Pizza op basis van groenten (review)

Pizza op basis van groenten (review)

Pizza op basis van groenten. Dit boek van Manon van Essen is een pareltje. Hoezo hoor ik je denken, er zijn toch wel meer bakboeken over pizza. Daar heb je gelijk in, maar dit exemplaar is anders dan anders. Het is zeker geen kookboek om de ultieme Italiaanse pizza te leren bakken, als die pizza al bestaat natuurlijk. Daar zijn de meningen over verdeeld en dat is maar goed ook. De een heeft liever een dikke Amerikaanse pizza, de andere juist een flinterdunne, knapperige bodem belegd met verse lekkernijen. Waar draait het hier dan wel om? Wat maakt dit boek nu zo de moeite waard.

Manon: ‘Ik vertel je in mijn boek alles over verschillende soorten pizzadeeg op basis van groenten, ik deel mijn favoriete recepten en ik hoop je vooral te inspireren.’

Pizza op basis van groenten (review)

Dinsdag 2 juli 2019

Pizza op basis van groenten (review)

De bodem is niet van karton

‘De bodem is niet van karton’ zoals een slogan in een reclame filmpje uit de jaren tachtig luidde. Nee zeker niet, die bestaat namelijk, heel verrassend, voor bijna 50% uit groenten. De rest is bloem, gist, olie, zout en een conserveringsmiddel. Misschien heb je ze al eens bij Albert Heijn of een andere supermarkt in het koelschap zien liggen. Ze worden verkocht onder de naam Magioni oftewel de groentepizza, met of zonder saus en topping. Wist je dat je die vrolijk gekleurde lekkernijen nu ook heel eenvoudig zelf kunt maken. In het boek Pizza deelt Manon van Essen al haar tips, weetjes en recepten met ons.

Manon: ‘De lekkerste pizza begint met de bodem.’

Zien ze er niet schitterend uit, die gekleurde groentebodems op de foto hierboven. Het prachtige beeldmateriaal in het boek is overigens gemaakt door Simone van den Berg. Je krijgt meteen zin in een stuk pizza. Manon maakt bodems met als basis bloemkool en brengt kleur aan met Butterfly pea (blauw), spirulina (donkergroen), kurkuma (geel), chocolade (bruin). Verder gebruikt ze bieten, tomaten, peterselie, framboos en nog veel meer. Eigenlijk kun je vrijwel alle groente wel in pizzadeeg verwerken. Zo krijgen de kids en fervente ‘ik lust geen groente’ types ongemerkt toch een flinke portie groente binnen. Blijft het die avond een stuk gezelliger aan tafel.

Pizza op basis van groenten (review)

Gezonde(re) optie, pizza op basis van groenten

Vaak staan pizza’s als ongezond te boek. Veel mensen voelen zich na het eten ervan schuldig, maar dat is helemaal niet nodig. Het is net zoals met brood, daar wordt ook met de vinger naar gewezen. Pure onzin wat mij betreft, tenzij je een allergie of bepaalde aandoening hebt. Je mag het trouwens best met mij oneens zijn, maar respecteer wel mijn mening.

Er is niks mis met goed gebakken brood of een pizza, gemaakt met eerlijke en verse ingrediënten. Mensen vergeten vaak dat wat ze erop doen ook niet geheel onbelangrijk is. Daarom ben ik zo blij met het boek van Manon. Ze laat ons zien hoe het ook kan. Het bakken van een pizza is een feestje of je nu alleen eet of samen met familie of vrienden. Pizza’s zijn ideaal voor het verwerken van restjes groenten en zelfs fruit. Hartig, zoet, vegan, vegetarisch, glutenvrij, lactosevrij, met vlees, vis of  gevogelte, het kan allemaal.

Pizza op basis van groenten (review)

De inhoud van het boek Pizza

Pizza is een heel toegankelijk boek. Zelfs wanneer je nog nooit brood of pizza gebakken hebt, kun je na het lezen van de broodnodige beginners info meteen aan de slag. Je hebt een blender of foodprocessor nodig om van de groente een gladde saus te maken. Het deeg kun je in een kneedmachine kneden of gewoon lekker stoer met de hand (gezond bezig!). Ik zeg bakken maar! Serveer er een verse salade bij, zodat iedereen kan kiezen wat en hoeveel hij of zij eet.

Het boek is overzichtelijk opgemaakt. Het start met een beknopte verslag over het ontstaan van het merk Magioni. Dan volgen tips, de do’s & don’ts en vervolgens de ruim 60 smaakvolle recepten.

• Degen en sauzen – benodigdheden, basispizza, welke kleuren deeg kun je maken en waarmee, toppings in de vorm van sauzen.
  • Vega(n) pizzarecepten – met bijvoorbeeld paddenstoelen, aubergine, gegrilde paprika, asperges, falafel, baba ganoush, etc.
  • Pizzarecepten met vis en zeevruchten – groene curry en garnalen, lauwgerookte zalm, scampi’s tonijn met kappertjes, etc.
  • Pizzarecepten met vlees en gevogelte – gegrilde kippendijen, biefstuk reepjes, salami. etc.
  • Specials – pizza’s voor kids, pizza-nacho’s, partydippers, zoete mini pizza’s, etc.
  • Side salads – allerlei verse salades.

Pizza op basis van groenten (review)

Wie is Manon van Essen

Manon van Essen is de oprichter en receptontwikkelaar van de groentepizza genaamd Magioni. Haar uitgangspunt is: gezond eten en eenvoudig en snel te maken. Ze wil iedereen laten genieten van gezonde pizzabodems op basis van groenten. Momenteel verkoopt ze ongeveer 13.000 groentepizza’s per dag en is ze bezig om de wereld te veroveren. De groentepizza’s zijn inmiddels ook verkrijgbaar in Duitsland, België, Spanje en Engeland. En nu is er dan ook het boek Pizza. Vol met verleidelijke recepten voor homemade pizza’s op basis van groenten!

Pizza op basis van groenten

Wil je meer weten over het zelf bakken van groentepizza’s en welke smaakcombinaties het lekkerste zijn? Wil je beetje op de lijn letten of ben je juist op zoek een gezonder alternatief? Dan is dit boek beslist iets voor jou. Het is leerzaam en bevat alle basis weetjes en recepten voor groentepizza’s. Zowel vegan, vegetarisch, met vlees, vis of gevogelte. Voor iedereen zit er wel iets bij.

Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bestellen. Zo help je mij vervolgens ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg proberen maar!

Bron: Met dank aan uitgeverij Spectrum voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar ‘Pizza’ van Manon van Essen / ISBN 9789000366118 / Paperback / mei 2019.