Muesli dat maak je eenvoudig zelf

Muesli dat maak je eenvoudig zelf

Muesli dat maak je eenvoudig zelf. Het grote voordeel is dat je weet wat je eet. Tevens kun je de mix zo samenstellen dat hij voldoet aan al je (dieet)wensen en voorkeuren. Met een schaaltje (plantaardige) yoghurt en wat vers fruit is het een goede start van de dag. Makkelijk, snel en gezond. Wij zijn er dol op. Je krijgt met dit ontbijt alle broodnodige vitamines, mineralen, eiwitten en vezels binnen. Wat er allemaal in de muesli-mix kan lees je in dit item.

Muesli dat maak je eenvoudig zelf

Vrijdag 14 juni 2019

Muesli, cruesli of granola

Muesli, cruesli of granola. Is dat hetzelfde of toch niet? Ondanks dat de basis vrijwel identiek is, is er wel degelijk een verschil tussen deze drie ontbijtjes. Ze bestaan allemaal uit een mix van geplette granen, gedroogde vruchten, noten, zaden, pitten en soms suiker. Muesli is de meest onbewerkte vorm. Aan cruesli en granola wordt ook nog een zoet- en een vetstof toevoegt. Deze laatste twee ingrediënten die zorgen voor een knapperig laagje. Cruesli en granola bak je na het mengen ook nog op een bakplaat in de oven.

Maximilian Bircher-Benner

Maximilian Bircher-Benner, een Zwitserse arts, zocht naar een gezonder alternatief voor zijn patiënten in het sanatorium. Aan het begin van de vorige eeuw ontwikkelde hij zijn muesli. Maximilian was zijn tijd ver vooruit. Hij begreep destijds al dat zo min mogelijk bewerkt voedsel een stuk beter is voor je lichaam. Zijn mix zag er wel wat anders uit dan wat wij nu onder muesli verstaan. De arts vulde een schaaltje met geraspte appel en voegde daar gewelde havervlokken, diverse noten, wat citroensap en een eetlepel gecondenseerde melk aan toe.

Muesli dat maak je eenvoudig zelf

Lekker natuurlijk ontbijtje

Het zelf maken van muesli is helemaal niet moeilijk. Het voordeel is dat je dan weet wat je eet en het precies naar je eigen voorkeur kunt samenstellen. Wanneer je een bepaalde allergie of intolerantie hebt dan kun je de mix daar eenvoudig op aanpassen. Meer dan een handje van dit en een lepel van dat is het niet. Even mixen, in een goed afgesloten bak of pot doen en klaar ben je. Sinds ik zelf onze muesli samenstel willen we nooit iets anders meer.

In een handomdraai kun je smaak aanpassen. De ene keer voeg je meer gedroogd fruit toe en de andere keer extra veel noten of juist verschillende soorten vlokken. Hier onder staat een lijstje met voorbeelden.

Granen:

  • geplette granen (grof) – haver, tarwe, spelt, rogge, gerst, emmer, eenkoren of een mix van meerdere soorten.

Glutenvrij:

  • (pseudo)granen, geplet of gepoft – haver, gierst, quinoa, rijst, boekweit, mais, amaranth, etc.

Zemelen:

  • van allerlei soorten graan of glutenvrije zemelen van bijvoorbeeld appel of biet.

Gedroogde vruchten:

  • rozijnen, stukjes appel, cranberry’s, moerbeien, kokos snippers of rasp, banaan, aardbeien, etc.

Noten (rauw):

  • amandelen, hazelnoten, walnoten, pecannoten, cashewnoten, pistachenoten, etc.

Zaden en pitten:

  • zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, psyllium, chiazaad, sesamzaadjes, hennepzaad, etc.

Diversen:

  • cacao nibs, kaneel, kurkuma, tarwegraspoeder of andere smaakmakers.

Muesli dat maak je eenvoudig zelf

Muesli eet je met yoghurt, kwark of melk

Wij eten onze granenmix het liefst met (plantaardige) yoghurt of kwark. Maar er zijn ook mensen die de voorkeur aan melk geven. Misschien heb jij wel een ander idee. Kies gewoon wat je het lekkerste vindt. Je kunt het als ontbijt nuttigen, maar als een snel pauzehapje voldoet het ook prima. Meenemen voor onderweg kan natuurlijk ook, maar zorg er dan wel voor dat je muesli apart verpakt is. Dan blijft deze knapperig in plaats van in een zachte brij te veranderen.

Verse groente of fruit

Maak er ook eens een hippe poké bowl van. Je weet wel al die vrolijk gevulde kommen voor je ontbijt, lunch, brunch of diner. Vul de bowl eerst met een laagje al dan niet plantaardige yoghurt of kwark, breng vervolgens een topping aan van muesli en allerlei soorten vers fruit. Of doe eens gek en ga voor rauwe groente. Je hebt met deze poké bowl alle broodnodige vitamines, mineralen, eiwitten en vezels in één gerecht. Een prima hapje om de dag goed mee te beginnen.

Xandra’s home-made-mix

Na het plaatsen van mijn muesli foto op Facebook kreeg ik allerlei vragen van lezers. Men wilde weten hoe ik mijn mix maak en wat de samenstelling is. Exacte hoeveelheden kan ik jullie helaas niet vertellen, want ik doe altijd maar wat. Ik mix net zo lang totdat ik denk, ja zo is het precies goed. De samenstelling varieert per keer. Het ligt er maar net aan wat er in de voorraadkast staat. Wel is de basis altijd hetzelfde. Die bestaat bij ons namelijk uit grote havervlokken. Die koop ik meestal bij een natuurvoedingswinkel, maar een goed gesorteerde supermarkt heeft ze tegenwoordig ook in de schappen liggen.

Daar gaat hij dan. In mijn muesli-mix op de foto’s zit:

  • grote havervlokken
  • gepofte quinoa
  • gele rozijnen (klein)
  • bruine rozijnen
  • cranberry’s
  • moerbeien (die zijn zo lekker, een echte aanrader)
  • amandelen, heel
  • zonnebloempitten
  • pompoenpitten
  • lijnzaad, heel
  • kokos snippers, grof

Tip: Wist je dat je deze muesli-mix ook heel goed door brooddeeg kunt mengen? Bak ook eens je eigen mueslibollen. Je vind hier een recept voor mueslibollen met gedroogde peer.

 

IK ZEG PROEVEN MAAR!

 

P.S.: Het lijkt mij leuk wanneer je een foto van jouw ‘Muesli dat maak je eenvoudig zelf’ op social media met ons deelt en plaats hierbij de hashtag: #XBBROOD Of #xandrabaktbrood.

©XBB Copyright Xandra Bakt Brood

Geef een reactie: