Het zoetboek van Delicious (review)

Kaft Het zoetboek van Delicious

Onlangs verscheen er een nieuw deel in de populaire kookserie van foodmagazine Delicious. Een heerlijk boek boordevol zoete lekkernijen in de herkenbare Delicious stijl. ‘Het zoetboek’ bevat niet alleen baksels, maar je vindt er bijvoorbeeld ook recepten voor ijs, snoep en toetjes. De keuze is reuze zou je kunnen zeggen, want tussen de ruim 130 zoetigheden zit er voor iedereen wel wat smakelijks bij. Van arretjescake tot boterkoek, van rumbaba’s tot fudge. De moeilijkheidsgraad loopt van makkelijk en snel naar recepten die iets meer tijd en aandacht vragen. Dat maakt dat dit zoete boek zowel voor de beginnende keukenprins(es), als de meer ervaren kokkies geschikt is

Het zoetboek van Delicious (review)

Vrijdag 3 augustus 2018

‘Het zoetboek’ is samengesteld door de redactie van het tijdschrift Delicious en uitgegeven door Fontaine uitgevers. In deze nieuwste uitgave vind je de allerlekkerste zoetrecepten uit het maandblad. Verleidelijke snoeperijen van bekende namen als Yvette van Boven, Hidde den Brabander, Jolanda van der Jagt en vele anderen. Zij zijn verantwoordelijk voor alle homemade ijsjes, zomerse smoothies, granola, frisse zuiveltoetjes en fruittaartjes.

Kaft Het zoetboek van Delicious 4

Overzichtelijk, leerzaam en verleidelijk

Het zoetboek is overzichtelijk opgedeeld in zeven hoofdstukken, zodat je alles snel terug kunt vinden. Het start met uitleg over allerlei benodigdheden als rijsmiddelen, smaakmakers, overige ingrediënten en onmisbare keukengadgets die het leven van een kokkie veraangenamen. Dan volgt een beknopte en leerzame workshop. Hier leer je bijvoorbeeld alle trucjes voor een perfect gebakken cake, waar je bakbonen voor gebruikt, of je bloem nu wel of niet moet zeven en hoe je een bakvorm met bakpapier bekleed. Zodat ook jij goed beslagen ten ijs komt.

Men zegt niet voor niets: ‘Een goede voorbereiding is het halve werk.’

Alle informatie en de vele recepten in het boek zijn voorzien van verleidelijk beeldmateriaal. Wees dus gewaarschuwd, tijdens het doorbladeren van het boek is de kans groot dat je gaat watertanden. Wie de foto’s heeft genomen heb ik niet kunnen achterhalen, maar mijn complimenten aan de maker(s).

Verrassende recepten

Het zijn natuurlijk niet alleen de afbeeldingen die ‘Het zoetboek’ zo aantrekkelijk maken. De originaliteit van de recepten voor koekjes, cake, gebak, taart, snoep, ijs of toetjes, zorgen er voor of het een toppertje wordt. Delicious kennende zit het ook met dit boek wel snor. Naast de welbekende versnaperingen bevat het namelijk een flink aantal bijzondere smaakcombinaties. Heerlijkheden waar mijn bakkershart sneller van gaat kloppen. Wat best verrassend is, omdat ik eigenlijk niet zo’n zoetekauw ben. Traktaties als een fruitkrans met pistachespijs, rumbaba’s met citroen en laurierdrop, brioche met ijs of wortel kheer (soort toetje). Klinkt goed nietwaar! Dit boek vormt een ware uitdaging voor elke hobbybakker.

Kaft Het zoetboek van Delicious 3

Zin in het zoetboek

‘Wie dol is op koken en bakken is met dit boek voorlopig wel zoet.’

Staat het zelf bakken van heerlijke koekjes, taarten en wafels nog steeds op je to-do-lijstje? Dan is dit je kans! In dit boek vind je alle info, recepten en verleidelijke foto’s zodat je direct aan de slag kunt en wilt gaan. Het boek is verkrijgbaar via de onderstaande link bij Bol.com. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra Bakt Brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

IK ZEG BAKKEN MAAR!

Bron: Met dank aan uitgeverij Fontaine voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. ‘Het zoetboek’ van Delicious / ISBN 9789059568655 / Softcover / uitgave 2018. Het boek is ook via de webshop van Delicious verkrijgbaar.

Meer reviews over kookboeken van Fontaine: