Spelt van Roger Saul (Review)

Spelt van Roger Saul (Review) f

Spelt van Roger Saul is een fijn boek met meer dan alleen maar standaard gerechten. Je vind er recepten voor brood, crackers, koekjes, zoete en hartige taart, stoofpotten, allerlei hoofdgerechten, lekkere ontbijtjes en smakelijke verwennerijen. Kortom een veelzijdig kook- en bakboek met spelt in de hoofdrol. Alleen de kaft is al een genot om naar te kijken en nodigt je uit om direct in het boek te gaan bladeren. De korenaren beloven eerlijke en heerlijke recepten zonder onnodige en onnatuurlijke fratsen.

Spelt is een lid van de graanfamilie, een kruising tussen het oerspelt genaamd emmer en de grassoort Aegilops.

Spelt van Roger Saul

3 november 2015

Spelt van Roger Saul

Een veelzijdig graan

Ook al dreigt spelt nu samen met tarwe in een minder gunstig daglicht komen te staan en haver als de nieuwe superfood wordt gezien. Is het absoluut onzinnig om deze graansoort dan maar niet meer te eten.  Spelt bezit zeker goede eigenschappen. Het is licht verteerbaar, heeft een lagere glycemische index en er zitten meer voedingsstoffen in dan bij tarwe het geval is. Bovendien smaakt het anders, het is zacht en heeft een vleugje noot.

Wie graag wil genieten van een nog sterkere nootachtige smaak, vervangt spelt door emmer, de voorloper van deze graansoort, ook wel oerspelt genoemd.

Wie doorgaans brood van tarwe bakt, moet vaak wel even wennen aan spelt. De glutenstrengen zijn zwakker en je loopt sneller de kans dat je het deeg overkneed. Zo’n 6 á 8 minuten kneden met de machine op een lage stand is vaak ruim voldoende. Ook is het deeg iets minder vormvast en zal een heel, klein beetje uitzakken. Wil je dat niet, gebruik dan een bakvorm om je brood in te bakken.

Spelt van Roger Saul 2

Het boek is opgebouwd in 7 hoofdstukken en eindigt met een handig en overzichtelijk register.

• Inleiding, bestaande uit: 1. Voedingswaarden van spelt, 2. Koken met spelt, 3. Basisrecepten
  • Broden
  • Ontbijt
  • Lichte maaltijden & snacks
  • Bij de thee
  • Hoofdgerechten
  • Nagerechten

De Inleiding start met een kennismaking met de auteur en wordt gevolgd door het ontstaan van spelt, wat het nu eigenlijk precies is en welke gezonde eigenschappen het bevat. Waar je op moet letten wanneer je met spelt gaat koken en bakken. In het deel over basisrecepten legt Roger je beknopt uit hoe je zelf bladerdeeg, kruimeldeeg, pasta en/of een desemstarter kunt maken.

Recepten in Spelt van Roger Saul

Ik zal zomaar eens wat lekkere baksels en gerechten opnoemen die in het boek aan bod komen. Allemaal hier vermelden is niet te doen, want het zijn er gewoonweg te veel. Wat natuurlijk niet erg is, want dan loont het om het boek aan te schaffen. Goed, daar gaan we …. meergranenbrood, Engelse muffins, pijnboompitten-cranberrry sodabrood of een met walnoten & stilton, Scandinavische kardemom-amandelbroodjes, boeren cruesli, karnemelkpannenkoeken, erwtensoep met splijtkool & speltvlokken, een salade van rode bieten, geitenwrongel, hazelnoot & dille, rabarberplaatkoek, visschotel met spelttopping of wat dacht je van een lekker kleverig toffeepuddinkje?

Spelt van Roger Saul 3

Roger Saul

Roger Saul is de spelt-expert in Engeland. Hij heeft niet alleen een boerderij in Somerset maar is onder andere ook nog de stichter van het designerlabel Mulberry. Dat label is bekend om de fraaie landelijke mode accessoires zoals tassen en riemen. Zij ontwerpen en produceren bijvoorbeeld voor Ralph Lauren en Burberry. Een veelzijdig man dus die Roger. Mocht je het leuk om te weten, hij is getrouwd met Monty, zij is een voormalig model van Dior en samen hebben ze drie zonen. Maar goed, het gaat ons om spelt dus keren we terug naar de boerderij.

Sharpham Park

De boerderij, Sharpham Park genaamd heeft een eigen website. Misschien vind je het interessant om daar eens een bezoekje aan te brengen. Op de natuurvoedingsboerderij verbouwen ze biologische spelt. Ze malen het zelf in een molen waar alleen spelt door verwekt mag worden. Verder produceren ze behalve meel en bloem ook koekjes, muesli, granola, spelpuffs en geparelde spelt. Dat laatste product kun je prima als vervanger voor rijst gebruiken. Je schijnt er zelfs een heerlijke risotto van te kunnen fabriceren. Dat maakt een beetje foodie wel nieuwsgierig nietwaar. Even onthouden dus: geparelde spelt. Gepareld betekent ‘een beetje geslepen’.

Roger Saul heeft door veel met dit smaakvolle graan te experimenteren een grote verzameling met de lekkerste recepten opgebouwd. Een logisch vervolg is dan heerlijk een kook- en bakboek waar we allemaal van kunnen genieten. Bovendien deelt de auteur ook nog zijn kennis op het gebied van positieve kwaliteiten van dit bijzondere graan.

Spelt van Roger Saul 5

Roger: “Spelt is een geweldig graan. Alleen al vanwege zijn heerlijke nootachtige smaak en zijn enorme veelzijdigheid.”

Al een tijdje zocht ik een boek met verschillende spelt recepten. Natuurlijk niet van brood en koekjes, want daar heb ik er al voldoende van. Tenminste ….. dat dacht ik. Maar toen had ik de foto’s van de lekkernijen met gedroogd fruit en noten nog niet gezien. Goed, ik was dus op zoek naar gerechten waarin bijvoorbeeld de hele graankorrels worden verwerkt. Salades, soepen, stoofschotels en zulks meer. ‘Spelt’ bevat dat allemaal. Zelfs wanneer je geen vlees en/of vis eet, blijft er nog voldoende lekkers over. Of vervang, net zoals wij doen, deze ingrediënten gewoon door iets dat je wel wilt eten.

Ik heb zo’n idee dat dit boek voorlopig niet in de boekenkast terecht komt, maar gewoon in de keuken blijft liggen. Er staan zoveel maakbare heerlijkheden in die alle gezinsleden wel kunnen waarderen, dat het jammer is wanneer het boek uit het zicht zou verdwijnt. Misschien dat manlief nu zelf eindelijk iets weet te verzinnen wanneer het zijn beurt is om te koken. We blijven hoopvol. Aan dit boek zal het zeker niet liggen. Wil je meer over spelt weten kijk dan even hier op mijn blog.

Spelt van Roger Saul 4

Meer info & bestellen ‘Spelt van Roger Saul’

Bron: Met dank aan uitgeverij Veltman voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar ‘Spelt van Roger Saul’.