Natascha bakt zonder suiker en tarwe (review)

Natascha bakt Review Xandra Bakt Brood

Natascha bakt verder zonder suiker en tarwe. Dit boek is het logische vervolg op haar eerste titel Bakken met haver. Deze keer heeft Natascha van der Stelt klassiekers weten om te zetten in smaakvolle recepten zonder toegevoegde natuurlijke of kunstmatige zoetstoffen en zonder tarwe. Wat ik persoonlijk heel knap vind, want zie maar eens een knapperig en ook nog lekker koekje te bakken zonder suiker. Ik geef het je te doen.

Natascha: ‘Lekker gebak zonder toegevoegde suiker en tarwe; het lijkt onmogelijk maar toch kan het’.

Uit eigen ervaring weet ik dat het nog een hele opgave is, maar Natascha is er wederom in geslaagd. Dit boek is een aanrader voor iedereen die dol is op een zelfgebakken versnapering bij de koffie of thee, maar wel graag zijn of haar bloedsuikerspiegel stabiel wil houden. Of zoals de auteur zelf zegt: ‘Voor iedereen die bewust wil genieten’.

Vrijdag 26 juli 2019

Natascha bakt Review Xandra Bakt Brood

Glutenvrij of glutenarm

Wil je ook beter voor je lijf zorgen, maar toch kunnen blijven genieten van een zelfgebakken lekkernij? Dan is dit heerlijk bakboek echt iets voor jou. Wees gerust, het is geen dieetboek. Wel laat de auteur ons zien hoe je met andere ingrediënten toch een smakelijk baksels kunt maken. Niet alle 65 recepten zijn glutenvrij, maar wel glutenarm. Wat fijn is voor iedereen die geen gewone tarwe, maar bijvoorbeeld wel rogge verdraagt. Bij elk recept staat duidelijk aangegeven of het glutenvrij of niet is. Zodat je in één opslag kunt zien of het baksel geschikt voor jou is.

In Natascha bakt vind je geen gerechten met gewone tarwe, spelt en boekweit. Waarom niet zou je denken. De auteur geeft aan dat deze graansoorten zich in haar lichaam gedragen als suikers. Wat nare schommelingen in haar bloedsuikerspiegel gaf met alle gevolgen van dien. Onverklaarbare, vage maar bijzonder hinderlijke klachten als gewrichtspijnen en tekenen die wezen op een voorstadium van diabetes. Niet iets waar je heel blij van word. Per toeval kwam ze erachter wat de oorzaken van deze ongemakken waren. Namelijk natuurlijke en kunstmatige zoetstoffen en Triticum, oftewel tarwe.

Natascha bakt Review Xandra Bakt Brood

Welke (pseudo)granen en dergelijke gebruikt deze bakster dan wel?

De recepten van Natascha zijn niet koolhydraatarm, maar wel snellesuikervrij. In plaats van tarwe, spelt en boekweit neemt zij daarom meel gemaakt van haver, hazelnoten, tamme kastanjes, amandelen en rogge. Zo zorgt bijvoorbeeld tamme kastanjemeel voor een natuurlijk zoetje in je baksels. Het is wel een iets duurdere meelsoort, maar wist je dat je het heel eenvoudig zelf kunt maken. Elders op mijn website lees je er alles over. Hier dus: Zelf tamme kastanjemeel maken. Dat zelf maken geldt trouwens ook voor haver- en notenmeel. Heel zijn ze vaak een stuk goedkoper en tevens langer te bewaren. Maal ze gewoon in een koffiebonenmolentje of keukenmachine fijn. Zo simpel kan het zijn.

Suikervrij en toch lekker zoet

Als je geen natuurlijke en kunstmatige zoetstoffen toevoegt, is het dan nog wel lekker? Hoe zit het met de structuur, want suiker zorgt voor een speciale brosheid en maakt dat een koekje knapperig is. Je moet dan op zoek naar goede alternatieven. Je zou zoals veel hobbybakkers dat doen dadels kunnen gebruiken. Helaas is dit geen optie, daar deze gedroogde vruchten ware suikerbommetjes zijn. Weliswaar zijn dat fruitsuikers, maar toch. Dat is nu juist wat ze wil vermijden. Daarom gebruikt Natascha in haar boek geen (riet-)suiker, honing, kokosbloesemsuiker, maple syrup, rijststroop, stevia of andere kunstmatige zoetstoffen.

Welke smaakmakers gebruikt deze bakster dan wel?

De auteur neemt vers fruit, kaneel, kokos, vanille en gedroogde en ongezwavelde abrikozen.

Natascha bakt Review Xandra Bakt Brood

Hartige en zoete versnaperingen

Welke lekkernijen vind je allemaal in Natascha bakt? Ben je een zoetekauw of eet je liever iets hartigs? Met de ruim 60 recepten is er voldoende keus voor iedereen. Het boek is overzichtelijk opgebouwd. De baksels zijn als volgt ingedeeld:

• Koek – cantuccini, kokosbolletjes, Fryske dúmkes, Schots shortbread, stroopwafels, etc.
  • Gebak – appelbol, brownies, scones, muffins, madeleines, soesjes, tartelettes, etc.
  • Cake – bananennotencake, Indonesische spekkoek, ontbijtkoek, etc.
  • Taart – appelkruimeltaart, frambozenkwarktaart, red vervetcake, etc.
  • Brood – crackers met pitten en zaden, Duits roggebrood, mueslibollen, etc.
  • Feest – hot cross buns, paasbrood, kerstkransjes, etc.
  • Hartig – kaaswafels, flammküchen, Molukse pasteitjes, plaatkoekies, etc.

Wie is Natascha van der Stelt

Natascha is een echte boekenwurm en bakfanaat. Naast het schrijven van bakboeken, verslindt ze er ook menigeen op allerlei gebied. Ze heeft haar eigen bureau voor web- en tekstredactie. Ze vertaald Engelstalige boeken, schrijft leesrapporten, analyseert manuscripten en nog veel en veel meer.

Dat ze haar liefde voor het bakken niet van een vreemde heeft blijkt wel uit de tekst op de kaft van haar nieuwste boek. Daar staat te lezen dat haar opa bakker was. Hij leerde haar onder meer welke verhoudingen voor de perfecte cake zorgen en hoe je deeg kneedt. De mazzelaar erfde zelfs zijn leerboeken en een deel van zijn bakkersgereedschap.

Volg Natascha online:

Natascha bakt Review Xandra Bakt Brood

Natascha bakt zonder suiker en tarwe

Ben je dol op bakken, maar wil je wel bewust genieten? Dan is dit heerlijke bakboek echt iets voor jou. Natascha leert ons hoe je heel eenvoudig, smaakvolle lekkernijen uit de oven kunt toveren. De recepten bevatten geen natuurlijke of kunstmatige zoetstoffen en geen tarwe, spelt of boekweit. In dit boek staan ruim 60 lekkernijen. Van pizza tot platbrood, van stroopwafels tot tarte tatin. Dus je bent voorlopig nog niet uitgebakken.

Je kunt het boek Natascha bakt zonder suiker en tarwe eenvoudig via de onderstaande link bestellen. Zo help je mij vervolgens ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg proberen maar!

Bron: Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het Natascha bakt zonder suiker en tarwe / ISBN 9789492086990 / softcover / juni 2019.