Proef de zee met Anne Fleur Sanders (review)

Proef de zee koken met zeewier

Proef de zee met Anne Fleur Sanders (recepten), Anya van de Wetering (styling) en Bella Thewes (foto’s). Deze dames leren je alles over zeewier en in welke smakelijke gerechten je ze kunt verwerken. Proef de zee bevat bijzonder leesvoer dat het hart van menig culinaire boekenwurm sneller laat kloppen en zijn of haar hebberigheidsvirus activeert. Dit boek wil je vasthouden, doorbladeren, lezen, ruiken en er direct de keuken mee induiken. Ben of ken jij ook een kokkie met een avontuurlijke inslag, lees dan snel verder.

Wist je dat het eten van kleine hoeveelheden zeewier heel gezond is en dat je allerlei verschillende soorten wieren hebt, met elk hun specifieke smaak, geur en bite.

Proef de zee met Anne Fleur Sanders (review)

Zaterdag 13 april 2019

Proef de zee koken met zeewier

Zeewier: een beetje vreemd, maar wel lekker

Het toevoegen van zeewier aan allerlei verschillende gerechten is op zich niet nieuw. In de Japan en Korea maakt het al decennia onderdeel van het menu uit. Je kent vast de groene buitenkant van sushi wel. Dat is nori en wordt gemaakt van verschillende soorten roodwieren.  Misschien heb je zelfs al eens een heerlijke Dutch Weed Burger gegeten. Een echte aanrader, niet alleen voor vegetariërs. Kortom zeewier is het ingrediënt van de toekomst. Nu vind je het wellicht nog een beetje raar, net zoals het eten van insecten, maar over een paar jaar blijkt het ineens heel gewoon te zijn. Dan gebruikt iedereen kombu, wakame, hijiki, arame, dulse, nori, Iers mos, Agaragar, chlorella of spirulina. Zelf bakte ik al eerder glutenvrije zeewier crackers en desem pistolets met zeekraal. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog meer mogelijk is. 

Tip van Anne Fleur: Zout kun je prima vervangen door gedroogde en gemalen zeewier.

De meeste soorten zeewier worden duurzaam gekweekt. De dames raden je af om zelf op het strand je kostje bij elkaar te scharrelen. Nu denk je natuurlijk waarom niet? Ze zeggen dat je dan niet weet hoe lang het wier er al ligt en of het eventueel vervuild is. Als je toch kiest voor wildplukken, ga dan met een erkende gids op pad. Tegenwoordig is deze zilte groente steeds makkelijker (online) verkrijgbaar, veelal in gedroogde vorm, maar ook vers. Breng eens een bezoekje aan een natuurvoedingswinkel zoals Ekoplaza, een goed gesorteerde supermarkt of een viswinkel.

Proef de zee koken met zeewier

Super gezond, maar eet het met mate

Zeewier bevat veel gezonde aspecten, maar zoals met veel dingen overdaad schaadt. Dit heeft te maken met het feit dat deze zilte groente veel jodium bevat. Een stofje dat in kleine hoeveelheden goed is voor de werking van je schildklier, maar in grote hoeveelheden juist schadelijk. Geniet gerust van zeewier, maar eet het met mate. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niemand zo snel een grote bak met zeesla als maaltijd zie verorberen. De auteur adviseert een maximale dagelijkse portie van 5 -10 gram gedroogde zeewier wat gelijk staat aan 40 -100 gram vers.

Naast jodium zit zeewier ook nog een boordevol vezels, eiwitten, vitaminen, mineralen, antioxidanten en goede vetten. Dat laatste vond ik wel verrassend, want dat verwacht je niet zo snel in groenvoer. Ik tenminste niet.

Smaakt het naar meer? Je kunt Anne Fleur ook online volgen:

Proef de zee koken met zeewier

De vijfde smaak of umami

Umami is een smaak waar je vaak even aan moet wennen. Start daarom met kleine hoeveelheden en leer zeewier zo waarderen. Het vormt samen met zoet, zuur, zout en bitter de vijf hoofdsmaken die ons voedsel kent. Door het toevoegen van Umami komen andere smaken beter tot zijn recht. Zo geeft Anne Fleur de tip om tijdens het koken van broccoli of specieboontjes een stukje kombu toe te voegen. Daar geeft de groente een intensievere smaak zonder dat je zout hoeft te gebruiken. Umami vind je bijvoorbeeld ook in shiitakes, sojasaus, Parmezaanse kaas, tomaten, gistextract en misopasta.

Voor hartige en zoete gerechten

In Proef de zee vertelt Anne Fleur Sanders over de eigenschappen van de verschillende wieren. De een is meer geschikt om rauw te eten, de andere komt juist pas tijdens het koken of wokken tot bloei. Het boek bevat ruim 50 heerlijke recepten, waaronder een deel vegetarisch zoals zeespaghetti met burrata en geroosterde tomaatjes en basilicum. Wieren in combinatie met vis, schaal- of schelpdieren denk aan aramesalade met forel of Alkmaarse gort met venusschelpen en hijki. Bijzonder verrassend zijn de zoete lekkernijen en drankjes. Zo ben ik ontzettend nieuwsgierig naar de witte chocolade met hazelnoten en wakame. Kortom een inspirerend kookboek waarmee je fantastische culinaire avonturen gaat beleven.

Proef de zee koken met zeewier

Boek: Proef de Zee

Ben je nieuwsgierig? Wil je graag wat duurzamer door het leven gaan en ben je nieuwsgierig naar nieuwe smaken, structuren en gezondere opties? Maar je hebt geen idee wat er allemaal met zeewier mogelijk is? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en foto’s zodat je direct aan de slag kunt gaan. Proef de zee is niet alleen geschikt voor de meer ervaren keukenprins(es). De recepten zijn heel toegankelijk en daarom ook maakbaar door startende kokkies.

Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bestellen. Zo help je mij vervolgens ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg proberen maar!

 

Bron: Met dank aan uitgeverij Terra voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. De ‘Proef de zee’ van Anne Fleur Sanders, Anya van de Wetering en Bella Thewes / ISBN 9789089897961  / Hardcover /  maart 2019.

©XBB Copyright Xandra Bakt Brood

Geef een reactie: