Modern baking van Donna Hay (review)

Modern baking van Donna Hay (review)

Daar is het dan eindelijk ‘Modern baking’ van Donna Hay. Een kookboek boordevol taarten, koekjes en alles daartussenin. Lekkernijen als ijs, panna cotta, brioche, pavlova en nog veel meer. Recepten die stuk voor stuk maakbaar zijn voor zowel de beginnende als de meer ervaren keukenprins(es). Bijna 400 pagina’s pure verwennerij, wat kun je als foodie nog meer wensen. Wil je weten wat ik van het boek vind? Lees dan snel verder.

Modern baking van Donna Hay (review)

Dinsdag 4 december 2018

Modern baking van Donna Hay (review)

Bakken met Donna Hay

Na dertig jaar in het boekenvak werkzaam te zijn geweest gebeurd het niet vaak meer dat ik totaal verrast wordt door een kookboek. Maar Donna en haar team is dat gelukt en hoe! Het zijn niet alleen de heerlijke recepten, maar ook de verleidelijk ogende foto’s en de prachtige lay-out die je versteld doen staan.

Al haar kookboeken zien er trouwens geweldig uit. Ondanks ze allemaal een eigen uitstraling hebben ontbreken de typische Donna Hay kenmerken ontbreken natuurlijk niet. Zij beknibbelt niet op de hoeveel ingrediënten, mits ze maar van goede kwaliteit zijn. En dat is maar goed ook.

Donna Hay: ‘Bakken is mijn therapie, mijn vorm van mindfulness.’

Modern baking is namelijk niet zomaar een kookboek. Wat mij betreft kun je het in een boekwinkel onder meerdere onderwerpen rangschikken. Het boek misstaat beslist niet in de kast over fotografie, lifestyle, cadeauboeken, psychologie of healing. Dat laatste klinkt wellicht een beetje vreemd, maar zeg nou zelf, met zelfgemaakte baksels kun je wonderen verrichten nietwaar.

Modern baking van Donna Hay (review)

Bakken heeft iets magisch

Alleen al bij het aanschouwen van de omslag word je nieuwsgierigheid gewekt. Geloof mij, teleurgesteld raak je beslist niet. In dit fantastisch vormgegeven boek vind je geen saaie witte pagina’s met lappen tekst waar je snel doorheen bladert. Nee, dit is een boek dat je moet vasthouden, voelen, ruiken, proeven en vooral gebruiken. Heel, veel gebruiken. Dat wordt bakken, bakken en nog meer bakken. De gemorste snufjes cacaopoeder en korreltjes deeg zullen een extra dimensie aan het boek toevoegen. Laat je door de recepten verleiden. Dompel jezelf en je geliefden onder in chocolade, room, fruit en andere heerlijk smaakmakers.

Donna Hay: ‘Bakken heeft iets magisch. De manier waarop ingrediënten veranderen als je ze klopt en klutst.’

Maak van je leven een feestje met het bakboek van Donna. Geniet uitbundig, maar wel met mate. Daarom trakteert de auteur ons ook op smakelijke recepten die wat minder calorieën bevatten. Of je nu iets zoekt ter afsluiting van het kerstdiner, het vieren van een verjaardag of gewoon een koekje bij de thee. In Modern baking vind je voor elke gelegenheid zelfs meerdere recepten. Je hoeft enkel nog een keuze te maken.

Modern baking van Donna Hay (review)

Koekjes, taart, ijs en brood

De recepten in dit patisserie boek zijn onderverdeeld in vijf hoofdstukken

• chocolade
  • karamel, toffee en koffie
  • suiker en specerijen
  • vruchten en bessen
  • melk en room

Tot slot vind je achter in nog een woordenlijst en een register.

Het zijn zoveel verschillende lekkernijen dat het vrijwel onmogelijk is om ze hier te benoemen. Eigenlijk wil ik dat ook helemaal niet. Het is veel leuker om zelf door het boek te bladeren en je te laten verleiden en inspireren door de recepten van Donna.

De feestdagen staan weer voor de deur of misschien ben je binnenkort wel jarig. Een ding is zeker Modern baking mag absoluut niet op je wensenlijstje ontbreken.

Goede inspiratiebron

Dit boek heeft mij betoverd. Normaal gesproken heb ik niet zoveel met zoetigheid en ga ik al snel op zoek naar het onderdeel brood. Verrassend genoeg ben ik daar niet lang blijven hangen. Niet vanwege Donna’s brood recepten, maar omdat ik graag verder wilde neuzen. Al bij de eerste pagina’s gingen de radartjes in mijn hoofd draaien. Soms levert dat hele vreemde combinaties op. Bij het zien van de prachtige foto’s dacht ik direct woww, wat zou het gaaf zijn om zoiets uitvergroot op een muur te plakken van een chocolaterie, bistro of patisserie winkel. Ik heb beslist geen plannen in die richting, maar deze gedachte popte zomaar op.

Mijn complimenten aan de makers van het beeldmateriaal in het boek. De fotografen Chris Court, Ben Dearnly, William Meppem, Con Poulos en Anson Smart.

Modern baking van Donna Hay (review)

Wie is Donna Hay

Er zullen maar weinig mensen zijn die niet weten wie Donna Hay is. Voor hen plaats ik hier een korte beschrijving.

Donna Hay (geboren op 28 januari 1971) is een bekende thuiskok, auteur en redacteur uit Australië. Wellicht ken je haar van de t.v.. Daar kun je haar namelijk regelmatig bewonderen op bijvoorbeeld 24Kitchen en MasterChef Australia. Donna heeft inmiddels 27 kookboeken op haar naam staan. Ze is hoofdredacteur van haar eigen tijdschrift ‘Donna Hay Magazine’ en runt tevens een website annex webshop.

Enkele titels van haar vertaalde kookboeken zijn: Basics to Brilliance Kids, Fast, fresh, simple en Nieuwe klassiekers.

Wil jij ook verwennerijen bakken?

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van mijn review. Wil je ook graag aan de slag met de geweldige recepten van Donna. Je kunt heel eenvoudig een exemplaar van ‘Modern baking’ van uitgeverij Unieboek-Spectrum via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

IK ZEG BAKKEN MAAR!

Meer van uitgeverij Unieboek- Spectrum

Bron: Met dank aan uitgeverij Unieboek – Spectrum voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar ‘Modern baking’ / 9789000360550 / oktober 2018 / hardcover.