Red zuurdesem van Wouter Groeneveld (review)

Red zuurdesem van Wouter Groeneveld is een persoonlijke zoektocht van een bakker met een missie. De liefde voor zuurdesem is door de jaren heen alleen maar groter geworden. Zijn reis is nog niet ten einde, maar inmiddels heeft de auteur zoveel kennis vergaard dat hij dat graag met ons wil delen. Desembrood verdient het immers om weer in de schijnwerpers te staan. Iets dat ik alleen maar kan beamen. Er gaat immers niets boven een (h)eerlijk brood, gebakken van pure ingrediënten. Deeg dat de tijd krijgt om zich tot een smaakvol en licht verteerbaar brood te mogen en kunnen ontwikkelen. Lekker brood, wat wil een mens nog meer?!

Een herkenbaar en leerzaam boek voor elke desem-o-holic en iedereen die meer over het geheim van een goed desembrood wil weten. Kennis is macht en dé sleutel naar een smaakvoller brood.

Een onstilbare honger naar kennis

De afgelopen 10 jaar heeft Wouter beslist niet stil gezeten. Een groot deel van zijn vrije tijd werd besteed aan het vergaren van kennis. Maar laten we bij het begin beginnen. Net zoals velen van ons, is ook Wouter ooit gestart met het bakken van brood in een broodbakmachine. Wanneer je na verloop van tijd meer wilt en het eeuwige gat in je brood ineens een stuk minder aantrekkelijk is, ga je op onderzoek uit. Je speurt het world wide web af, verslindt (bak)boeken en je schrijft je in voor een officiële bakkersopleiding.

Na enige tijd was de auteur een diploma rijker, maar een illusie armer. Op de meeste scholen leer je helaas te weinig over het bakken van echt desembrood. (Al heb ik zelf wel het idee dat hier en daar een ommekeer plaats vindt.) Men maakt leert de aankomende bakkers (te) vaak gebruik te maken van poedertjes en proces versnellende handelingen. Voordeel daarvan is dat de bakker elke dag precies hetzelfde brood bakt, jaar in, jaar uit. Men zegt dat na marktonderzoek is gebleken dat consument dit graag wil. Een nadeel is, dat de smaak en verteerbaarheid redelijk wat te wensen overlaat.

Wouter besluit daarom een andere weg in te slaan. Hij loopt stage bij gepassioneerde desembakkers, geeft enkele bak demonstraties en gaat in gesprek met boeren, molenaars, bakkers en allerhande wetenschappers. Soms worden er zijpaden bewandeld die leiden naar stoere bierbrouwers en zelfs een heuse champagnemaker. Maar altijd keert hij weer terug naar de hoofdweg die leidt naar het ultieme desembrood. Het is beslist geen straf om al lezende, steeds een stukje met hem mee te wandelen.

Praktijk, theorie, recepten en werkwijzen

Red zuurdesem bestaat uit een leerzaam verhaal, weergegeven op wel 370 bomvolle pagina’s. Wie denkt dat het een eenvoudig roman is, heeft het mis. Het boek bevat niet alleen een inspirerend (reis)verslag. Je vindt er tevens diepgaande informatie over bijvoorbeeld microben, bacteriën, organismen en ander broodnodig gespuis. Piepkleine, levende wezentjes die zorgen voor smaak, geur en een makkelijker te verteren bammetje. Pure wetenschap van de bovenste plank. Daarnaast staan er verschillende recepten in het boek, voorzien van bijpassende formules en de beste methode om het brood zelf te (kunnen) maken. Verder ontbreken ook tips en goede adviezen niet. Hier en daar is de tekst voorzien van een grapje die voor wat extra luchtigheid zorgen.

Als Nederlandse had ik soms wel een klein beetje moeite met de Vlaamse woorden en grammatica, maar het wende snel. Moeilijk te lezen is het boek zeker niet. Het fijne er aan is dat Wouter de Belgische benamingen voor bepaalde soorten meel, bloem en brood duidelijk uitlegt. Ik heb er veel van opgestoken en begrijp nu een stuk beter waar de Vlaamse hobbybakkers op sociale media het over hebben.

Je vindt nog veel meer dingen in het boek, maar meer wil ik niet verklappen. Dan moet je het boek zelf maar lezen. Het is beslist de moeite waard. Ik zeg doen!

Wie is Wouter Groeneveld?

Tot slot laat ik je nog even nader kennis maken met de auteur en redder van zuurdesem. Op de achterflap van het boek staat het volgende te lezen: Wouter Groeneveld is een software ingenieur en onderzoeker. Hij is werkzaam bij de universiteit van Leuven en heeft in zijn vrije tijd het diploma brood- en banketbakker behaald. Hij woont samen met zijn vrouw in Hasselt en bakt het ene desembrood na het andere. Zelfs de kat is fan van een versgebakken broodkorstje.

Meer over en van Wouter vind je online op:

Het boek Red zuurdesem bestellen

Ben je dol op smaakvol desembrood en wil je over dit bijzondere product weten? Dan is dit boek een echte aanrader. De zoektocht van Wouter is herkenbaar en bijzonder leerzaam. Het boek is niet alleen geschikt voor de ervaren rotten in het vak. Ook voor de beginnende en de iets meer gevorderder (desem)bakker is het een waar feest om te lezen.

Red alvast een zuurdesem

Kun je niet wachten en wil je alvast een desem opstarten? Geen probleem! Op mijn website Xandra bakt Brood staat een onlinecursus voor het zelf maken van een desem. Veel heb je er niet voor nodig. Enkel wat rogge, water en een flinke portie geduld.

Bron: Met dank aan Wouter Groeneveld voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van Red zuurdesem (ISBN 9789464052725) uitgeverij Brave New Books, uitgave mei 2020.