Suikervrij, een gezonde uitdaging

Suikervrij, een gezonde uitdaging 1

Suikervrij, een gezonde uitdaging voor het nieuwe jaar. Weg met al die samengestelde chemische zooi, dat een fabrikant (gezond) voedsel noemt. Laten we teruggaan naar de basis en weer leren genieten van de pure smaak van verse ingrediënten. Zorg goed voor jezelf! Je bent tenslotte een ‘Limited Edition’ en dus heel waardevol. Er is maar één jij. Waarom zou je een leven vol vervelende kwaaltjes, ziektes en overgewicht veroorzaakt door slechte voeding accepteren?

Suikervrij, een gezonde uitdaging

Ben jij een suikerjunkie? Waarschijnlijk wel, maar daar kun je eigenlijk niets aan doen. Het zijn de fabrikanten die ons afhankelijk van hun producten maken door overal suiker (en andere troep) in te stoppen. Waarom hoor ik je denken. Ze willen geld verdienen. Denk maar aan de nicotine in sigaretten. Zoetigheid, suiker dus, is absoluut verslavend en het veroorzaakt, onder andere, enorme schommelingen van je bloedsuikerspiegel. Waardoor je honger krijgt en nog meer wilt/gaat eten.

Suikervrij, een gezonde uitdaging 3

Goede voornemens

Eigenlijk ben ik niet zo van de goede voornemens per 1 januari. Waarom wachten als je ook meteen kunt beginnen. Daarom ik ben al sinds een paar maanden aan het ontsuikeren, stapje-voor-stapje. Frisdranken dronk ik al sporadisch, alcohol blief ik niet zo, snoep is niet mijn ding, de instant producten waren al afgeschaft, dus dat was een eitje. Ik heb gelukkig ook geen probleem met het laten staan van vruchtensappen, koek, taart, chips, toetjes, ijs en andere suikerbommetjes. Goede kwaliteit chocolade is een een ander verhaal, maar als het voor een goed doel is dan overleef ik de uitdaging vast wel zonder (denk ik zo.. ). Alleen met het eten van zelfgebakken brood stop ik echt niet. Wel vervang ik een klein deel daarvan door rauwkost, verse soep en overnight oats.

Suikervrij, een gezonde uitdaging 2

Ontsuikeren & afkickverschijnselen

De eerste weken tijdens het ontsuikeren had ik regelmatig last van hardnekkige hoofdpijn, die zich niet 1,2,3 door een pijnstiller liet uitschakelen. Dat is wel lastig wanneer je gewoon aan het werk bent. Ook kreeg ik warmte aanvallen, een soort van opvliegers, was soms misselijk en duizelig. En als ik dan zo onverstandig was om wel een gebakje aan te nemen van een jarige collega, dan ontstond er na een tijdje door de mijn lage suikerspiegel een ontzettende mistwolk in mijn hoofd. Alsof je acute Alzheimer hebt gekregen. De klanten en collega’s zullen mijn IQ op dat moment wel héél erg laag hebben gevonden. Dit vreemde verschijnsel heb ik ook regelmatig waargenomen bij iemand met suikerziekte. Geloof mij, echt prettig voel je, je dan niet, maar het gaat allemaal over.

Suikervrij, een gezonde uitdaging 4

Sugarchallange

De komende tijd zal ik mijn ervaringen rondom het suikervrij eten met jullie delen. Waar loop je tegen aan, wat zijn de valkuilen en moeilijke momenten (als die er zijn). Ook de recepten op mijn blog zullen deze maand geen suiker, stroop of honing bevatten. Wanneer er tijdens het ontsuikeren een x aantal kilo’s als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen, is dat mooi meegenomen nietwaar! Ik doe mee om gezonder te leven en zo minder klachten en meer energie te krijgen.

Ik ben de sugarchallenge al aangegaan. Doe jij ook mee?

Alle begin is moeilijk. Heb je echt geen idee hoe je moet beginnen en wat je wel en niet kan eten? Schaf dan een van de boeken van Carola aan en breng een bezoek aan haar website. Daar vind je heel veel goede informatie. Ook kun je lid worden van de Facebook groep om elkaar te steunen en tips te geven tijdens de uitdaging.

Suikervrij, een gezonde uitdaging 6

Boodschappen & voorraadkast

Op de website van Carola kun je gratis de ‘Suikerspiekpas’ downloaden. Op de pas staan de meestgebruikte suikerschuilnamen. Heel handig om bij je te hebben wanneer je boodschappen gaat doen. 

Ruim de voorraadkast op voordat je aan de uitdaging begint. Doe alles weg (of zet het uit het zicht) waar suiker en andere zoetstoffen inzitten. Eet vooral vers en gezond. Wil je net als ik wel wat brood blijven eten, neem dan (desem)spelt- of roggebrood en probeer een deel te vervangen door eiwitten en groente. Volgens Carola eten we veel te weinig eiwitten. Ze geven je een vol gevoel en je zult veel minder snel de nijging hebben om te gaan snaaien. In haar boeken staan veel goede tips over gezonde eiwitbronnen.

Suikervrij, een gezonde uitdaging 5

100% Suikervrij voor altijd

Het Spectrum: “Carola van Bemmelen is dé expert in Nederland op het gebied van suikervrij en suikerbewust leven. Ze helpt je in 100% suikervrij voor altijd met een praktisch stappenplan, checklists en veel tips naar een suikerbewuste leefstijl. Een uiterst logisch en praktisch vervolg op de Sugarchallenge: je hebt 30 dagen suikervrij erop zitten. En dan? Je wilt niet meer terug naar je oude, suikerrijke leven, maar compleet suikervrij is toch wel wat streng om voor altijd vol te houden.
Ontwikkel je ‘suikervisie’ en leer daardoor om te gaan met suikervrij op vakantie, in je gezin, op je werk. Met volop relaxte, suikerbewuste recepten van Sharon Numan, ook voor speciale, feestelijke gelegenheden.

Suikervrij, een gezonde uitdaging 7

Meer info & bestellen

Bron: Met dank aan ‘Kip & Ei’, uitgeverij Unieboek | Het Spectrum en Carola van Bemmelen voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar ‘100% Suikervrij voor altijd’ en alle overige informatie.

©XBB Copyright Xandra bakt brood

 

Geef een reactie: