Suikervrije ijsjes van fruit en yoghurt

Suikervrije ijsjes van fruit en yoghurt 2

Suikervrije ijsjes van fruit en yoghurt maak je natuurlijk lekker zelf. Neem rijp fruit dat nodig op moet of gebruik stukjes die je over hebt. Vorige week kocht ik bij de Lidl een set nieuwe ijslolly vormpjes. Een redelijk mooi model met ribbels. Helaas zijn de stokjes en een deel van de houders ook hier weer van allerlei hippe kleuren voorzien. Felle kleuren die kids vast en zeker erg op prijs stellen, maar die bij paps en mams toch een beetje knullig staan. Ik vraag mij al heel lang af waarom er in Nederland geen mooie ijslolly houders voor volwassenen te koop zijn.

———> Een oproep aan alle kookwinkels in Nederland. Er zijn zulke goede ijslolly vormen (met een houten stokje) in Amerika te koop. Ik weet zeker dat er ook hier veel animo voor zal zijn. Doe er je voordeel mee 😉 

Goed, verder met de suikervrije ijsjes van fruit en yoghurt. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een smakelijk ijsje van te maken. Ik probeer het meestal suikervrij te houden en het liefst ook een beetje vetarm. Als het niet echt nodig is, waarom zou je het dan toevoegen? Ik proef namelijk liever de originele smaak van het fruit, dan een zoete massa. Jij toch ook?!

Nog meer lekkere recepten voor ijsjes:

Tip: Kiwi en zuivelproducten vormen geen goede combinatie. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor ananas en papaja. Deze fruitsoorten bevatten een enzym, protease genaamd, dat de yoghurt laat schiften zodat deze bitter gaat smaken. Wanneer je de yoghurt door kokosmelk vervangt dan heb je dit probleem niet.

Suikervrije ijsjes van fruit en yoghurt

Ingrediënten (voor 4 ijsjes):

  • 9 á 10 el Turkse yoghurt (3%)
  • 1,5 rijpe banaan
  • 10 zoete aardbeien
  • 1 limoen

Verder nog:

  • 4 ijsvormpjes (Lidl)
  • staafmixer + beker of kleine foodprocessor
  • siliconen spatel
  • mesje
  • kleine maatbeker of ander schenkkannetje (optioneel)
  • grote lepel (optioneel)

Bereiding suikervrije ijsjes van fruit en yoghurt

Aardbeien

Spoel de aardbeien eerst even af onder de koude kraan en verwijder dan met behulp van een mesje de kroontjes. Doe de aardbeien samen met circa 3 eetlepels yoghurt in een kleine foodprocessor en mix het tot een egale massa. Doe het aardbeien mengsel over in een kleine maatbeker of gebruik bijvoorbeeld een grote lepel. Vul ongeveer 1/3 van de vormen met de aardbeienmoes. Plaats de ijsvormen nu in de vriezer dan kan de onderste laag alvast stevig worden. Maak ondertussen de foodprocessor schoon zodat je de volgende smaak kunt mixen.

Banaan 

Schil 1 banaan en breek het in kleinere stukken (de rest van de bananen heb je nodig voor de limoenlaag). Doe deze in de kleine foodprocessor. Voeg er circa 3 eetlepels yoghurt aan toe en mix het geheel tot een egale massa. Doe het aardbeien mengsel over in een kleine maatbeker of gebruik bijvoorbeeld een grote lepel. Haal de ijsvormen uit de vriezer en vul ze tot 2/3 van de vorm met de banaanmoes. Plaats ze nu weer terug in de vriezer. Maak ondertussen de foodprocessor schoon zodat je de volgende smaak kunt mixen.

Limoen & banaan

Rasp de zest van 1 limoen en neem het sap van een half exemplaar. Schil de halve banaan en breek of snijd het vruchtvlees in kleinere stukken. Doe de limoenrasp, het sap en de halve banaan in de kleine foodprocessor. Voeg er circa 3 eetlepels yoghurt aan toe en mix het geheel tot een egale massa. Doe het limoen mengsel over in een kleine maatbeker of gebruik bijvoorbeeld een grote lepel. Haal de ijsvormen uit de vriezer en vul ze tot net onder de rand van de vorm met de limoen-banaan yoghurt. Houd er rekening mee dat het fruityoghurtmengsel tijdens het bevriezen nog iets in volume toeneemt. Steek de stokjes voorzichtig in het gepureerde fruit en sluit de vormen goed af. Plaats ze nu weer voorzichtig terug in de vriezer en laat ze minimaal 3 á 4 uur, liever nog iets langer, veranderen in een heerlijke bevroren lekkernij.

Deze suikervrije ijsjes van fruit en yoghurt zijn ongeveer 3 maanden houdbaar in de vriezer.

 

EET SMAKELIJK!

 

©XBB Copyright Xandra bakt brood

Geef een reactie: