Puur natuur Groente Monique van der Vloed

De maand januari is bij uitstek geschikt om een gezondere eetwijze in de spotlights te zetten. Er is niets mis mee om af en toe te genieten van calorierijke lekkernijen, mits het maar geen dagelijkse gewoonte wordt. Het nuttigen van echte ‘guilty pleasures’ mag immers best een feestje op zich blijven. Tenminste, zo denk ik er over.

‘Heerlijke recepten en tips om elke dag meer groente te eten’.

Monique laat ons in haar nieuwe boek zien dat je van groente ook pure verwennerijen kunt maken. Verse groente bezit van nature vol op smaak, maar wij zijn dat vaak niet meer gewend. Aan bewerkte voedsel  worden zoveel stoffen toegevoegd, dat je de oorspronkelijk smaak en geur bijna niet meer herkent. Wanneer je van instant overstapt naar vers en onbewerkt lijkt alles in eerste instantie flauw en smaakloos. Niets is minder waar! Het is blijkt een kwestie van gewenning te zijn.

Zaterdag 5 januari 2019

Groente, een gezond alternatief

Eet jij wel voldoende groente? De minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bedraagt 250 gram. Wist je dat slechts 2% van de Nederlandse bevolking deze dagelijkse hoeveelheid ook daadwerkelijk binnen krijgt? Blijkbaar is het eten van verse groente toch iets lastiger dan we in eerste instantie denken. Een veelgehoord excuus is dat mensen wel meer groente eten willen, maar niet weten hoe ze dat moeten aanpakken. Gelukkig is daar een goede oplossing voor. Gebruik het boek van Monique als leidraad.

Feit: Elke kleur groente bezit zijn eigen specifieke cocktail van gezonde stoffen. Daarom is het verstandig om van elke kleur iets te eten. In het boek van Monique lees je hier alles over.

Monique van der Vloed neemt ons mee in de wereld van de verse groente. Ze legt in haar boek Puur natuur groente uit waarom deze plantaardige lekkernijen de voorkeur verdienen. Ze bevatten veel goede stoffen als vitamines, mineralen en vezels. Bovendien zorgt het eten van groente voor een stabiel bloedsuikerspiegel en je hebt langer een verzadigd gevoel. De auteur verorbert gemiddeld twee kilo plantaardig snoepgoed per dag weg. Zoveel? Ja zoveel! Hoe dan? Daar wil ik beslist meer over weten. Jij toch ook?!

Groente, groente en nog meer groente

In het eerste twee hoofdstukken van puur natuur groente legt de auteur uit wat groente is, wat het zo gezond maakt en hoe je er heel makkelijk veel van binnen krijgt. Volgens Monique is het maken van puree de oplossing. De broodnodige vezels blijven gewoon intact. Ze zijn minuscuul klein en kunnen door een blender of staafmixer niet kapot gemaakt worden. De overige hoofdstukken bevatten haar recepten. Zo kun je ontbijten met groente, lunchen, dineren en zelfs als tussendoortje nemen. Maak er een smoothie van of een hapklare puree. Verwerk het in salades, muffins, hartige taarten, stoofpotten of gewoon in een soep.

De recepten in dit boek zijn 100% natuurlijk. Ze bevatten geen gluten (waar ik mij persoonlijk niet helemaal in kan vinden) en geen geraffineerde suikers. Ze zijn lactosevrij, e-nummervrij en veelal veganistisch. Wanneer je minder strikt bent of geen allergie hebt, kun je de plantaardige ingrediënten eenvoudig vervangen en glutenvol graan of meel gebruiken. Kies wel zo veel mogelijk voor onbespoten en verse groente, dan weet je wat je eet.

Op de foto hier boven zie je een zoete aardappel-stoofpot met verschillende kruiden, specerijen, stukjes tempeh, ui en sojasaus. Op de foto hier onder staat een heerlijke groente muffin. Ideaal om kleine restjes in te verwerken en heel geschikt om als ontbijt te nuttigen.

Wie is Monique van der Vloed

Waarschijnlijk heb je haar naam al eens eerder gehoord en ken je een van haar boeken. Enkele titels zijn: Natuurlijk lekker bakken, Het 101 taartenboek, Dat maken we natuurlijk lekker zelf of Decemberlekkers.

Monique is, zoals ze zelf uitlegt, een (natuur)voedingsdeskundige, gewichtsconsulent, voedingscoach en auteur. Ze is een echte duizendpoot die dagelijks door je tijdlijn op social media stuitert. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze heeft er een stukje over geschreven. Tot op de bodem zoekt ze uit waarom dingen wel of niet goed voor je zijn. Haar doel is om mensen gezonder te laten leven. Haar boeken en website vormen een fijne inspiratiebron. Het enige waar ik minder enthousiast over ben is het beeldmateriaal in de boeken. De foto’s geven een gerecht vaak minder smakelijk weer en dat is best jammer vind ik zelf. Het oog wil tenslotte ook wat. Daarom heb ik voor de mooiste exemplaren gekozen en die hier geplaatst. Uiteraard met toestemming van de uitgeverij.

Groente, daar kun je meer mee

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van mijn review. Wil je de uitdaging aangaan en vaker verse groente omtoveren tot een smakelijk gerecht? Zodat de reacties met ‘dat lust ik niet’ verdwijnen als sneeuw voor de zon. Heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Schaf dan het boek van Monique aan. Zij neemt je mee in de wereld die groente heet.

Je kunt heel eenvoudig een exemplaar van ‘puur natuur groente van uitgeverij Passie via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

IK ZEG LEZEN MAAR!

Bron: Met dank aan uitgeverij Passie voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar Puur natuur Groente door Monique van der Vloed / 9789492847034 / november 2018  / paperback.