Vegabijbel van Isabel Boerdam (review)

Vegabijbel van Isabel Boerdam (review)

Koken uit de Vegabijbel. Durf jij de uitdaging aan? Wees gerust, je hoeft tegenwoordig echt geen geitenwollen sokken of openlucht-Nikes te dragen. Iedereen kan flexitariër of vegetariër zijn of worden. Vega is hip en vooral een goed stap richting een duurzamer leven. De ‘Nationale week zonder vlees’ is net achter de rug. Ik hoop dat we wederom allerlei mensen hebben overtuigd dat een dagje vleesloos eten helemaal zo gek nog niet is. Er zijn immers genoeg smakelijke gerechten waarin je een stukje van een of ander dier helemaal niet mist.

Met deze vegabijbel binnen handbereik hoef je, je nooit meer af te vragen: ‘wat zullen we vanavond nou weer eens eten’.

Ben jij een echte keukenprins(es)? Laat je dan inspireren door de Vegabijbel van Isabel Boerdam. Een prachtig kook- en lesboek in één. Boordevol lekkere recepten! Van pompoenstoof tot courgettespaghetti en van falafel tot knolselderijsteak. Vegetarisch eten is beslist niet saai of smaakloos. Integendeel! Probeer het gewoon een keer zou ik zeggen.

Vegabijbel van Isabel Boerdam (review)

Vrijdag 22 maart 2019

Vegabijbel van Isabel Boerdam (review)

Smakelijke inspiratiebron

Dit boek kun je met recht een naslagwerk noemen. De Vegabijbel is een nieuw deel in de serie kookbijbels van uitgeverij Carrera Culinair. Het is niet zomaar een boek, maar een kook- en lesboek in een. In de Vegabijbel staan ruim 150 vegetarische recepten voor elk seizoen. Waaronder een flink aantal handige basisrecepten, waar je vervolgens je eigen draai aan kunt geven. Daarnaast vind je veel tips en uitleg met duidelijke stap voor stap foto’s en een lijst met onmisbare ingrediënten.

De Vegabijbel is geschikt voor zowel de beginnende als de meer ervaren thuiskoks, flexitariërs, vegetariërs en iedereen die graag eens een dagje vleesloos wil eten.’

De Vegabijbel ligt hier voor mij op tafel. Het boek oogt fris, verzorgd en aantrekkelijk. Het prachtige beeldmateriaal is verzorgd door Saskia Lelieveld. De illustraties zijn gemaakt door Tijs Koelemeijer. Kortom, het is een kookboek waarmee je direct aan de slag wilt. Tevens bevat het een handige leeslint, zodat je jouw meest favoriete recept snel terug kunt vinden. Het compacte en dikke formaat van dit boek is wel een nadeel. Het past helaas niet in mijn kookboekenstandaard. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het boek niet goed op de juiste pagina open blijft liggen. Wellicht zal dat beter gaan naar mate het boek meer is gebruikt. De tijd zal het leren.

Vegabijbel van Isabel Boerdam (review)

Van dagelijkse kost tot feestgerechten

De recepten in de Vegabijbel zijn zeer divers. Ze lopen uiteen van dagelijkse kost tot culinaire verwennerijen. Je kunt kiezen uit makkelijke en snelle maaltijden voor elke dag. Denk dan aan heerlijke lunchgerechten, diners en smakelijk tussendoortjes. Natuurlijk ontbreken de luxere gerechten niet. Voor het bereiden daarvan heb je iets meer tijd nodig, maar dan zet je ook wel iets bijzonders op tafel. Zoals je op een van de foto’s kunt zien is het boek opgedeeld in de volgende categorieën:

• Basisrecepten – tomatensaus, knoflooksaus, mayonaise, kruidenbouillon, currypasta, etc.
  • Curry’s en stoofschotels – Thaise gele curry, Indiase korma, Marokkaanse pompoenstoof, en nog veel meer.
  • (Maaltijd)soepen – Japanse ramen, wortelsoep met gember, Marokkaanse Harira, etc.
  • (Maaltijd)salades – Hollandse peulvruchtensalade, Oosterse broccolisalade, etc.
  • Pasta’s en lasagnes – fusilli, Mediterrane tagliatelle, gnocchi-bake, lentelasagne, etc.
  • Wraps en pakketjes – Mexicaanse taco’s, wraps met falafel, filodeegbuideltjes, etc.
  • Quiches, frittata’s en hartige taarten – quinoataart, plaattaart, quiche met witlof, etc.
  • Stampot en aardappelgerechten – zoete aardappelmoussaka, aardappelkroketjes, etc.
  • Rijst- en granengerechten – kokosrijst, paksoiwok, safraanrisotto, sushi, etc.
  • Burgers en balletjes – pompoen-pecan burger, linzenburger, falafelballetjes, etc.
  • Feestgerechten – portobellopizza, gevulde paprika, millefeuille van mozzarella, etc.

Vegabijbel van Isabel Boerdam (review)

Wie is Isabel Boerdam

Isabel was pas 9 jaar oud toen ze van de een op de andere dag besloot dat ze geen stukjes dode koe meer op haar bord wilde hebben. Haar ouders vonden dat geen probleem. Ze vertelden haar dat ze voortaan vegetarisch mocht eten. Het menu in haar tienertijd bestond voornamelijk uit salades, hartige quiches en pasta’s. Allemaal rijkelijk voorzien van kaas, kaas en nog meer kaas.

Dat laatste ingrediënt is nogal een vetbommetje. Isabel dacht dat moet toch ook gezonder en met minder calorierijk kunnen. Voortvarend ging ze aan de slag met linzen, kikkererwten, bieten, knollen en bijzondere granen. Ontdekte ze plantaardige melk, notenpasta en nog veel meer vegetarische lekkernijen. Er ging een hele nieuwe wereld voor haar open. Een fijne bijkomstigheid was dat haar overtollige ‘love handles’  in een ommezien verdwenen (Iets wat mij overigens helaas nog niet gelukt is).

Stap voor stap naar een duurzamer leven

Stap voor stap veranderde Isabel haar eetpatroon. Dat is de beste manier om je eetpatroon blijvend te veranderen. Op een gegeven moment werd het voor haar een vanzelfsprekende en gezonde leefstijl. De afgelopen jaren heeft Isabel veel ervaring opgedaan op het gebied van smaakvol, verantwoord en vegetarisch koken. Het werd daarom tijd om haar bevindingen graag met iedereen te delen. Zo zag haar food & lifestyle blog ‘De Hippe Vegetariër’ in 2013 het levenslicht. Deze website is door de jaren heen uitgegroeid tot een online platvorm. Het is niet alleen geschikt voor vegetariërs, flexitariërs en foodies, maar voor iedereen die wel diervrij wil gaan eten, maar geen idee heeft hoe.

Isabel Boerdam schreef vervolgens twee boeken ‘De hippe vegetariër’ en de ‘Vegabijbel’. Daarnaast richtte zij een stichting op ‘Nationale Week Zonder Vlees’. De eerste editie vond plaats in maart 2018. Inmiddels is het een terugkerend jaarlijks evenement. Een ding is zeker, er zijn de afgelopen jaren grote stappen gemaakt op het gebied van duurzamer eten. Desondanks valt er toch nog een hoop werk te verrichten. Wanneer begin jij?

Dat smaakt naar meer

Vegabijbel van Isabel Boerdam (review)

Vegabijbel van Isabel Boerdam

Ben je nieuwsgierig? Wil je graag wat minder vlees eten of juist helemaal niet. Maar je hebt geen idee hoe je dat aanpakt? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en stap-voor-stap foto’s zodat je direct aan de slag kunt gaan. Dit boek is niet alleen voor beginnende flexitariërs en vegetariërs. Ook de meer ervaren kokkies kunnen zich lekker uitleven met dit boek. Je kunt het boek ook heel eenvoudig via de onderstaande link bestellen. Zo help je mij vervolgens ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Ik zeg proberen maar!

Bron: Met dank aan uitgeverij Carrera Culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. De ‘Vegabijbel’ van Isabel Boerdam / ISBN 9789048847082 / Hardcover /  februari 2019.

Meer reviews over boeken uit deze serie kookbijbels: ‘Pizzabijbel’ of de ‘Pastabijbel’.