Zuurdesem van Lugg en Fjeld (review)

Zuurdesem van Lugg en Fjeld (review)

Zuurdesem van Lugg en Fjeld. Wat een fantastisch broodbakboek van Noorse vrienden Casper André Lugg en Martin Ivar Hveem Fjeld. ‘Zuurdesem’ is voor iedereen die het zelf bakken van smakelijk desembrood nog steeds op zijn/haar to-do-lijstje heeft staan. Met dit boek kan het vrijwel niet meer mis gaan. Aan de hand van stap-voor-stap foto’s leren de auteurs je eerst een desemstarter maken. Als die vrolijk borrelt kan het echte werk beginnen, het maken van desembrood. Brood zoals brood bedoeld is. Meer dan bloem of meel, water, zout een portie geduld heb je er niet voor nodig. Alhoewel, een oven is natuurlijk ook wel handig. Of gebruik anders een afsluitbare BBQ of een Dutch oven om het brood in te bakken.

Eke Mariën (auteur ‘Bakken met kennis’): ‘Wat mij betreft het mooiste en duidelijkste boek over zuurdesembrood dat ik tot nu toe ben tegengekomen.’

Zuurdesem van Lugg en Fjeld (review)

Vrijdag 1 december 2017

‘Zuurdesem’ is niet alleen geschikt voor de beginnende thuisbakker. Ook de wat meer ervaren desembakker kan er prima mee uit de voeten. Achter de ingrediënten staan namelijk ook percentages volgens de bakkersformule vermeld. Zodat je zelf recepten kunt gaan vergelijken, aanpassen of zelf samenstellen. Het boek bevat naast 15 heerlijke recepten beknopte informatie over allerlei (oer)granen als bijvoorbeeld Emmer en Eenkoorn. De broden worden allemaal gebakken in een gietijzeren pan, een broodvorm of op een (pizza)steen.

Basis benodigdheden

Casper en Martin vertellen je welke basis benodigdheden goed van pas komen. Keukengadgets die je vaak gewoon al in je keukenkast hebt liggen. Dingen als glazen potten, kommen, een kookwekker, een spatel, et cetera. In veel van de recepten vind je verrassende combinaties. Zo kun je kiezen uit desembrood met in bier gewelde gerstvlokken, met geroosterde havervlokken, naaktzadige gerst, met spelt, Khorasan tarwe (Kamut) of bijvoorbeeld ontkiemde rogge.

Dat wordt oefenen, bakken en nog meer bakken. Het is absoluut niet nodig om de moed verliezen wanneer het proces een keertje niet helemaal naar wens verloopt. Van fouten leer je het meest en de auteurs bieden je in hoofdstuk vier allerlei handige handvatten. Met deze goede tips kan ook jij de volgende keer een prachtig brood op tafel zetten.

Zuurdesem van Lugg en Fjeld (review)

‘Zuurdesem van Lugg en Fjeld’ is een leerzaam boek over (h)eerlijk zelfgebakken desembrood. De vormgeving is lekker stoer. Wat prima bij ambachtelijk gebakken desembrood past. Het boek is overzichtelijk en bevat geen overbodige opsmuk. Dat is heel prettig voor de beginnende thuisbakker. Niks vervelender dan een boek met een overkill aan info zodat je voor het starten al het spoor bijster bent. Casper en Martin nemen je bij de hand en leiden je stap voor stap door het proces. Je start met het maken van een desemstarter, het kneden en laten rijzen van het deeg tot en met het bakken van het brood.

Wie zijn Casper en Martin?

Casper André Lugg en Martin Ivar Hveem Fjeld zijn bevriend, wonen in Noorwegen en zij beide verzot op desembrood. Een eerlijk oerbrood, dus zonder overbodige fratsen. Een geschenk van Moeder natuur. De afgelopen vijf jaar hebben zij zich gespecialiseerd in het maken van desem en desembrood. Casper werkt fulltime als auteur en Martin heeft een eigen bakkerij in Oslo. Ze vormen samen een prima combinatie om een broodbakboek op de markt te brengen.

Je kunt hun baksels bewonderen op:

Zuurdesem van Lugg en Fjeld (review)

Recept & inkijkexemplaar

Wie alvast aan de slag wil, kan meteen beginnen met het maken van een desemstarter. Op de website van uitgeverij Karakter Culinair vind je een inkijkexemplaar van ‘Zuurdesem van Lugg en Fjeld’ met alle broodnodige informatie.

Wil je zelf aan de slag?

Staat het zelf bakken van desembrood nog steeds op je to-do-lijstje? Dan is dit je kans! In dit boek ‘Zuurdesem van Lugg en Fjeldvind’ je alle info en recepten om aan de slag te gaan. Meer dan wat meel of bloem, water, zout en een portie geduld heb je niet nodig. Je kunt het boek heel eenvoudig via de onderstaande link bekijken & bestellen. Zo help je mij ook een klein beetje om ‘Xandra bakt brood’ verder te kunnen ontwikkelen. Heel erg bedankt alvast.

Bron: Met dank aan uitgeverij Karakter Culinair voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar van de Zuurdesem van Lugg en Fjeld. De smakelijke foto’s in dit boek zijn gemaakt door Simen Grytoyr en Image BROKER/ Milosz Guzowski/ Alamy Stock Photo.

Zuurdesem van Lugg en Fjeld (review)

8 gedachten over “Zuurdesem van Lugg en Fjeld (review)

1. Beste Xandra, ik heb het boek van Casper en Martin aangeschaft en heb een vraag. In het boek gebruiken ze de termen ‘volkoren roggebloem’ en ‘broodmeel’. Dit is een beetje verwarrend en ik weet niet precies wat er nu wordt bedoelt. Bloem is toch nooit volkoren? Wordt er met ‘volkoren roggebloem dan roggemeel bedoelt? En wat is broodmeel? Is dat tarwemeel?
    Misschien dat u me hiermee kunt helpen?
    Groetjes!
    Lotte

1. Beste Lotte, dat zijn buitenlandse termen zijn inderdaad best verwarrend. Helaas worden deze benamingen tijdens het vertalen van een boek meestal niet aangepast. Met ‘volkoren roggebloem’ bedoelen ze ‘rogge volkorenmeel’. Ze hebben de benamingen eigenlijk best goed gekozen, want in principe is alles bloem met of zonder (een deel van de) zemelen. Wij noemen dat lemairemeel of volkorenmeel. Daarom gebruiken ze in andere landen die de term ‘bloem’ voeren ook typenummers om het verschil aan te geven. Denk bijvoorbeeld aan T100 of T65.
      Op pagina 12 van het boek leggen ze uit wat ze met ‘broodmeel’ bedoelen. ‘Broodmeel’ is een ongebleekte tarwebloem van goede kwaliteit en biologische geteeld.
      Gr. Sandra

2. Hi Xandra ik heb een vraag over de starter. Ochtend 4 er moet 50 gram van de zuurdesemcultuur in een tweede glazen pot gedaan worden en deze weer voeden. Dit begrijp ik.

Maar wat doe je met de rest van die glazen pot? Gooi je dit dan weg?

Alvast bedankt!

3. Heel fijn dat u uitlegt wat ze bedoelen met brood meel en volkorenbloem .het boek gekregen voor verjaardag en het al een tijdje teleurgesteld niet meer ingekeken .met googelen bij uw terecht .

Bedankt,
    Philip.

1. Beste Caroline, je vraag is helaas wat onduidelijk. Ik neem aan dat je de starter in het boek bedoeld? Tijdens de opstartfase gebruikt de auteur meer water dan bloem/meel, maar voor het bakken, dus je desem die door het deeg gaat, die gaat uit van 100%, dus het wordt gevoed met evenveel water als bloem/meel. Zie pagina 34 in het boek. Gr. Sandra