Vers uit de oven van Ajda Mehmet (review)

Vers uit de oven van Ajda Mehmet en uitgeverij Good Cook. Regelmatig vergeet ik dat je meer met je oven kunt dan er smakelijk brood in bakken. Dat is best jammer, want er is zoveel meer mogelijk. Helemaal wanneer je een oven met een grill en een stoomfunctie hebt. Bovendien heb je tijdens het bereiden van de lekkernijen of maaltijd je beide handen vrij. Ondertussen kun je dus iets anders gaan doen. De was ophangen, een boek lezen of bijvoorbeeld naar je favoriete programma kijken. Slim om voortaan te multitasken.

Ajda: ‘Je oven is het Zwitserse zakmes onder de keukenapparatuur. Hij kan bakken, roosteren, grillen, deeg laten garen, crackers krokant maken, groenten karamelliseren en fruit zachter maken.’

Vrijdag 22 november 2019

In het boek Vers uit de oven vind je recepten die, zoals de titel al doet vermoeden, je allemaal in de oven kunt maken. Smakelijke ideetjes voor snelle en makkelijke doordeweekse maaltijden en wat meer uitgebreide gerechten. Zoals schotels waarin groente de hoofdrol spelen, gezonde en gezinsvriendelijke opties en een aantal specials voor bijzondere gelegenheden. Laat je inspireren door deze auteur, maak haar recepten en geef er desnoods een eigen draai aan. Kijk wat je in de kast hebt staan en verwerk dat in het gerecht. Met behulp van Ajda en haar boek leer je de oven optimaal te gebruiken. Dat scheelt immers weer een hoop pannen en deksels afwassen. Iets waar ik direct blij van word.

Inhoud van het boek

Nu ben je natuurlijk wel nieuwsgierig geworden wat Aida allemaal in haar oven maakt. De inhoud van het boek is verdeeld over een tal van hoofdstukken. Eerst stelt Ajda zich aan je voor, dan volgen de recepten:

Ontbijt en br(l)unch: o.a. kakifruit met citrus en vanille, granola met cacao en kokos, haverbrood zonder kneden en wat denk je van aardappel-feta rösti met avocado.

Lunch en hartige tussendoortjes: o.a. soep van geroosterde tomaat en venkel, Cavolo nero chips (Italiaanse boerenkool), tofufrites met pittige pindasaus, plaatbrood met zwarte olijven en rode ui of een hummusbowl met geroosterde brocolli en chorizo.

Diner: o.a. kip biryani uit de oven, romige polenta met Parmezaanse kaas, geroosterde pompoen en paddenstoelen.

Zoete hapjes: chocolade hazelnoottaart met koffie, kersengalette of een bittere citroencake met blauwe bessen.

Het boek sluit af met zowel een receptenoverzicht ingedeeld per hoofdstuk en een register waarin je alles op alfabetische volgorde snel terug kunt vinden.

Tips en trucjes

Bij de recepten vind je tevens allerlei handige tips en trucjes om he gerecht optimaal uit de oven te laten komen. Soms moet je een schotel aan het begin van de bereidingstijd eerst afdekken en later weer verwijderen om bijvoorbeeld een knapperige korstje te creëren. Een andere keer moet je een beetje spelen met de oventemperatuur. Eerst warm beginnen en daarna verlagen of juist andersom.

Ik heb al een paar recepten gezien die ik beslist wil proberen. Zo ben ik benieuwd naar het haverbrood zonder kneden (dat was te verwachten natuurlijk). Maar ook de geroosterde peren met kastanjeroom en de geroosterde tomaten met gemarineerde ricotta trokken meteen mijn aandacht. Elke keer dat je door het boek bladert, ontdek je weer andere verrassende smaakcombinaties. Kortom een heerlijk inspirerend ovenboek boordevol hippe lekkernijen. Ga de uitdaging aan en haal ook meer uit je oven.

Wie is Ajda Mehmet

De in Londen geboren Ajda is een veelgevraagd foodstylist en receptenschrijver. Momenteel woont ze in Amsterdam. Na een carrièreswitch in 2012 zij zich nu helemaal op foodstyling en het ontwikkelen van recepten.  Ze werkt nu bijvoorbeeld voor Philips, Happinez , Etsy, Shell of Delicious Magazine en verschillende kookboeken uitgeverijen.

Onlangs verscheen haar eerste boek Vers uit de oven en aan nummer twee Salades wordt op dit moment hard gewerkt. Men verwacht dat het boek rond april 2020 beschikbaar is.

Je kunt Ajda volgen op:

Vers uit de oven

Staat jouw oven ook regelmatig te niksen en heb je geen idee hoe je hem optimaal kunt benutten? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en foto’s om van te gaan watertanden. Zo kan ook jij binnenkort allerlei heerlijke gerechten en lekkernijen uit de oven toveren. Klinkt goed nietwaar! Je kunt het boek ook heel eenvoudig via de onderstaande link  bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Good Cook voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van ‘Vers uit de oven’ van Ajda Mehmed / ISBN 9789461432223  / Hardcover / oktober 2019

Meer van uitgeverij Good Cook: