Niet zomaar koekjes! (review)

Niet zomaar koekjes! (review)

‘Niet zomaar koekjes’ is het ultieme koekjesboek voor de wat meer ervaren keukenprins(es). Of een beginnende koekenbakker met een flinke dosis zelfvertrouwen en ervaring in het lezen van kookboeken. Het loont absoluut de moeite om eerst alle uitleg en informatie goed te lezen voordat je aan het bakken slaat. De recepten zijn fantastisch, daar ligt het niet aan, maar dat wat voor een ervaren bakker duidelijk is, is dat voor een beginner nog niet. Maar al doende leert men nietwaar.

Dit boek gaat dan ook niet over zomaar koekjes, maar over extra smakelijke en bijzondere exemplaren. Het bevat ruim 100 recepten voor zalige zoete & hartige koekjes. Er is voor elk wat wils. Deze lekkernijen passen prima bij een kopje vers gezette koffie, thee of zelfs een alcoholisch drankje. De Belgische Danny Capon geeft er een geheel eigen draai aan.

Niet zomaar koekjes! (review)

8 november 2016

Niet zomaar koekjes! (review)

Het boek bestaat uit meerdere hoofdstukken en start met goede informatie en tips over de (basis)ingrediënten, hulpingrediënten zoals smaakmakers en rijsmiddelen, toppings en vullingen. Dus alles wat je nodig hebt voor het bakken van lekkere koekjes. Weet je niet precies wat bepaalde vaktermen in het boek betekenen, dan kun je die heel eenvoudig opzoeken in het overzicht. Begrippen als broyage, fonceren, onderkruimelen en stuifbloem worden beknopt uitgelegd.

Danny start met vertellen welke drie verschillende bereidingswijzen hij gebruikt. Een zetdeeg, een wrijfdeeg en een roerdeeg. Zetdeeg is altijd een rol of steek (koekvormpjes) deeg. Wrijfdeeg is een slapper deeg en daardoor kun je het met behulp van een spuitzak op de bakplaat aanbrengen. Roerdeeg is zowel geschikt als rol- en als spuitdeeg. Dan volgt uitleg over het bakken in de oven en waar je allemaal op moet letten. En als laatste en dat is meteen ook wel het spannendste en het leukste onderdeel; Het proeven en beoordelen van de koekjes.

Niet zomaar koekjes! (review)

Koekjes, koekjes en nog meer …

De recepten zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:

• Steek- en snijkoekjes (bijv. pitmoppen, janhagel, kaneelwafeltjes, speculaasjes)
  • Spuitkoekjes (bijv. boterspritsen, kletskoppen, koffieroomkoekjes, eikenblaadjes)
  • Luxe desserts (bijv. knabbelaartjes, amandeltuiles, vruchtenpomponnetjes, calvadosrondjes)
  • Kruidenkoekjes ( bijv. kruidige haverkoekjes, kaashapjes, mueslikoekjes, boekweitkoekjes)

Lekkernijen zoals studentenkusjes, kokostuiles, lukken (wafeltjes), madeleines, pomponnetjes (soort mini muffins), festijntjes en nog veel meer. Alleen de bijzondere namen maken je al nieuwsgierig. Heb jij wel eens een krikkrakje bij de koffie gegeten of een Weens hoefje bij de thee? Ik had er nog nooit eerder van gehoord, maar de bijbehorende foto’s doen je wel al watertanden. Doe mij maar een koektrommel met een gemengd assortiment.

Niet zomaar koekjes! (review)

Danny Capon

Over de auteur van dit heerlijke koekjesboek is helaas niet veel bekend. Ik vermoed dat deze banketbakker vaker in de keuken te vinden is dan op social media. Gelukkig maar anders hadden wij het nu waarschijnlijk zonder dit inspirerende naslagwerk moeten doen. Danny Capon is een vakleerkracht in België, hij geeft o.a. les in patisserie aan Syntra West en de gastronomische school ‘Ter Groene Poorte’ (hé daar kennen we ook Frank Deldaele van, de schrijver van ‘De smaak van brood en Yves Thomaes van het boek ‘Lekker zonder allergenen’). Dat bakken zit dus wel snor. ‘Niet zomaar koekjes’ is alweer het vierde boek van Danny. Eerder verschenen ‘Het koekje’, ‘Bakbasics’ en ‘Koekje bij de koffie’. Helaas zijn deze eerder verschenen titels niet meer nieuw te koop.

Niet zomaar koekjes! (review)

Persoonlijk koekje

Het is een fijn boek met net weer andere recepten dan de alom bekende patisserie boeken. Wellicht omdat elk land zo zijn eigen voorkeur en traditie heeft wat betreft zoete en hartige lekkernijen. Juist dat verschil maakt het zo bijzonder en interessant. Dit boek bevat heerlijke recepten van een zeer ervaren bakker en het staat vol prachtige foto’s. Danny deelt goede achtergrondinformatie en zo een schat aan kennis met ons.

Toch plaats ik een kleine vraagteken bij de wijze waarop de recepten zijn vastgelegd. Voor een minder ervaren keukenprins(es) lijkt het mij toch echt te summier. De auteur geeft in het boek aan dat de baktijden heel moeilijk zijn aan te geven, omdat geen enkel oven hetzelfde bakt. Dat is natuurlijk zo, maar misschien was een richtlijn voor het aantal minuten toch aangenaam geweest. Zeker wanneer je een geheel onervaren en daardoor ietwat onzekere bakker bent. Dat wordt dan een x aantal minuten door het ovenraampje gluren. Maar er zijn ergere dingen nietwaar. Ook staat niet bij alle ingrediëntenlijsten de benodigde hoeveelheden bakpoeder of alkali vermeld. Voor in het boek vind je wel wat uitleg, maar het was wat makkelijker geweest als het gewoon overal bij zou staan.

Verder ben ik vol lof over ‘Niet zomaar koekjes’. Het vormt een mooie aanvulling op mijn andere bakboeken. Een ervaren thuisbakker kan hier goed mee uit de voeten. Ik zeg bakken maar!

Niet zomaar koekjes! (review)

Bron: Met dank aan uitgeverij Lannoo voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Niet zomaar koekjes.