Ons bakboek van KVLV (review)

Ons bakboek van KVLV (review)

Ons bakboek van KVLV Verscheen onlangs bij uitgeverij Lannoo. KVLV staat voor ‘Het Katholiek Vormingswerk van Landelijke Vrouwen’. Dat klinkt een beetje ouderwets, maar deze Vlaamse vrouwenvereniging blijkt nog springlevend en anno 2019 heel actief te zijn. De eerste uitgave van deze titel verscheen al in 1990 en was direct een groot succes. Nadien zagen nog een aantal herziene uitgaves het levenslicht, waaronder dit fraaie exemplaar. Ons bakboek bevat ruim 300 lekkernijen. Je vindt er recepten voor wafels, gebakjes, koeken, taart, cake, toetjes, brood en nog veel meer in.

KVLV vrouwen met vaart: ’Niets zo heerlijk als zelfgebakken taart, koekjes, cake of biscuit. En thuiskomen in een huis met de geur van versgebakken brood is altijd een waar genot.’

Persoonlijk word ik altijd een beetje blij van een heruitgave, al dan niet herzien. Het geeft aan dat de uitgeverij het de moeite waard vindt om een nieuwe voorraad te laten drukken. Zoals ze zelf aangeven: ‘Net als vele andere dingen is bakken onderhevig aan trends en nieuwe ontwikkelingen’. Dus een aanvulling of een update op zijn tijd is nog helemaal zo gek nog niet. Ik ben nieuwsgierig naar de inhoud van dit boek en voorzien van een kopje thee, ga ik het op mijn gemak doorbladeren.

Ons bakboek van KVLV (review)

Vrijdag 20 december 2019

Alweer een bakboek hoor ik je denken. Maar geloof mij het ene bakboek is beslist het andere nog niet. Voor wie nog geen bakboek in de kast heeft staan is dit een prima basishandboek om mee te starten. Het fijne aan Ons bakboek is dat er naast de recepten ook uitleg en stap-voor-stap foto’s in staan. Zo kan ook jij als beginnende bakker er meteen mee aan de slag. Tevens biedt het veel smakelijke recepten voor de meer ervaren keukenprins(es).

KVLV: ‘Met duidelijk en eenvoudig geschreven recepten, stap-voor-stap beschrijvingen en aantrekkelijke foto’s. Zo tover je gemakkelijk een zelfgebakken dessert op tafel. Begin al maar te watertanden!’

Ons bakboek is mooi en eigentijds vormgegeven. De hardcover maakt dat het stevig boek is waaraan je vele jaren plezier zult hebben. Het enige jammere aan deze titel is dat er bij veel recepten geen afbeelding geplaatst is. Dat is wellicht iets persoonlijks, maar zelf wil ik altijd eerst zien hoe het baksel na afloop hoort te ogen. Ik ben dan toch eerder geneigd om iets te gaan maken. Of juist niet natuurlijk.

Veel basis info en recepten

Het boek is opgebouwd in acht hoofdstukken. Het eerste onderdeel gaat over basisingrediënten en bakmaterialen. Welke soorten rijsmiddelen heb je nodig. Kies je voor boter of juist olie. Voeg je wel of geen suiker toe en wat zijn de gevolgen van die keuze. Daarna legt de auteur je alles uit over bakvormen en andere materialen.

Hoofdstuk 2 gaat in zijn geheel over brood en broodjes, met gist, desem of bakpoeder als rijsmiddel. In onderdeel drie tot en met zes vind je koekjes, gebak, wafels, cake, soezen en taart. Hoofdstuk zeven gaat over glutenvrij, lactosevrij en vegan baksels. In het laatste item staan allerhande lekkernijen afkomstig uit de gehele wereld. Wat denk je van een Victoria Sponge uit Engeland, een Zwartewoudtaart uit Duitsland of macarons uit Frankrijk.

Ons bakboek bestaat uit ruim 300 recepten, de een nog lekkerder dan de andere. Meer dan 375 pagina’s vol met tips, informatie en lekkernijen. Met dit boek op je werkblad ben je voorlopig nog niet uitgebakken.

cupcakes of muffins

Brood zowel glutenvol als glutenvrij

Het is belangrijk om eerst even te vermelden dat het hier om een Vlaams bakboek gaat. De benamingen voor bepaalde soorten meel en brood zijn hierdoor anders dan wij in Nederland kennen. Zo verstaan wij onder pistolets langwerpige, harde broodjes. In België zijn ze rond van vorm.

Brood is mijn specialiteit en daarom ga ik daar ook wat verder op in. Het hoofdstuk brood is best uitgebreid. Je vindt er niet alleen basisrecepten voor bijvoorbeeld wit, bruin en volkorenbrood, maar verrassend genoeg werken ze ook met bijzondere graansoorten als eenkoorn, kamut, spelt en boekweit. In het onderdeel genaamd ‘Het andere gebak’ staan recepten voor allerhande lekkernijen inclusief brood die veelal glutenvrij, lactose vrij en vegan zijn. Soms zelfs suikervrij. De iets meer ervaren brood bakkers vinden hun uitdaging in verschillende smaken brioche, stokbrood, pistolets, tijgerbrood, enzovoort. Aan dat laatste brood had de maker ervan best nog wel wat meer aandacht mogen schenken. Het uiterlijk van de korst laat wat te wensen over en het brood ziet er ietwat compact uit. Waarschijnlijk een te korte tweede rijs gehad.

Een ander opvallend detail is dat het water wordt afgemeten in plaats van gewogen. Geen maatbeker is immers hetzelfde. Een gemiste kans denk ik dan, want zeker voor beginnende bakkers luistert het nogal nauw.

Zuurdesem, een beetje (te) kort door de bocht

Dat het bakken van zuurdesembrood om andere bakskills vraagt blijkt wel na het lezen van het item over het zelf maken van een desemstarter. Ik vind het knap als je met zo weinig info toch een prachtig gerezen desembrood uit de oven weet te toveren. Er staan overigens slechts twee recepten voor desembrood in het boek. Dus wat mij betreft hadden ze dit onderdeel beter kunnen weglaten. Het voorkomt teleurstelling en dat veel bakkers vroegtijdig afhaken. Dat is jammer, want met de juiste info en tips kan iedereen desembrood leren bakken.

Conclusie: Voor wie op zoek is naar een algemeen en uitgebreid bakboek wil en vooral zoetige versnaperingen maakt is dit een fijn basisboek. Maar voor degene die juist meer brood wil leren bakken adviseer ik om een andere titel aan te schaffen. Wil je weten welke geschikt voor jou is, lees dan even de andere boek recensies op mijn website (Link: Kookboeken).

Perentaart

KVLV vrouwen met vaart

Deze ‘Het Katholiek Vormingswerk van Landelijke Vrouwen’ vereniging heeft een eigen website: KVLV http://www.kvlv.be/. Misschien vind je het leuk om daar even een blik op te werpen. Op KVLV vind je meer info de vereniging, hun activiteiten en welke boeken ze uitgeven. Naast Ons Bakboek is er bijvoorbeeld ook Ons kookboek en Ons breiboek.

KVLV op sociale media:

Ons bakboek

Ben je dol op bakken, maar je hebt geen idee hoe dat in zijn werk gaat? Dan is dit je kans! In dit basisboek vind je alle info, recepten en foto’s om van te gaan watertanden. Zo kan ook jij binnenkort allerlei heerlijke gerechten en lekkernijen uit de oven toveren. Klinkt goed nietwaar! Je kunt het boek ook heel eenvoudig via de onderstaande link bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Lannoo voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Ons bakboek’ van KVLV vrouwen met vaart / ISBN 9789401460439  / Hardcover / oktober 2019