Theetuin van Modeste Herwig (review)

Theetuin van Modeste Herwig (review)

Online kwam ik enkele weken geleden het boek de ‘Theetuin’ van Modeste Herwig tegen. Mijn nieuwsgierigheid werd direct gewekt. Ik ben een echte theeleut, maar ik hou niet van echte thee. Groene thee of kruiden(mengsels) hebben mijn voorkeur. Mijn thee koop ik meestal bij een goede theewinkel in Haarlem. Waarom? Op die vraag kan ik twee antwoorden geven. A. het is een leuke winkel en ze verkopen heerlijke soorten thee. B. Ik wist niet dat het zelf theeplanten kweken, oogsten en mengen zo eenvoudig is.

‘Theetuin van Modeste Herwig. Ontdek met behulp van dit boek hoe je zelf de lekkerste kruidenthee maakt van verse en gedroogde eetbare tuinplanten.

Er is zoveel meer mogelijk dan alleen verse muntthee uit eigen tuin. Veel ruimte heb je niet nodig. De meeste theeplanten doen het ook prima in een bloempot of –bak. Dus zelfs op een kleine balkonnetje kun je een waar tea-aholic paradijs creëren.

Theetuin van Modeste Herwig (review)

Vrijdag 10 augustus 2018

Theetuin van Modeste Herwig (review)

Kruidenthee of tisane

Aftreksels waar geen bladeren van de echte theestruik Camellia sinensis in zitten mogen eigenlijk geen thee genoemd worden. Daarom gebruikt Modeste de woorden kruidenthee en tisane. Kruidenthee of tisane, is een op thee lijkende, warme of koude drank, die gemaakt wordt van één of meerdere kruiden.

De echte theestruik gedijt alleen goed in een tropisch of subtropisch klimaat. Voor ons klimaat is het kweken van deze plant geen optie.

Een veelzijdig thee(tuin)boek

‘Theetuin’ is geen nieuw boek (2016), maar dat er inmiddels al een vierde druk verschijnt (begin september 2018) zegt mij genoeg. Verrassend is dat eigenlijk niet, want meeste boeken van Modeste zijn absoluut het lezen waard. Het onderwerp ‘thee uit eigen tuin’ sluit overigens heel mooi aan bij de titel ‘IJs in elk seizoen’ (2017). In dit boek vind je alles over zelf ijs maken met verse ingrediënten van het seizoen. De verschillende onderdelen van deze eetbare planten kun je tevens gebruiken om mee te koken en bakken. Als je tuin dan toch op de schop gaat, kun je meteen het een en ander combineren. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Het is een heerlijk lees- en kijkboek. Het oogt fris, groen en eigentijds. Je kunt het gebruiken als een tuin- als een doe- en als een kookboek. Die laatste omschrijving dekt de lading niet helemaal, maar omdat bij de meeste boekwinkels de koffie- en theeboeken bij de kookboeken ingedeeld staan, houd ik het daar toch maar op. Het prachtige beeldmateriaal is gemaakt door meerdere fotografen. Modeste Herwig nam het leeuwendeel voor haar rekening. De andere foto’s zijn van Maayke de Ridder, Anneke Beemer en Flora Press Agency.

Theetuin van Modeste Herwig (review)

Informatief en leerzaam

Modeste legt uit welke planten eetbaar en geschikt zijn. Ook hier geldt weet wat je eet of drinkt. In het boek komen 40 verschillende soorten aan bod. Van eenjarige kruiden, die je heel makkelijk zelf kunt zaaien tot heesters die wat meer ruimte vergen. Theeplanten met namen als dropplant (mijn favoriet), vrouwenmantel, salie, moerasspirea of munt, lavendel, kamille en goudsbloem. Er zijn natuurlijk veel meer eetbare planten. De soorten die Modeste koos zijn makkelijk zelf te kweken, algemeen verkrijgbaar en veelal geschikt voor in een pot of bak.

‘De enige plant die in het boek ontbreekt is de theestruik Camelia sinensis, waar de bekende zwarte thee van afkomstig is.’

Voor thee(mengsels) kun je bladeren, bessen en bloemen van eetbare planten uit de tuin gebruiken. Wildplukken is tevens een optie, maar vraag dan eerst toestemming of je op die bepaalde plek mag plukken. Dan kom je niet voor ongewenste verrassingen te staan.

Kweken, oogsten en drogen

De kruiden staan per soort ingedeeld en zijn voorzien van allerhande informatie. Denk aan:

• Nederlandse en Latijnse benaming (handig als je naar een kweker gaat).
  • Welke delen zijn bruikbaar.
  • Wanneer kun je wat oogsten.
  • Hoe smaakt het.
  • Bereidingswijze, vers of gedroogd.
  • Hoe bewaar je de oogst, drogen of invriezen en hoe doe je dat.
  • Plant beschrijving, variaties, kleur, grondsoort, zon of halfschaduw, et cetera.
  • Kweken; kopen, zaaien of stekken.
  • Hoe onderhoud je deze plant het best.

Tot slot vind je in dit hoofdstuk tips en uitleg over het zetten van thee. Welke kruidencombinaties de lekkerste melanges opleveren voor zowel warme tisanes als ijsthee.

Theetuin van Modeste Herwig (review)

Plantschema’s en -tabellen

Modeste zou Modeste niet zijn wanneer er geen voorbeelden met plantschema’s en overzichtelijke plantenlijsten in het boek zouden staan. Echt heel praktisch, als je wel groene vingers maar bijvoorbeeld geen gevoel voor styling hebt. Zo doe je voldoende inspiratie op voor het aanleggen van je eigen kruidentuin(tje).

‘Snoeien doet groeien, maar pluk met beleid.’

Niet alle planten die je in een winkel of tuincentrum kunt kopen zijn geschikt om te consumeren ook al zijn het eetbare soorten. Vaak worden deze planten met een naar goedje tegen ziektes en plagen bespoten. Dat wil je natuurlijk niet binnen krijgen. Soms hebben de verkooppunten een speciale afdeling voor de moestuin. Hier staan de kruiden en groenten die je veilig kunt eten. Zelf zaaien hoort ook tot de mogelijkheden. Neem dan wel zaden van biologische herkomst.

Citroenverbena, dropplant en munt

Ik bracht onlangs een bezoekje aan de Intratuin in Hilversum en daar hadden ze tot mijn grote verbazing zelfs een afdeling biologische en eetbare kruidenplanten, waaronder een tafel speciaal met theeplanten. Ik kon de verleiding niet weerstaan en  schafte een citroenverbena aan. Deze plant noemt men ook wel verveine, ijzerhard of Aloysia citriodora. Wat een heerlijk en overduidelijke citroengeur geeft deze plant af. Weer totaal anders dan de citroenmelisse, de citroengeranium of het citroengras. De verbena krijgt volgend jaar een mooi plaatsje naast de dropplant (Agastache foeniculum) en de pepermunt (Mentha x pipereta. Hmmm … van de winter mijn wensenlijstje maar eens opstellen en een plan maken voor de halve kruidencirkel.

Gelukkig staat er achterin het boek een lijstje met bijzondere theewinkels. (Jottum, die van mij staat er ook in the-art-of-tea-herbs-spices.nl/) Adressen van theetuinen die je kunt bezoeken en waar je vaak zelf mag plukken. Ook de websites voor het aanschaffen van planten(zaden) ontbreken niet. Dus je kunt direct aan de slag.

Theetuin van Modeste Herwig (review)

Wie is Modeste Herwig

Modeste (1963) groeide op in Lunteren. Op 15-jarige leeftijd begon ze met het fotograferen van bloemen en tuinen. Modeste is een bekende Nederlands schrijver, tuinfotograaf en tuinontwerper. Een beetje boekenwurm en tuinier herkent haar naam direct. Ja zeker, Modeste is de dochter van Rob Herwig. Zij heeft haar groene vingers absoluut niet van een vreemde. Sterker nog in de familie Herwig bevinden zich als sinds mensenheugenis hoveniers. Men zegt dat er al rond 1700 een heuse gaardenier zich in hun gelederen bevond. Van iets wat recentere datum is haar grootvader, A.J. Herwig, hij schreef tuinboeken, werkte mee aan een radiorubriek en artikelen in magazines zoals bijvoorbeeld de Margriet. Haar vader, Rob Herwig, zette de traditie voort, als fotograaf & auteur van tuinboeken.

In 2016 verscheen de eerste druk van de Theetuin van Modeste Herwig.

Boek Theetuin van Modeste Herwig

Heb je groene vingers en ben je een echte theeleut? Dan is dit boek echt iets voor jou! In de Theetuin van Modeste Herwig vind je alle informatie en how to’s over het zelf maken van thee(mengsels). Je kunt direct aan de slag of maak eerst een plantschema voor volgend seizoen. Het boek is verkrijgbaar via de onderstaande link bij Bol.com. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Meer van Modeste Herwig

IK ZEG THEELEUTEN MAAR!

Bron: Met dank aan uitgeverij Forte Groen voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. Theetuin van Modeste Herwig / ISBN 9789462501126 / softcover / uitgave 2016. Het boek is ook via de webshop van Forte Groen verkrijgbaar.