaes en sluit af met een dankwoord van de auteur, gevolgd door een recepten index.

In dit bijzondere en helaas broodnodige bak- en kookboek vind je onder andere de volgende lekkere recepten: brood van rijst, gierst, teff, boekweiten & polenta. Met pompoenpitten, lijnzaad of desem. Mastellen, abrikozenkoeken, appelkoeken met kaneelstreusel of een heerlijke piro. Een piro is allergeenvrij worstenbroodje. Maar ook oliebollen en appelbeignets ontbreken niet. Heb je geen zin in een smakelijke appel- of bosvruchtentaart. Dan kun je altijd voor een lekker zelfgemaakt ijsje gaan van frambozen, mokka of bijvoorbeeld karamel. Keuze genoeg zou ik zo zeggen.

Lekker zonder allergenen 5

Ondanks dat het boek ook veel lekkere recepten voor patisserie en ijs bevat, ben ik natuurlijk meer op zoek naar brood in welke vorm en smaak dan ook. Vandaar dat ik mij daar voornamelijk op richt. Regelmatig heb ik een chronisch gebrek aan vrije tijd om zelf een nieuw project en leerzaam op de starten. Zo ook met het onderzoeken of je een goed desembrood van glutenvrij meel kunt bakken.

Ik ben er ooit mee begonnen. Toen mijn desem gereed was, moest ik plotseling werken en is de starter helaas ter ziele gegaan. Gelukkig is er nu het boek van Yves Thomaes. De foto’s van de allergeen- en glutenvrije broden zien er zeer smakelijk uit. Dat belooft wat voor de toekomst. Ik ben heel enthousiast over dit bakboek en sta te trappelen om er mee aan de slag te gaan. Al wordt dat wel pas in 2016 vermoed ik zo.

Lekker zonder allergenen 6

Yves Thomaes

Uitgeverij Lannoo: “Yves Thomaes is leraar aan de gastronomische school Ter Groene Poorte (Brugge). Hij ontwikkelt al jaren allergeenvrije recepten i.s.m. Prof. Kenny De Meirleir, internist en beiden gespecialiseerd in voedselallergieën.”

Yves Thomaes woont in België. Hij heeft als brood- en banketbakker jarenlang een eigen bedrijf gehad. Doordat er steeds meer klanten naar veilige alternatieven voor deze lekkernijen vroegen, is Yves op onderzoek uitgegaan. Hij ontwikkelt al enige tijd recepten zonder allergenen in samenwerking met de Vlaamse coeliakievereniging en Time for Lyme. Voor dit boek stelde hij een 50-tal eenvoudige allergeenvrije recepten op punt, zodat mensen met voedselallergieën zonder zorgen zelf hun lievelingsgerechten kunnen maken.

Lekker zonder allergenen

Bron: Met dank aan uitgeverij Lannoo voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Meer boeken van docenten van de gastronomische school ‘Ter Groene Poorte’