Overnight oats mijn favoriete ontbijt

Overnight oats mijn favoriete ontbijt

Overnight oats mijn favoriete ontbijt. Geweekte havermout, het is niks nieuws onder de zon. Enkele jaren geleden was het een ware rage, maar nu hoor je er nog maar zelden iets over. Dat is onterecht wat mij betreft. De smaak van haver is subtiel en het combineert daarom zowel bij hartig als bij zoet. Overnight oats zijn niet alleen makkelijk klaar te maken, de ontbijtjes zijn bovendien voedzaam en licht verteerbaar. Ik eet deze lekkernijen voornamelijk in de zomer. Lekker met wat vers fruit uit de tuin. Soms voeg ik ook nog wat plantaardige yoghurt toe, zodat ik voldoende eiwitten binnen krijg en het snaai gevoel daardoor lang achterwege blijft.

‘Overnight oats, de meest eenvoudige en smaakvolle ontbijtjes die er zijn. Lekker veelzijdig én je weet wat je eet.’

Overnight oats mijn favoriete ontbijt

Dinsdag 9 juli 2019

Overnight oats mijn favoriete ontbijt 2

Havermoutpap maar dan anders

Op warme havermoutpap hoef je mij niet te trakteren. Dat blief ik niet. Daar maak je absoluut geen vrienden mee en al helemaal niet ‘s morgens vroeg. Onze jongste dochter is er wel gek op. Van wie ze dat heeft weet ik niet, van mij zeker niet. Brrrr … het enige wat je met warme havermoutpap kunt doen is behangen of een potje eetbare kinderlijm maken.

Gewelde havermout daarentegen is wel lekker. Het is zacht van smaak, licht verteerbaar en het laat je bloedsuikerspiegel niet al te veel schommelen. Ik zie alleen maar voordelen en jij? Eet het als ontbijt of gebruik het een keer als een aanvulling op je lunch. Dit voedzame hapje is tevens dé ideale oplossing voor (te) langslapers onder ons. Onderweg naar de voordeur maak je nog snel even een pitstop bij de koelkast om je bakje overnight oats te pakken. Wanneer je er van te voren een lepel naast legt, dan neem je die in een moeite mee. In de bus, de trein of op school/werk kun je snel het ontbijt naar binnen lepelen. Handig toch! Dat scheelt weer een hoop plastic afval van gekochte ontbijtjes en je houdt geld over voor iets anders leuks.

Haver bevat: veel koolhydraten, wat eiwitten, onverzadigde vetzuren, magnesium, ijzer, vitamine K, E, B1, B2, B6 en caroteen. Het heeft een lage glycemische index en zou helpen om het cholesterolgehalte te verlagen.

Gezond en lekker

Als je de mix zelf maakt dan weet je precies wat je eet. Het is troepvrij en je kunt het havermoutmengsel eenvoudig aanpassen aan je eigen voorkeuren. Als je een pak of zak havermout met het glutenvrij logo neemt dan past het ook nog eens in een glutenvrij dieet. Ik voeg zelf geen zoetstoffen toe, maar dat kan natuurlijk wel als je dat wenst. Mijn overnight oats bevatten enkel wat fruitsuikers uit het gedroogde fruit, maar die hoeveelheid is verwaarloosbaar. Meer dan een stuk of 5 rozijnen, 4 krenten en 4 moerbeivruchtjes zitten er niet in. Om het geheel suikervrij te maken, laat je het gedroogde fruit gewoon weg.

Meer over haver, havermout en muesli

Overnight oats mijn favoriete ontbijt 3

Wat gaat er allemaal in 1 ontbijt

Meestal maak ik meerdere ontbijtjes in een keer. Zo kan ik een paar dagen vooruit en hoef ik niet elke dag de voorraadkast in te duiken om alle bakjes met noten, pitten en gedroogd fruit op te snorren. De basis is vrijwel altijd hetzelfde. Ik start met 65 gram biologische havermout (Aldi). Achter deze hoeveelheid zit geen dieetgoeroe of ander ingewikkelde visie. Het vormt samen met de smaakmakers precies wat ik nodig heb. Na afloop heb ik een verzadigd gevoel, zonder vol te zitten. Ben je een kleine of grote eter, dan neem je wat minder of juist wat meer havermout.

Smaakmakers in alle kleuren van de regenboog

Aan de havermout voeg ik 35 gram smaakmakers toe. Ik neem van alles wat, zodat je in een keer allerlei verschillende soorten voedingsstoffen binnen krijgt. Meestal bestaat mijn mix uit gele rozijnen, krenten, gedroogde moerbeien, stukjes geschaafde kokos, amandelen, walnoten, zonnebloempitten en pompoenpitten. Soms gaat er ook iets anders door. Het is maar net wat er in de voorraadkast staat. Als laatste voeg ik een natuurlijk poeder toe, zodat ik elke dag een andere smaak en kleurtje heb. Staat wel zo gezellig. Ik ben fan van bietenpoeder, pompoenpoeder, kaneel, kurkuma (pas op met vlekken!), cacao en tarwegraspoeder. Er zijn vast nog legio andere mogelijkheden. Experimenteer en ervaar zo wat er het beste bij jou past.

Overnight oats met plantaardige melk of water

De potjes met droge mengsels zet ik op mijn werkblad. ’s Avonds pak ik er één en daar schenk ik dan wat water of een plantaardige melk bij. Koe- of geitenmelk kan natuurlijk ook. De mix moet onder de vloeistof staan. De havermoutmix neemt veel vocht, dus voeg niet te weinig toe. Beter iets te veel, dan te weinig. Daarna goed roeren, het potje of bakje afsluiten en in de koelkast plaatsen. De volgende morgen heb je een stevige en smaakvolle brei. Voeg er eventueel nog wat vers fruit aan toe.

IK ZEG PROEVEN MAAR!

 

P.S.: Het lijkt mij leuk wanneer je een foto van jouw ‘Overnight oats mijn favoriete ontbijt’ op social media met ons deelt en plaats hierbij de hashtag: #XBBROOD Of #xandrabaktbrood.

©XBB Copyright Xandra Bakt Brood

2 comments on “Overnight oats mijn favoriete ontbijt”

  1. sofie schreef:

    Hallo Sandra. Er staan heel wat fijne recepten met havermout, -grutten en dergelijke op de havermoutje.nl. In hun app staan nog veel meer recepten.

    1. Xandra schreef:

      Beste Sofie, thnx voor de goede tip. Gr. Sandra

Geef een reactie: