Groentebroodjes van bieten, spinazie of bloemkool

Groentebroodjes van bieten, spinazie of bloemkool. Eet deze pita’s als tosti of hamburgerbroodje. Wij vinden ze ontzettend lekker. Zelfs meneer J., die eigenlijk niet zo van de ‘oekoe boekoe’ baksels is. Duidelijk een wat-de-boer-niet-kent type. Al moet ik eerlijk toegeven dat het steeds beter gaat.

Het recept voor bloemkool pita’s plaatste ik al eerder op mijn website. De groentebroodjes van biet en spinazie zijn hier een variant op. 

Wellicht ben jij ook wel een beetje afwachtend wat betreft nieuwe en bijzondere lekkernijen. Ik dat geval wil je toch proberen over te halen om deze groentebroodjes zelf eens te bakken. Start met je lievelingsgroente, dan zit dat in elk geval snor. Maak de eens van geroosterde paprika (dochterlief is fan), pompoen, broccoli, wortel, tomatensaus, cavolo nero, bietjes, spinazie of bloemkool (mijn favoriet).

Dat smaakt naar meer:

Groentebroodjes van bieten, spinazie of bloemkool

Vrijdag 21 februari 2020

Je kunt deze broodjes op twee verschillende manieren bakken:

Op een lagere temperatuur – bakplaat: dan krijg je zachte, platte broodjes zoals die van Albert Heijn. Wanneer je ze niet helemaal goudbruin bakt en invriest, dan kun je ze daarna op een ander moment afbakken.

Op een hoge temperatuur – ovensteen: dan krijg je pitabroodjes, die hol van binnen zijn. Laat ze na het bakken afkoelen tussen een schone doek, dan blijven ze zacht. Ook deze groente pita’s kun je invriezen en op een later moment eten.

Benodigdheden voor 6 pita broodjes per smaak

Groentepuree:

  • 200 gr bieten, spinazie of bloemkool, vers en in kleine stukjes gesneden
  • 25 gr water

Deeg:

  • 200 gr speltbloem (De Zandhaas)
  • 100 gr spelt volkorenmeel
  • 5 gr (bakkers)zout
  • 4 gr instantgist
  • smaakmaker; kruiden of specerijen (optioneel)

Verder nog:

  • wat extra speltbloem voor op werkblad
  • plantaardige olie om de kom in te vetten
  • Keukenweegschaal
  • foodprocessor of blender
  • mengkom met deksel
  • kneedmachine (optioneel)
  • deegschraper en –steker
  • bakplaat of neem ovensteen (zie tekst hierboven)
  • bakpapier
  • afdekplastic
  • deegroller (optioneel)
  • schone keukendoek (wanneer je kiest voor pita)
  • rooster

Groentebroodjes van bieten, spinazie of bloemkoolBereidingswijze pita’s van groente en spelt

Lees eerst het recept een keer goed door en ga daarna pas aan de slag. Zet alle benodigdheden klaar op je werkblad en weeg vervolgens de ingrediënten netjes af.

Groentepuree maken:

Start met het maken van de puree. Doe het water en de kleine stukjes groente in de foodprocessor en mix er een zo glad mogelijke puree van. Soms werkt het beter om niet alle groente in één keer in het apparaat te doen, maar beetje bij beetje toe te voegen.

Deeg kneden:

Je gebruikt spelt en dat kun je makkelijk met de hand kneden. Bovendien is het slechts een kleine hoeveelheid en dat kunnen de meeste kneders niet aan. Let wel op: deeg met biet of bijvoorbeeld spinazie geeft af. Daarom gebruik ik een steen van marmer om mijn deeg op te kneden. Zo bescherm ik het aanrecht.

Vergeet niet dat je spelt minder lang moet kneden dan bijvoorbeeld tarwe. Met de hand kneden is ongeveer 12- 14 minuten. Machinaal is het circa 6 – 7 minuten, laat de machine wel op een lage stand draaien.

Doe alle droge ingrediënten in de mengkom en mix alles goed door elkaar. Voeg daarna de groentepuree toe en kneed er een elastisch deeg van.

Deeg testen: Test het deeg door het trekken van een vliesje. Scheurt het vliesje niet snel dan is je deeg klaar.

Eerste rijs: Maak er een grote bol van en leg het vervolgens in een licht ingevette mengkom. Dit noemt men ook wel bulkrijs. Draai het deeg een paar keer om en om zodat er overal een heel dun laagje olie zit. Sluit de kom af en laat daarna het deeg 60 minuten op kamertemperatuur rijzen.

Oven voorverwarmen, kies optie 1 of 2

Optie 1 bakplaat: als je een bakplaat gebruikt en de zachte groentebroodjes op een lagere temperatuur wilt bakken, verwarm de oven dan voor op 200 graden (onder- en bovenwarmte).

Optie 2 ovensteen: kies je voor pitabroodjes op een ovensteen. Plaats dan eerst de staan op een rooster in de oven en verwarm hem daarna voor op 250 graden (onder- en bovenwarmte).

Deeg doorslaan, verdelen en vormen

Haal het deeg uit de kom en druk het zachtjes iets platter, men noemt dit doorslaan. Verdeel het deeg vervolgens met behulp van een deegsteker en keukenweegschaal in 6 gelijke stukken van circa 85 gram. Bol de stukje deeg licht op, dek ze daarna af met een stukje (bubbeltjes)plastic en laat ze 5 minuten relaxen.

Gebruik nu een deegroller of je handen om de bolletjes platter te maken. Strooi eventueel wat speltbloem op werkbank wanneer ze blijven plakken. De ronde schijfjes moeten ongeveer dezelfde doorsnede krijgen als een bierviltje, dus circa 10 centimeter.

Leg een vel bakpapier op de bakplaat en verdeel hier de 6 pita op. Wanneer je op een steen bakt, leg ze dan gewoon op je werkbank. Strooi desgewenst eerst een klein beetje bloem op die plek.

Tweede rijs: Als alle groentebroodjes gevormd zijn dek ze dan af met een stuk (bubbeltjes) plastic en laat ze circa 30 minuten rijzen.

Groentebroodjes bakken in de oven

Optie 1 bakplaat: schuif de eerst 6 groentebroodjes op de bakplaat en plaats ze daarna in het midden van de oven. Verlaag de oventemperatuur naar 180 graden. Als je ze op een later moment nog wilt afbakken, bak ze dan in 4 – 5 minuten gaar. Wil je ze meteen eten laat ze dan iets langer in de oven zitten. Laat de groentebroodjes na het bakken afkoelen op een rooster.

Optie 2 ovensteen: wanneer je kiest voor pitabroodjes en een oven- of pizzasteen, pas dan goed op want de steen en e oven zijn gloeiend heet. Leg de pita’s per 2 – 3 stuks op de  steen en bak daarna de pitabroodjes in circa 6 -7 minuten gaar. Als het goed is zijn de tijdens het bakken als ballonnetjes opgeblazen. Leg de broodjes na het bakken meteen tussen een schone keukendoek, zo blijven ze zacht.

Meteen serveren of bewaren

Meteen serveren; snijd de groente pita met een scherp mes voor een groot deel open en voeg de vulling toe. Bewaren; verpak ze na het afkoelen goed. Je kunt ze circa 2 dagen in de koelkast goed houden, beter is het om ze in te vriezen.  Piep ze na het ontdooien op in de oven of grill ze ineen tosti-ijzer.

IK ZEG PROEVEN MAAR!

 

P.S.: Het lijkt mij leuk wanneer je een foto van jouw ‘Groentebroodjes van bieten, spinazie of bloemkool’ op social media met ons deelt en plaats hierbij de hashtag: #XBBROOD Of #xandrabaktbrood.

©XBB Copyright Xandra Bakt Brood

Groentebroodjes van bieten, spinazie of bloemkool

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schuiven naar boven