Wereldbakboek van Stefan Elias (review)

Wereldbakboek van Stefan Elias (review)

Wereldbakboek, het beste gebak van Gent tot New York. Onlangs verscheen het nieuwe bakboek van de bekende Vlaamse Bloch bakker Stefan Elias. De meeste thuisbakkers kennen hem van het Belgische bakboek. Een geweldig standaardwerk. Een echte bestseller boordevol typisch Belgische lekkernijen. Inmiddels is het Belgisch bakboek helaas uitverkocht, maar ik hoop dat de uitgeverij een herdruk in overweging neemt.

Gelukkig is er nu het Wereldbakboek. Ben jij ook zo benieuwd wat er allemaal in dit exemplaar staat? Het boek bevat recepten, zoals de titel al doet vermoeden, van baksels van over de gehele wereld. Luxe lekkernijen gemaakt van allerlei soorten zoete en rijke degen. Men noemt dit met een chique Frans woord: Viennoiserie, wat zoiets als gebak betekent.

Stefan Elias: ‘Als bakker heb je de luxe dat je weinig grondstoffen nodig hebt om toch iets ontzettend lekkers op tafel te toveren. Misschien wel het belangrijkste dat je daarbij nodig hebt, is geduld. Daarin zit vaak het geheim van de smaak.’

Meer over Stefan Elias:

Wereldbakboek van Stefan Elias (review)

Vrijdag 10 januari 2020

Viennoiserie, brioches en taarten

Viennoiserie, wat is dat eigenlijk? Het woord Viennoiserie is afgeleid van Viennois oftewel uit Wenen. Onder deze term vallen luxe, rijke degen met veel boter, suiker en vaak ook eieren. Veel lekkernijen in dit boek hebben een basis van brioche of gelamineerd (blader)deeg. Daarnaast vind je er recepten voor allerhande soorten cake, gebak, brioches, luxe broodjes, zoete broden en zelfs de hartige baksels ontbreken niet.

Het fijne aan het Wereldbakboek is dat het lekker veelzijdig is. De auteur neemt ons aan de hand mee op een wereldreis. Je hoeft je koffers er niet voor in te pakken. Uren op Schiphol voor de incheckbalie staan is er ook niet bij. Toch moet je er wel iets voor doen om van deze heerlijkheden te kunnen genieten en dat is … je raadt het vast al … bakken!

Het boek bevat wel 150 recepten voor zowel de beginnende als de meer ervaren thuisbakker. Al moet ik wel eerlijk melden, dat beginners er wel een flinke uitdaging aan kunnen hebben. Een portie basiskennis en enige bak ervaring, maakt het verwerken van deze degen wel wat eenvoudiger. Maar laat je niet tegenhouden door mijn commentaar, want het Wereldbakboek is beslist de moeite waard. Het is een boek dat eigenlijk elke hobbybakker op de plank heeft moeten staan. En gebruiken natuurlijk.

Beginnen bij het begin

Een tijdje geleden hoorde ik van Stefan Elias dat hij mijn vorige review over het Belgische bakboek daadwerkelijk heeft gelezen. Hij heeft mijn kleine tip over de indeling van het boek ter harte heeft genomen. Ik vind dat leuk om te horen. Het is niet zo dat ik gelijk wil hebben, want het is tenslotte slechts mijn mening. Maar het is wel fijn wanneer men er in elk geval over nadenkt. Het Wereldbakboek start dus met alle broodnodige basis informatie over:

• Allerhande benodigdheden (zoals ovens en ander keukengerei)
  • Bakkerijweetjes (tips over deeg, het kneden en vormen ervan)
  • Ingrediënten (zoetstoffen en specerijen)
  • Patisserieweetjes (blindbakken, rijsmiddelen, tempereren, enz.)
  • Gouden baktips (over wegen, bakvormen, bakken en meer)
  • Basisrecepten ( oa, voor banketbakkersroom, brioche, pinwheels (opgerold deeg), bladerdeeg, crumble, ganache, hazelnotenpasta en nog veel en veel meer).

Ondanks dat er, behalve voor het zelf maken van bladerdeeg, geen stap-voor-stap foto’s staan bij de basisrecepten zijn de teksten zo duidelijk opgesteld dat je eigenlijk best zonder kan. Tevens zijn een deel van de bereidingen voorzien van handige tips.

Van Hollandse appeltaart tot Japanse cheesecake

Inmiddels ben je natuurlijk wel nieuwsgierig geworden naar de recepten in het Wereldbakboek. Om ze hier alle 150 te noemen is wat veel van het goede. Daarom heb ik een kleine selectie per hoofdstuk gemaakt. Na alle basisinformatie en basisrecepten volgen de volgende onderdelen:

• Brioche – zacht en romig brood met veel boter en eieren – brioche met nootjes, chocolade of speculoos, semla, Zeeuwse bolussen, anijskrollen, churros enz.
  • Viennoiserie Danoise of Danish pastry – met gelamineerd (blader)deeg – cronuts, amandelcroissant, Gentse bolussen, hamantaschen, Suisse bloch, tebirkes, boule Alsacienne, enz.
  • Zoete broden – waaronder ook brioche, la mouna, hefezopf, Fryske sûkerbôle, babkallah, kulich, stol, shokupan, zwieback, enz.
  • Taarten en gebak – Dundee cake, bienenstich, Tiroler nusskuchen, pecannotentaart, cheesecake met bosbessen, chiffoncake, enz.
  • Hartig gebak – allerlei smaken pizza, British pie, pinwheels, quiche, manakish, enz.

Wereldbakboek van Stefan Elias (review)

Keuzestress en goede voornemens

Het moeilijkste aan dit boek is om een keuze te maken. Wat wil je als eerste bakken. Ik ben er nog niet uit. Het een ziet er namelijk nog smakelijker uit dan het andere. Het water loopt je spontaan in de mond bij het zien van de foto’s. Die overigens gemaakt zijn door de fotograaf Séverine Lacante. Dat is niet geheel onbelangrijk om hier ook even te vermelden.

Hummm .. er was iets met januari en goede voornemens. Gezonder eten, meer bewegen en blijven genieten, maar dan wel met mate. Dat laatste is met de heerlijkheden uit dit boek waarschijnlijk geen probleem, mits dat ‘met mate’ ook lukt natuurlijk. Denk je dat, wanneer ik voor recepten met fruit kies en het deeg met de hand kneed, er dan al ben? Waarschijnlijk niet, maar ik ga liever voor een klein stukje van een hemels baksel en een extra rondje lopen, dan voor een droog biscuitje en een kopje thee. En jij? Ik zeg bakken maar!

Wie is Stefan Elias?

De auteur van het Wereldbakboek is meesterbakker Stefan Elias. Als kleine jongen wilde Stefan al graag bakker worden, maar van zijn ouders moest hij eerst zijn basisopleiding op het Internaat voltooien. Regelmatig was hij voor de verleidelijke etalage van bakkerij Bloch te vinden. Waar hij al likkebaardend de lekkernijen stond te bewonderen. Op zijn zeventiende ging hij uiteindelijk toch naar de bakkersschool en volgde daar een tweejarige opleiding. Toen er bij Bloch een vacature vrij kwam hoefde Stefan er niet over na te denken en solliciteerde meteen naar de baan van zijn dromen. Hij was jarenlang de rechterhand van de legendarische Gentse bakker Jacques Bloch. Stefan werkte ruim achttien jaar voor deze bakkerij totdat het in 2008 definitief haar deuren sloot.

Stefan schreef al eerder de Bloch-trilogie; Boek 1: Basisrecepten, Boek 2: Feestelijke recepten en Boek 3: Wereldrecepten, het Belgisch bakboek en nu dan ook het Wereldbakboek.

Heb jij ook zo’n trek in een luxe broodje?

Ben je nieuwsgierig of je net zulke lekkere Wereldse lekkernijen kunt (leren)bakken als Stefan Elias? Pure verwennerij! Met de goede tips en smakelijke recepten in dit boek kan ook jij direct aan de slag. Je kunt heel eenvoudig een exemplaar via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Kannibaal voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van het boek ‘Wereldbakboek’ van Stefan Elias – hardcover – ISBN 9789463887045 – september 2019

Wereldbakboek van Stefan Elias (review)

3 gedachten over “Wereldbakboek van Stefan Elias (review)